Unyansert om sukkerbiter i test av mellommåltider

april 15, 2016 at 11:02 am 10 kommentarer

sukkerbiter i yoghurt og mellommåltiderAv Anne Marie

Torsdag, 14.april, viste Tv2 hjelper deg en test av mellommåltider, hvor de rangerte produktene etter sukker, protein og fiberinnhold. For å vise forskjellen i mengde sukker brukte de sukkerbiter, som er en visuell bra fremstilling for å bevisstgjøre forbrukere. Det som er negativt med testen, er at det ikke ble skilt mellom mengde sukker som kommer fra naturlige kilder i produktene og tilsatt sukker. Derfor ble ble Go’ Morgen Zero som ikke er tilsatt sukker, men søtet med søtstoff, fremstilt å innholde 6 sukkerbiter – noe som selvfølgelig vil virke forvirrende for forbruker. Disse 6 sukkerbitene kommer fra melkesukker og sukker fra frukten/mangoen. I næringsinnholdet på alle yoghurter, og produkter generelt, står det «hvorav sukkerarter». Sukkerarter er summen av flere typer sukker; fruktsukker, melkesukker og vanlig hvitt sukker.

 «Hvorav sukkerarter» – kommer fra ulike kilder

Sukkeret i kostholdet vårt får vi fra naturlige kilder som frukt, melk og bær, og i form av tilsatt sukker. Melk som råvare inneholder naturlig melkesukker, og derfor vil produkter som vanlig melk eller naturell yoghurt også inneholde sukkerarter, og deklareres med «hvorav sukkerarter». Som eksempel deklareres TINE Naturell yoghurt med 5,6 g sukkerarter per 100 g, bare på grunn av melkesukkeret. Frukt og bær som brukes i smaksatt yoghurt har et naturlig innhold av fruktsukker og regnes også med i mengden sukkerarter i en deklarasjon. Smaksatt yoghurt er i tillegg enten tilsatt vanlig hvitt sukker eller søtstoff for å få til en god smak. Søtstoff inneholder vanligvis ikke sukkerarter i det hele tatt, men tilsatt sukker bidrar med sukkerarter. Så når vi skriver opp mengden sukkerarter i «hvorav sukkerarter» så er det en samling av melkesukkeret, fruktsukker og tilsatt sukker.

Sjekk hvor mye sukker som er tilsatt i yoghurten

Når du skal vurdere et produkt og hvor mye sukker det er i, er det viktig å se på mengden tilsatt sukker. Det finner du alltid i ingredienslisten på TINEs produkter, oppgitt i prosent. Helsedirektoratet anbefaler at maksimalt ti prosent av kaloriene skal komme fra tilsatt sukker. Her regnes altså ikke melkesukker og fruktsukker i hele frukt og bær som et ernæringsmessig problem. Melkesukker og naturlig sukker i frukt, bær og grønnsaker bidrar med flere vitaminer og mineraler kroppen vår trenger, sammenlignet med tilsatt sukker. Melkesukker fordøyes langsomt. Det tærer heller ikke på tennene fordi kariesbakterier ikke kan bryte ned melkesukker.

 

 

Entry filed under: Kostråd, Merking av matvarer, Næringsstoffer, Sukker, Sunnhetstips, Vekt. Tags: , , , , , .

Aktivitetsmerking på mat gir et ensidig fokus Gode tips for å lage restemat!

10 kommentarer Add your own

  • 1. Christian Mannsverk  |  april 17, 2016, kl. 12:22 pm

    Testen til tv2 hjelper deg var ikke unyansert eller feil. Den ønsket å vise hvor mye sukker du får i deg når du spiser forskjellige produkter. Livstil sykdommer som diabetes type 2 bryr seg ikke om hvor sukkeret kommer fra og det er derfor viktig at folk er klar hvor mye sukker et produkt faktisk inneholder.

    Fruktsukker bidrar faktisk ikke med noen vitaminer eller mineraler, det bare kommer ofte fra den samme tingen som inneholder disse. Vil du ha vitaminer eller mineraler burde du spise frukt isteden da disse inneholder langt mindre sukker.

    Det finnes en dokumentar om akkurat dette på nrk.no som bør sees:

    https://tv.nrk.no/program/KOID26000915/ei-sukkeravhengig-verd

    Svar
    • 2. Anne Marie  |  april 19, 2016, kl. 3:19 pm

      Hei, og takk for din kommentar Christian. Jeg er helt enig med deg at vi totalt sett bør tenke på hva vi spiser, være bevisst på hvilke matvarer vi velger og hvor mye sukker vi totalt får i oss. Et sunt og balansert kosthold sammen med en aktiv livsstil er best med tanke på å forebygge livsstils sykdommer. Når det gjelder sukker er vi primært anbefalt å redusere det sukkeret som er tilsatt for å gi søtsmak. Det er vanlig sukker, fruktose, fruktjuicekonsentrat, honning etc som regnes som tilsatt sukker, men ikke fruktose som naturlig finnes i frukt og bær eller melk på grunn av melkesukkeret. Å framstille dette i form av hvite sukkerbiter blir derfor litt feil mener vi. Vi er anbefalt å ha magre meieriprodukter i kostholdet på grunn av deres bidrag av kalsium, jod, B-vitaminer, proteiner m.m og ikke redusere inntaket på grunn av det naturlige innholdet av melkesukker. På samme måte er det forskjell på om fruktosen kommer som en del av tilsetning av frukt og bær eller om den er tilsatt alene for å søte produktet. Derfor burde det kommet tydeligere frem, at feks Go’ Morgen Zero-yoghurten, som ikke er tilsatt sukker, ikke inneholder hvitt sukker. Det ble jo litt forvirrende kunne virke ganske lik de andre produktene, uten å få vte at dette kom av naturlig sukker i yoghurten.

      Svar
      • 3. Christian Mannsverk  |  april 20, 2016, kl. 10:23 am

        Du mener at å fremstille sukkerinnholdet i et produkt med sukkerbiter som er sukrose når det ikke er tilsatt ekstra sukrose i produktet?

        Poenget mitt er at sukker er sukker. Vanlig sukker (sukrose) består ikke av noe annet enn druesukker (glukose) og fruktsukker (fruktose). Skal du velge et mellomåltid som har lavt sukkerinnhold er det bare toltalt sukkerinnhold som gjelder.

        Jeg er glad for at det tilsettes mindre sukker i produkter, men selv om det ikke tilsettes sukrose inneholder fortsatt Go’ Morgen Zero (som gir seg ut for å ha lite sukker) mye sukker. Det var det testen til tv2 hjelper deg skulle viste og å prøve å bortforklare det viker mer forvirrende enn resultatet av testen.

        Jeg spiser den selv, så det er ikke produktet jeg er ute etter. Jeg vil bare at vi kaller en spade for en spade😉

        Svar
        • 4. Anne Marie  |  april 20, 2016, kl. 11:16 am

          Jeg forstår godt hva du tenker, og på en måte vil vi jo få en lik bedømmelse av alle typer produkter på denne måten. Likevel mener jeg at det blir feil å regne om laktosen til sukkerbiter. Det er ikke det naturlige innholdet av sukker vi er anbefalt å redusere, så derfor burde ikke dette fremstilles i form av sukkerbiter. Enig at framstillingen i testen kan være visuell bra, men det kan oppstå forvirring når produkter som ikke er tilsatt sukker, vises å ha en del sukkerbiter uten at det kommuniseres hvor sukkeret kommer fra.
          Selvfølgelig skal totalt sukkerinnhold i produktet vurderes når man vil finne et produkt som har lavt sukkerinnhold, men det er viktig å skille på hvor sukkeret kommer fra.
          Hyggelig å høre at du liker produktet.

          Svar
  • 5. Anne Marie  |  april 19, 2016, kl. 3:17 pm

    Svar
  • 6. solt  |  april 19, 2016, kl. 11:18 pm

    Blir ikke blodsukkeret påvirket av de naturlige karbohydratene i frukt og melk?

    Svar
    • 7. solt  |  april 19, 2016, kl. 11:23 pm

      Og hva ned de naturlige karbohydratene i grovbrød/helkorn, påvirker heller ikke disse blodsukkeret?

      Svar
      • 8. Anne Marie  |  april 20, 2016, kl. 11:14 am

        Hei,
        Når det gjelder påvirkning av blodsukkeret, så brytes de ulike karbohydratene/sukkerartene ned i ulik hastighet, noe som påvirker hvor raskt blodsukkeret stiger. Blodsukkerstigningen vil derfor variere om man spiser melk, frukt eller grovbrød. Mengden og sammensetningen av matvaren eller måltidet for øvrig spiller også inn.

        Svar
        • 9. solt  |  april 25, 2016, kl. 6:52 pm

          Men hvorfor skal man ikke regne med karbohydratene fra frukt og yoghurten i en fruktyoghurt? Feks hvis man hjemme på eget kjøkken blander like stort volum av most banan med sukkerfri lettyoghurt så vil altså ikke dette føre til blodsukkerproblemer pga innholdet av vitaminer og mineraler?

          Svar
          • 10. Anne Marie  |  april 28, 2016, kl. 12:56 pm

            Jeg tror vi snakker litt forbi hverandre her. Selvfølgelig skal alle karbohydrater regnes med. Kroppen trenger karbohydrater og sukkerarter fra frukt, bær og melk bidrar til blodsukkerstigning de også, men når det gjelder anbefaling om reduksjon av sukker i kostholdet, går denne på tilsatt sukker. Vi er ikke anbefalt å velge bort matvarer med et naturlig innhold av sukker – som finnes i en rekke matvarer.

            Svar

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Feeds

Finn tidligere innlegg

Aktuelt fra Twitter

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Bli med 134 andre følgere

bloglovin
Blogglisten
Bloggurat

%d bloggers like this: