Sunn matglede i praksis

november 5, 2014 at 12:06 pm 2 kommentarer

Av Gyrd

Aksjon sunn matglede er Norges Bygdekvinnelags landsomfattende aksjon i 2014. Gjennom matlagingskurs for barn og voksne ønsker de å bidra til sunne matvaner, matglede og økt kunnskap om matlaging og råvarer. Jeg tok med meg ni-åringen på kurs.

Med fokus på hjemmelaget

sunn_matglede_2Hos oss arrangeres kurset over to ettermiddager, fra 17:30-19:30. Første kurskveld var denne uka. Jeg skal innrømme at jeg var litt spent på hvordan dette ville bli.

Vi ble delt inn i ulike grupper, hvor hver gruppe fikk sin oppskrift og rett de skulle lage. Vår rett ble brokkoli- og blomkålsuppe – laget fra bunnen av. De voksne fikk beskjed om å holde seg litt i bakgrunnen, men det var likevel noe vi skulle gjøre sammen. Barna hev seg på oppgaven med stor glød. Sønnen min fikk erfare hvorfor jeg alltid «gråter» når jeg skjærer løk, at du egentlig må bruke ganske mye krefter for å dra av en stor bukett brokkoli fra stilken den sitter på, at brokkolistilken smaker annerledes om du tar en bit fra bunnen enn om du tar den fra toppen av stilken, og at det faktisk går an å inkludere stilken i suppen. Alt viktig lærdom for å bli bedre kjent med råvarene våre.

Da vi var ferdige med å lage rettene, fikk alle smake på alt som var laget – frokostblanding, grove scones, tomatsuppe, brokkolisuppe og smoothies. Bordet var koselig dekket, og vi fikk en samtale rundt rettene som var laget. Favoritten var nok grove scones, men alle barna smakte på alt vi hadde laget.

Hvorfor melde seg på kurs?

Margit Vea grønnsakerJeg meldte oss på kurs fordi jeg tenkte at dette var en fin anledning til å introdusere litt matlaging for 9-åringen. Han er med å bake når vi gjør dette hjemme, men han har vært mindre interessert i å lage middagsmat. Så er det heller ikke til å stikke under en stol at det i hverdagen ikke har blitt høyt prioritert å få barna med på middagslagingen. Middagen skal helst stå raskt ferdig på bordet, i tillegg til at barna ofte gjør lekser når en av oss voksne lager middag.

Jeg tenkte også at dette var en god anledning for meg til å fylle på med litt inspirasjon, og til å få noen nye oppskrifter. To kvelder tenkte jeg også at var overkommelig.

Viktig bidrag for sunnere barn og voksne

Norges Bygdekvinnelag skal ha all ære for tiltaket. Jeg håper at de har, og fortsatt får arrangert mange slike kurs rundt om i Norges land – og at folk benytter anledningen til å delta på dem. Jeg tror det har stor betydning for den oppvoksende generasjon at de får anledning til å lære mer om mat, råvarer og ikke minst – hvordan lage mat. Om et slikt kurs kan gi motivasjon og bidra til å vekke en interesse for mat og matlaging hos barna (og hos de voksne) tror jeg det er av stor betydning.

Lokallagene som arrangerer

Det er de ulike lokallagene som arrangerer kurs, så sjekk hos ditt lokallag om du ikke har hørt at de har hatt kurs, eller om du ønsker å bidra til å gjennomføre det selv.

Nylig ble oppskriftskonkurransen for barn avsluttet og i desember får vinneren av konkurransen besøk av en kokk. TINE har vært med i juryen og er veldig glade for å samarbeide med Norges Bygdekvinnelag.

Entry filed under: Barn og ungdom. Tags: , , , , , .

Svensk studie om melk vekker oppsikt Fisk er fortsatt sunt

2 kommentarer Add your own

  • 1. folkehelsebloggen  |  januar 7, 2015, kl. 5:53 pm

    Slike tiltak er som musikk i mine ører. Det jeg lurer på er hvordan dere markedsfører det? Jeg har selv lest om dette på nettet, men jeg studerer ernæring og folkehelse og er over snittet interessert. Vil familier som i utgangspunktet ikke leser om dette til daglig få informasjon om hva slags gode tilbud som finnes der ute..?

    Svar
  • 2. Anne Katrine  |  februar 18, 2015, kl. 2:52 pm

    JA, det er mange flotte tiltak i regi av bygdekvinnelaget og vi vil gjerne fortsette å samarbeide med dem. Likevel er utfordringen å nå ut til alle med denne informasjonen. Drømmen på sikt er jo å få alle kommuner til å arrangere slike «kurs» så virkelig alle kan lære mer om matlaging og oppleve matglede. Skulle vi prøve å starte en «revolusjon» som Jamie Oliver satte igang? https://sunnhet.wordpress.com/2011/02/11/jamie-oliver-lager-en-matrevolusjon/

    Svar

Legg igjen en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Feeds

Finn tidligere innlegg

Aktuelt fra Twitter

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Bli med 134 andre følgere

bloglovin
Blogglisten
Bloggurat

