Hvilke helseråd virker best på deg?

juni 18, 2015 at 10:35 am 2 kommentarer

Av Kirsti

«Spis grønnsaker – bli frisk». Blir du inspirert til å legge en ekstra bukett brokkoli i handlekurven, eller foretrekker du heller råd av typen: «Du lever kortere om du ikke spiser grønnsaker»? En ny gjennomgang av forskningen bekrefter at ulike typer budskap appellerer til ulike folk.

Utfallet av en gitt atferd kan uttrykkes som noe man oppnår, eller som noe man kan miste eller redusere risikoen for å få. Du kan oppnå økt livskvalitet og et ungt utseende om du spiser grønnsakene dine, eller du kan oppnå å bli overvektig om du ikke spiser sunt. På samme måte kan de tapsorienterte budskapene være både positive og negative; du kan spise fet fisk og redusere kolesterolet, eller du kan «miste leveår om du ikke spiser sunt». Hvilken type råd som er mest effektive vil avhenge av hvordan målgruppen oppfatter og bearbeider informasjon.

yay-6602778-digitalHar du satt mål av deg å endre noens atferd, foreksempel å få dem til å spise mer grønnsaker eller å bruke solkrem, er det minst to ting du bør ta rede på:

  • Hvor engasjert og involvert de er i temaet
  • I hvilken grad tror de på utfallet

Engasjerte folk som kan mye om et gitt tema ser ut til å ha absolutt best effekt av tapsorienterte råd. Dette kan forklare hvorfor budskap av typen «Om du ikke spiser brokkoli vil du eldes raskere» er ekstremt effektive når de rettes mot helsepersonell. De vil i liten grad rokke ved motivasjonen for å spise grønnsaker hos den største hopen av befolkningen, som har mindre ballast til å vurdere sannsynligheten for at utfallet vil inntreffe. «Spis mer brokkoli og se yngre ut» vil mer trolig kunne få denne gruppen på glid.

Det interessante blir jo at de høyt kompetente folkene som utformer kostholdsråd til folket foretrekker en helt annen type råd selv enn hva dem de henvender seg til gjør. Smoking kills you. Det er viktig å se an hvem du har med å gjøre om du virkelig ønsker at de endre vaner.

 

 

Entry filed under: Diverse, Kostråd, Nytt fra forskningen. Tags: .

Forskjellen på laktosefri og laktoseredusert Verdens beste milkshake er hjemmelaget!

2 kommentarer Add your own

  • 1. Magnus Jonsson  |  juni 19, 2015, kl. 6:06 am

    Dette vet vel psykologene i Tines pr-team alt om.

    Svar
    • 2. Kirsti  |  juni 19, 2015, kl. 11:22 am

      Hei og takk for kommentar! Det er i alle fall liten tvil om at tilpasning av budskap til målgruppen er et viktig verktøy som bør brukes med kløkt, både av myndigheter og av matbransjen, om man skal lykkes i å legge til rette for gode og informerte kostholdsvalg.

      Svar

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Feeds

Finn tidligere innlegg

Aktuelt fra Twitter

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Bli med 134 andre følgere

bloglovin
Blogglisten
Bloggurat

%d bloggers like this: