FODMAP – en løsning ved urolig mage?

januar 29, 2015 at 4:26 pm 1 kommentar

Av Anne Marie

Mange har mageplager som de mistenker har noe med maten de spiser. Plagene kan være magesmerter, oppblåsthet, forstoppelse eller diaré. Symptomene varierer fra person til person, men felles for de er at de føler ubehag.mageplager

Irritabel tarmsyndrom (kalt IBS på engelsk) er en fellesbetegnelse for flere plager som har med tarm og fordøyelse å gjøre. De aller fleste får mageproblemer av og til. Når problemene kommer stadig oftere og lengre og det blir et hinder i hverdagen, kan legene kalle det IBS. Det finnes ingen test som kan dokumentere at man har IBS, men i fjor klarte forskere for første gang å vise at hos pasienter med IBS oppfører fordøyelsessystemet seg annereldes. De fleste merker plagene i 20-50 årsalderen. Flere kvinner enn menn plages.

Mange mennesker lever med store mageplager, men det er viktig å huske på at det kan ha andre årsaker enn mat. Det kan være lurt å ha god kontakt med legen, og få utelukket alvorlig sykdom.

Kosthold med lav FODMAP

Det viser seg at mange reagerer på enkelte tungt fordøyelige karbohydrater, som kalles for FODMAP og finnes i en rekke vanlige matvarer. FODMAP står for fermenterbare oligosakkarider, disakkarider, monosakkarider og polyoler. Felles for disse stoffene er at de alle er tungt fordøyelige karbohydrater som i liten grad tas opp av tynntarmen. Noen opplever at det hjelper å legge om kostholdet og spise mindre av matvarene som inneholder mye FODMAP. Det kan være en god idé å spørre en lege eller ernæringsfysiolog før du gjør for store endringer. Å kutte ut mange matvarer kan gjøre det utfordrende å få i seg nødvendige næringsstoffer. Nedefor listes noen matvarer opp som personer med påvist IBS melder at de ofte reagerer på og matvarer som går fint. NB! Listen viser bare noen eksempler.

Matvarer som ofte skaper plager:

Hvete, rug, spelt, inulin (tilsetningsstoff i alt fra yoghurt til brød), høyfruktose maissirup, epler, pærer, aprikos, plommer, vannmelon og mange andre frukter, eplejuice, pærejuice, fruktsukker, honning, artisjokk, bønner, linser, blomkål, brokkoli, kål, løk, hvitløk, sukkererter, sopp, melkeprodukter med mye laktose, søtstoffer som ender på –ol, som sorbitol og mannitolTINE Laktosefri familebilde

Mat og drikke som går greit:

Havre, bokhvete, ris, poteter, modne bananer, druer, jordbær, blåbær, sitrusfrukter, kiwi, vanlig bordsukker, gulrøtter, tomater, agurk, auberginer, salat, rød paprika, stangselleri, spinat, squash, laktosefrie produkter, gulost, smør, søtstoffer som ikke ender på –ol, for eksempel aspartam

 

Entry filed under: Allergi/intoleranse, Dietter, Fiber, God fordøyelse, Kostråd, Næringsstoffer. Tags: .

Utviklingen i norsk kosthold 2014 Er barneyoghurt usunt?

1 kommentar Add your own

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Feeds

Finn tidligere innlegg

Aktuelt fra Twitter

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Bli med 134 andre følgere

bloglovin
Blogglisten
Bloggurat

%d bloggers like this: