Himalayasalt er ikke sunnere enn annet salt

juli 31, 2015 at 9:20 am 3 kommentarer

Av Kirsti

Himalaya-, maldon-, urte-, flak og havsalt. Det finnes mange ulike typer å få kjøpt, og noen av dem markedsføres som de reneste kosttilskudd. Dyre og eksklusive salt er ikke sunnere enn vanlig bordsalt.

Like mye natrium

Vi må spise mindre salt. Salt inneholder natrium. For mye natrium gir høyt blodtrykk, og setter oss i fare for å bli syk i hjertet og karsystemet. Alle typer salt, også Himalayasalt og maldonsalt inneholder like mye natrium som vanlig bordsalt.

Små mengder andre stoffer

De mer eksklusive salttypene er gjerne mindre raffinert og bearbeidet og kan derfor inneholde små mengder mineraler, sporstoffer og rester fra materialet de er utvunnet fra. At listen blir lang når man analyserer en matvare betyr ikke nødvendigvis at stoffene kan nyttiggjøres av mennesker. Ytterbium (Y), gallium (Ga), ruthenium (Ru) og arsenic (A) er blant de hundretalls stoffene som Himalyasalt er sagt å inneholde. Listen er lang, og få av disse har noen kjent positiv effekt i kroppen. Derfor er de heller ikke tillatt å bruke omtale og markedsføring av matvarer. Blant de mer kjente mineralene, som jern, magnesium og jod er mengdene stort sett ørsmå – langt mindre enn hva som skal til for å ha noen effekt på helsen. 5 gram, en dagsrasjon havsalt vil dekke om lag 1 % av anbefalt inntak av jern. Omtrent like mye som vi finner i en liten rute lys sjokolade. Den fine rosa fargen jernet gir til Himalaysaltet er dessverre til liten nytte for å fylle jernlagrene. Samme mengde salt vil dekke 0,5 % av anbefalt inntak av magnesium, og er dermed ingen særlig god kilde.

Gir smak

Selv om mineralene har lite å si for kroppen mener noen at de gir smak og karakter til saltet. Om mer eller bedre smak gjør at vi bruker mindre mengder er det selvsagt positivt.

yay-18602896-digital

Tar litt mer plass

Mindre bearbeidede salttyper, som flaksalt eller grovkornet salt tar mer plass enn finkornet bordsalt. En teskje med finkornet salt vil inneholde fler gram enn en teskje med grovkornet salt. Om man bruker samme volum salt, feks samme teskje når man måler opp, kan det følgelig gi litt innsparing om man går over til en grovere type.

Velg jodberiket

Jod er et mineral det er lett å få for lite av, særlig for dem som spiser lite melkeprodukter og fisk. For å forebygge jodmangel i befolkningen anbefaler myndighetene at det tilsettes 0,5 mg (500 mikrogram) jod per 100 gram salt til husholdningsbruk. Det betyr at «dagsrasjonen» på 5 gram vil gi 25 mikrogram, om du velger jodberiket salt. Dette utgjør omtrent 16 % av daglig anbefalt inntak. Ikke nok til å dekke behovet, men et godt steg på veien.

Vær obs på saltfellene

Mange kryddere og sauser inneholder også store mengder salt. Er du opptatt av å redusere inntaket er det lurt å ta en titt på næringsdeklarasjonen, hvor mengden salt er oppført. Eksempler på smakstilsettere som inneholder mye salt er soyasaus, buljong, selleri- eller urtesalt, kapers, Aromat og grillkrydder.

Bruk det saltet du synes smaker mest og best, men begrens mengden!

 

Entry filed under: Diverse, Hjerte og karsykdommer, Jern, Kostråd, Kosttilskudd, Mineraler. Tags: , , .

Mettere med mer protein? Kom i gang med trening etter ferien

3 kommentarer Add your own

  • 1. optimaltkosthold  |  august 4, 2015, kl. 10:20 am

    bra artikkel! Tangmel og taremel er nok bedre kilde til jod enn salt! Man må spise en del jodberiket salt for å dekke jodbehovet, mens en firedel teskje taremel per dag er nok for å dekke jodbehovet. Sjøgronnsaker brukes mye i Japan, og burde brukes mer i Norge og!

    Svar
    • 2. Kirsti  |  august 4, 2015, kl. 10:49 am

      Ja, det er sant! Tang er en ypperlig kilde til jod, som vi burde bruke mer av. Da jeg var på Koster i fjor fikk vi suppe av fingertang(?) og med fritert blæretang som tilbehør. Litt uvant, morsomt, og overraskende godt! Jeg tenkte da at jeg skulle forsøke å plukke litt til eget bruk når jeg fikk sjansen, men det ble visst med tanken. Da fikk jeg en påminnelse nå. Jeg husker også det var populært å bruke tangmel som tilskudd (og i brøddeigen!) da jeg var yngre, men jeg vet ikke om det er så vanlig lengre.

      Svar
      • 3. optimaltkosthold  |  august 5, 2015, kl. 2:55 pm

        Koster – det er fantastisk der, jeg har vært der noen ganger. I fjor plukket jeg litt tang ved Arendal, det tok lang tid før det ble tørt, men nå har jeg litt egenprodusert tang

        Svar

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Feeds

Finn tidligere innlegg

Aktuelt fra Twitter

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Bli med 134 andre følgere

bloglovin
Blogglisten
Bloggurat

%d bloggers like this: