Hva er sunt for hvem?

juni 4, 2015 at 9:39 am 4 kommentarer

hjerte_grønnreseptAv Anne Katrine

Mediene flommer over av påstander om hva som er sunt, usunt eller skadelig. Alt serveres ofte bastant i «DEG»-form, så du kan bli redd hvis du ikke følger rådene. I diskusjonen om hva som er sunt , kommer gode innspill fra masterstudent i folkehelsevitenskap Thea Lervik Myklebust  i Aftenposten.

Det er så mye man må ta stilling til dersom man skal måle sunnhet. Skal vi fokusere på kalorier? Fiber? Salt og sukker? Kunstige tilsetningsstoffer? Vitaminer og mineraler? Kortsiktige eller langsiktige helseeffekter? Hvilken målgruppe skal vi se på? Sunnhet kan ikke generaliseres, men mediene prøver på det stadig vekk.

Hun minner om at sunnhet for en overvektig ikke er det samme som for en med spiseforstyrrelse, og at alle må vurdere sine egne mat- og drikkevalg. Hvis du drikker mye brus daglig, vil det være sunt å velge lettbrus, men hvis du drikker brus veldig sjelden, er det ikke «farlig» å drikke vanlig brus. Hun etterlyser mer balanse og mer nyansert informasjon, samt mer fokus på dokumentasjon i mediene

Industrien ønsker å bidra til et sunnere kosthold

Matvarebransjen møter også utfordringer med å kommunisere sunnhet på en god måte når man må følge EUs regelverk. Kirsti Wettre Brønner trekker fram noen eksempler i et debattinnlegg i Dagbladet nylig. Er vi enige om hva som er sunt?

Skal man markedsføre noe som sunt eller helseriktig må begrepet begrunnes med en dokumentert sammenheng mellom «..en næringsmiddelgruppe, et næringsmiddel eller én av dets bestanddeler og helse». Det er kun tillatt å bruke sammenhenger som er forhåndsgodkjent i EU, og som er listet opp i den den såkalte påstandslisten

Det er for eksempel slik at man kan tilsette vitamin C til saft og fortelle at det bidrar til et normalt immunforsvar, men at en juice naturlig inneholder rikelig med antioksidanter kan ikke kommuniseres fordi «antioksidanter» ikke har fått noen godkjent påstand.

Satt på spissen kan smørbrødlisten av godkjente helsepåstander fungere som oppfordring til matvareindustrien til å utvikle produkter med næringsstoffer det er lov til å si noe pent om, fremfor matvarer som bidrar til sunnere nordmenn.

Vær kritisk

Som forbruker må vi alltid være kritisk til informasjon om sunnhet. Mediene er for eksempel ikke undelagt det samme regelverket som de som produserer varene.

Bruk andre kilder enn tabloidavisene og blogger for seriøs kostholdsinformasjon. Du må gjerne lese og la deg inspirere, men ikke tro på alt du leser og sjekk forskningen bak.

Målet for alle bør være å spise variert, sørge for å dekke behovet for næringsstoffer og å holde en sunn vekt. Likevel kan veien til målet være litt ulik for alle. Finn din egen vei – med både hverdager og fest på reisen!

Den viktigste ingrediensen i et langt liv er nok fortsatt sunn fornuft.

Entry filed under: Kostråd, Sunnhetstips. Tags: , , .

Triks: halver sukkermengden i rabarbrasuppen Forskjellen på laktosefri og laktoseredusert

4 kommentarer Add your own

  • 1. Camilla  |  juni 5, 2015, kl. 2:11 pm

    Helt enig med deg. Det viktigste er for alle å spise variert.

    Svar
    • 2. lilly  |  juni 6, 2015, kl. 11:38 pm

      Hva mener du med «å spise variert»?

      Svar
      • 3. Camilla  |  juni 7, 2015, kl. 10:22 am

        Det jeg mener er at man ikke hele tiden må gå for de samme matvarene, men variere litt gjennom hele uken. Ikke ha det samme til frokost/lunch hele uken ol.

        Svar
      • 4. Anne Katrine  |  juni 8, 2015, kl. 9:27 am

        Prøv ut ulike matvarer og matvaregrupper. Spis gjerne ulike typer fisk, mange forskjellige og fargerike grønnsaker, ulike typer kjøtt og gjerne vegetar. Det trenger ikke være så avansert mat. Lag for eksempel wok, supper eller gryteretter med forskjellige typer grønnsaker, velg litt nye ting i salaten neste gang, finn nye varianter av pålegg, spis grøt istedenfor brødskiver innimellom, og husk på alle de fargerike bærene som finnes! Håper du ble inspirert.

        Svar

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Feeds

Finn tidligere innlegg

Aktuelt fra Twitter

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Bli med 134 andre følgere

bloglovin
Blogglisten
Bloggurat

%d bloggers like this: