Jo visst kan man drikke kamelmelk!

juli 20, 2010 at 8:45 am 6 kommentarer

Av Christine

Ja det høres kanskje litt rart ut for oss, men kamelmelk utgjør en veldig viktig del av kostholdet for mange mennesker. Særlig i tørre områder i Afrika og Asia der frukt og grønnsaker vokser dårlig bidrar kamelmelk med mange viktige næringsstoffer og ikke minst med energi.

I Somalia er kamelmelk en viktig kilde til protein, fett og vitamin C. I forhold til vanlig kumelk, som inneholder svært lite vitamin C, har kamelmelk faktisk opp til tre ganger så mye vitamin C. Om man drikker mye av den gir den faktisk et viktig bidrag til C-vitamin inntaket. Melken er tilgjengelig nesten hele året rundt og er spesielt viktig i kostholdet til barn, eldre og syke. Melken bidrar ikke bare ernæringsmessig, men er også en god inntektskilde. Dette har jeg nemlig lært meg i løpet av min tid hos VETAID, en hjelpeorganisasjon som driver med nettopp produksjon av kamelmelk. VETAID ble grunnlagt i 1989 og arbeider med å forbedre dyrehelse samt sikre inntektskilder for lokalbefolkningen i øst Afrika.

Forestill deg for et øyeblikk at du er en beduin (navn på en nomadisk araber) som vandrer rundt i den nordafrikanske ørkenen sammen med dine kameler. For å livnære deg selger du melken som du har melket med dine bare hender og frakter rundt i en plast container. Men før du kommer til et marked kan det hende du må gå i mange timer i den hete varmen. Da er det store sjanser for at melken rekker å surne og mangel på fersk melk kan fort føre til at du taper opp mot 40 % av den normale prisen.

Situasjonen ovenfor er dessverre ikke helt uvanlig. For å bedre økonomien samt øke matsikkerheten blant den somaliske befolkningen startet VETAID et prosjekt hvor det ble gitt opplæring i melkeproduksjon. De fikk blant annet lære seg hvordan man best transporterer og oppbevarer melk samt utfører kvalitetskontroll. VETAID så også til at man økte mangfoldet av holdbare melkeprodukter som kondensert melk, ghee og søksaker – alt laget av kamelmelk såklart. Dette bidro til at befolkningen fikk en sikrere inntekt.

 Ugaso Bulale Warsame, en kvinne som har deltatt i prosjektet beskriver sin opplevelse: ” I mange år pleide vi i Beer village å samle melk i gamle containere som tidligere hadde transportert olje og farlige kjemikalier. Vi mistet alt vi eide i løpet av krigen, det eneste vi kunne bruke var disse containerne som vi satt igjen med etter vi hadde kjøpt olje. Nå derimot har vi fått opplæring og vet hvor farlig det kan være i forhold til helsen vår. Fordi kvaliteten på melken også har blitt bedre får vi nå 6,000 Somali shillings for hver liter. Før fikk vi bare 4,000.”

Et spørsmål dere sikkert sitter igjen med er – men hvordan smaker det? Selv har jeg ikke fått fornøyelse av å prøve, men andre sier at det smaker søtt, men det kan være litt avhengig av hva kamelen får for slags fôr. Har noen personlig erfaring med dette? Mitt motto er at alt må prøves en gang så neste gang jeg ser en kamel skal jeg jammen få meg en smaksprøve 😉

Entry filed under: Fett, Protein. Tags: , , .

On a rainy day… Bær(e) lekkert

6 kommentarer Add your own

  • 1. berit  |  juli 30, 2013, kl. 12:14 pm

    hvor kan jeg kjøpe fersk kamelmelk?

    Svar
    • 2. Ismail  |  januar 15, 2020, kl. 7:21 am

      Du kan kjøpe kjøpe fra meg.
      Maandeeq Melk.

      Svar
  • 3. berit  |  juli 30, 2013, kl. 12:23 pm

    Kan jeg kjøpe kamelmelk hvis jeg befinner meg i Oslo, og kan du så fall fortelle meg om det kan bestilles fra utlandet eller kjøpes her? Melken bør være fersk. Takknemlig for svar. Send gjerne til eposten. Mvh Berit

    Svar
    • 4. Anne Katrine  |  august 12, 2013, kl. 10:09 am

      Hei Berit. Jeg har også sjekket opp litt, og det høres ut til å være vanskelig å skaffe kamelmelk. Er det noen andre som vet, så gi oss gjerne informasjon. Jeg husker at jeg så det da jeg var i Egypt:)

      Svar
      • 5. Ismail  |  januar 15, 2020, kl. 7:26 am

        Du kan kjøpe av meg.
        Maandeeq kamel melk

        Svar
        • 6. winny  |  mai 20, 2020, kl. 2:02 pm

          @Maandeeq kamel melk hva er din kontaktinfo?

          Svar

Legg igjen en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Feeds

Finn tidligere innlegg

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Bli med blant 133 andre abonnenter
bloglovin
Blogglisten
Bloggurat