Vet du forskjellen på Kesam, gresk yoghurt og cottage cheese?

oktober 14, 2015 at 12:53 pm Legg igjen en kommentar

Av Mimmi

grønnsaker og dipKanskje står du i butikken og lurer på forskjellen mellom disse når du skal ta et valg? Avhengig om du er på jakt etter et mellommåltid, skal lage middag, dessert eller bake, kan det kan være fint å vite hvilket næringsinnhold og egenskaper de har.

Små forskjeller

Kesam®, gresk yoghurt og cottage cheese inneholder mellom 1-8 % fett og kan derfor egne seg godt i matlaging, som et alternativ til fetere produkter som for eksempel fløte eller crème fraiche. Hvis du skal bruke Kesam®, gresk yoghurt eller cottage cheese som et måltid i seg selv, og dermed spise en større porsjon av dem, er det lurt å velge en variant med et lavere fettinnhold en 8 %. Hvor mye protein og karbohydrater de ulike produktene inneholder, er avhengig av for eksempel om produktet er tilsatt smak eller ikke.

Kesam er det samme som kvarg

Kesam® er TINE sitt navn for kvarg, en mager type ferskost. Den fremstilles av syrnet melk og separeres eller filtreres for å skille ostemassen, det vil si ferskosten, fra mysen. Kvarg egner seg godt til dipper, dressinger, kalde sauser eller desserter. Bakverk kan holde seg saftig lenger hvis du bruker kvarg i deigen. Hva med å teste å bytte margarin eller smør i en paibunn, mot kvarg?

Gresk yoghurt kan brukes til mer enn matlaging

Gresk yoghurt er filtrert slik at yoghurten konsentreres og dermed får en tykkere og mer kremete konsistens enn tradisjonell norsk yoghurt. Dette er en videreføring av hvordan gresk yoghurt opprinnelig ble laget i Hellas, hvor den ble filtrert gjennom et stykke tøy. Gresk yoghurt kan brukes til alt fra frokost eller mellommåltid til kalde retter, desserter eller kanskje din egen, hjemmelagde tzatziki? Matyoghurt kan brukes i varme retter, men for å unngå at den da ikke skiller seg og blir kornete ved oppvarming, kan du røre inn litt mel eller Maizena i yoghurten før den brukes i maten.

Cottage cheese er en kornete ferskost fremstilt av syrnet, skummet melk og tilsatt fløte, salt og løpe. Den kan du for eksempel bruke som pålegg, til baking, dessert eller i salater. Funker også veldig godt som fyll i lasagne!

Bon appétit!

Entry filed under: Kostråd, Næringsstoffer, Oppskrifter, Sunnhetstips. Tags: , , , , , .

Er laktosefritt sunnere? I dag er det Grøtens dag!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Feeds

Finn tidligere innlegg

Aktuelt fra Twitter

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Bli med 134 andre følgere

bloglovin
Blogglisten
Bloggurat

%d bloggers like this: