Forberedelse til YT holmenkollstafetten

mai 6, 2016 at 2:46 pm Legg igjen en kommentar

Av Lise

YT HKS_MG_4988I morgen går startskuddet for «vårens vakreste eventyr» og nesten 50 000 personer fra hele landet skal være med på verdens største stafett, YT Holmenkollstafetten. Noen er rutinerte løpere og har løpt samme etappe år etter år, mens for andre er det første gangen. Her kommer noen tips til forberedelse.

Lag en tidsplan for morgendagen

Sjekk nøye når din etappe starter på holmenkollstafetten.no og planlegg dagen deretter. Oppvarming bør starte ca. 45 minutter før etappestart. Ca. to timer før oppvarmingen bør du spise et lett måltid med mellomgrove karbohydrater, fks. Mellomgrovt brød og en frukt/yoghurt. Spis mat du er vant med å spise før trening. Det er meldt varmt og godt vær, så drikk nok før løpet. Slutt å drikke minst 30 min før du begynner oppvarmingen, ellers risikerer du å måtte tisse mye eller få hold/sting mens du varmer opp.

Mat dagen før

Musklene foretrekker karbohydrater som kilde når man yter på høy intensitet, og kroppen har ikke store lagre av dette, så sørg for å spise nok karbohydrater til middag og kvelds. Det kan du få til ved å sørge for at halve middagstallerken består av pasta/ris/potet eller at du har litt brød som tilbehør. Spis gjerne korn/brødmat/frukt/grønt til kvelds. Det kan være lurt å ikke spise en stor rå biff eller annen «tung» mat. Kroppen bør føles lett og fin ut i morgen.

Løpsdagen

En nervøs mage har liten appetitt, men prøv å spise frokost som vanlig. Gjerne med brød/korn/havregrøt/yoghurt. Smør med deg matpakker og lette måltider som frukt eller yoghurt om du skal ut å farte i mange timer. Husk også å ta med nok drikke.

Restitusjon

Etter løpet bør du få i deg næring så raskt som mulig for å få energien tilbake. Da stiller du forberedt også til banketten på kvelden!

Lykke til!

 

Entry filed under: Idrettsernæring. Tags: .

Gode tips for å lage restemat! Bør få vite hvor mye sukker som er tilsatt

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Feeds

Finn tidligere innlegg

Aktuelt fra Twitter

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Bli med 134 andre følgere

bloglovin
Blogglisten
Bloggurat

%d bloggers like this: