Mettere med mer protein?

juli 29, 2015 at 10:36 am 2 kommentarer

Av Kirsti

Vi hører stadig at protein metter mer enn karbohydrater og fett, og at mye protein i kostholdet kan gjøre det enklere å gå ned i vekt. Oppfatningen om at protein gjør mett skaper et sug i markedet, og butikkhyllene flommer over av mat og drikke som markedsføres med høyt proteininnhold. Men hvor mye vet vi egentlig om hvordan protein påvirker apetitten, og vekten?

I følge EFSA, EUs vitenskapsorgan på matområdet, er det ikke hold for å påstå at det er sammenheng mellom protein og  metthet, apetitt- eller vektregulering. Det er derfor ikke tillatt for produsentene å markedsføre at proteinrik mat eller drikke kan ha en slik effekt.

Selv om det ikke er forsket nok til å kunne fortelle om metthet og apettitregulering i markedsføring er det likevel mye som tilsier at nok protein er nyttig om man vil holde på livlinjen. En nylig publisert artikkel oppsummerer forskningen som er gjort på proteinets rolle ved vekttap og -vedlikehold. Ved et kontrollert kaloriinntak og når man er på diett kan det å øke proteininntaket til 1,2 – 1,6 gram protein per kilo kroppsvekt per dag bidra til vektreduksjon eller å forebygge overvekt, uten at man samtidig mister muskler og annet vev. Den positive effekten kan delvis skyldes påvirkning på forbrenningen av næringsstoffer, i tillegg til at bedre appetittregulering kan gjøre at man spiser mindre totalt sett. Et mindre kostforsøk blant ungdom som vanligvis sluntrer unna frokosten har for eksempel vist at et morgen-måltid med mye protein gjør at de tar inn mindre kalorier totalt sett i løpet av dagen, enn om de får en frokost med lite protein. De som fikk «høyproteinfrokosten» spiste særlig mindre snacks med mye fett og sukker.

Men holder effekten seg over tid? Selv om forskningen viser en moderat økt metthetsfølelse av å inkludere mye protein i et måltid finnes det få studier som bekrefter at det gir seg utslag i lavere matinntak i det neste. Det trengs flere studier som ser på effekten av et høyt proteininntak for apetittkontroll og matinntak over tid, i alle fall på friske folk som ikke går på kaloriredusert diett og dermed spiser som de vil.

Alt i alt er det gunn til å hevde at en fornuftig fordeling med minimum 25-30 gram protein til hvert måltid kan bidra til en god metthetsfølelse, noe som kan være bra for å regulere matinntaket. Mer forskning trengs for å avklare om økt proteinmengde i kosten gjør det enklere å redusere, og å holde vekten på lengre sikt hos folk som ikke går på diett.

 

yay-3676363-digital

Det er en god regel å inkludere en skikkelig mengde protein i hvert måltid. En god porsjon ( ca 100 gram) reker, kylling, ost eller fisk i salaten gir om lag 25 gram protein. Velger du vegetarisk kan du tilsette linser eller bønner, som inneholder omtrent like mye. Ett egg gir mellom 12 og 15 gram protein, og kan gjerne kombineres med cottage cheese eller annen mager ost. I Matvaretabellen kan du søke på ulike matvarer og finne dine favorittproteinkilder. Det er nok av valgmuligheter, det er bare å bruke fantasien!

 

Entry filed under: Dietter, Kostråd, Protein, Vektkontroll. Tags: .

Trodde du at Stevia var naturlig? Himalayasalt er ikke sunnere enn annet salt

2 kommentarer Add your own

  • 1. optimaltkosthold  |  august 5, 2015, kl. 2:52 pm

    tusen takk for at dere nevner vegetarisk protein, som i bønner, linser og erter!

    Svar
    • 2. Kirsti  |  august 5, 2015, kl. 2:58 pm

      Skulle bare mangle, det er flotte matvarer vi bør bli minnet om å bruke mer av!

      Svar

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Feeds

Finn tidligere innlegg

Aktuelt fra Twitter

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Bli med 134 andre følgere

bloglovin
Blogglisten
Bloggurat

%d bloggers like this: