Fisk er fortsatt sunt

desember 16, 2014 at 2:04 pm Legg igjen en kommentar

Av Gyrd

Fisk, både mager og fet, bidrar med viktige næringsstoffer slik som protein, omega-3 fettsyrer, vitamin D, jod og selen. Innholdet av vitamin D, jod og selen er imidlertid ikke tilstrekkelig til å dekke behovet vi har for disse næringsstoffene, så hvorfor skal vi egentlig spise fisk? Kan vi ikke bare erstatte det med kosttilskudd, eller andre matvarer som er rike på disse næringsstoffene? Fet fisk er jo også kjent for å inneholde en del miljøgifter.

Helseeffekter av fisk

FiskGrill2Jeg tenker at det er flere grunner til å spise fisk. For det første kan man lage utrolig mange velsmakende retter med fisk. Ta en titt på godfisk.no for inspirasjon.

Videre viser forskningen at både på fet og mager fisk beskytter mot hjerte- og karsykdommer, og at fisk er positivt for utviklingen av nervesystemet hos fosteret og hos spedbarn som ammes av mødre som spiser fisk. Det ser også ut til at fisk virker positivt inn på utviklingen av diabetes type 2, men her foreligger det foreløpig ikke nok forskning til å kunne trekke en sikker konklusjon. For å oppnå disse helsefordelene ser det ut til at man må spise mer enn ett fiskemåltid i uken.

Vitenskapskomiteen for mattrygghet (VKM) publiserte nylig en rapport hvor de har sett på de positive og negative sidene ved å spise fisk. De konkluderer med at det forstatt er sunt å spise fisk. De mener også at visse grupper av befolkningen bør spise mer fisk for å dra nytte av fiskens potensielt helsebringende effekter, blant annet gravide.

Det er interessant å merke seg at kosttilskudd med fiskeolje ikke ser ut til å gi de samme helsefordelene som vanlig fisk.

Oppdrettsfisken får mer grøntfor

Sløye fiskEn liten tankevekker synes jeg det er når VKM skriver at oppdrettsfisken inneholder mindre marine omega-3 fettsyrer nå enn tidligere. Dette skyldes primært at fiskeforet i større grad er basert på vegetabilske kilder fremfor fiskeolje. Jeg synes ikke det er en positiv utvikling, men det er ikke bare negativt da det viser seg at innholdet av visse miljøgifter, slik som PCB, dioksiner og kvikksølv, også er redusert som en følge av dette. Oppdrettslaks inneholder nå mindre mengder miljøgifter enn fet villfisk.

VKM konkluderer i sin rapport med at innholdet av marine omega-3 fettsyrer i oppdrettsfisk fortsatt utgjør en viktig kilde til marine omega 3-fettsyrer, og at det er trygt og sunt å spise fisk. Vær imidlertid oppmerksom på at Mattilsynet fortsatt advarer mot å spise fisk og sjømat fangstet i noen forurensede områder.

Styrer man unna fisk fra disse områdene er det ingen grunner til å skjære ned på fiskeforbruket, snarer tvert i mot! Del gjerne din yndlingsfiskerett med oss.

Entry filed under: Diabetes, Fett, Hjerte og karsykdommer, Kostråd, Kosttilskudd, Næringsstoffer, Nytt fra forskningen, Protein, Svangerskap, Vitamin D. Tags: , , , , , , .

Sunn matglede i praksis Kokostopper med sjokoladetrekk

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Feeds

Finn tidligere innlegg

Aktuelt fra Twitter

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Bli med 134 andre følgere

bloglovin
Blogglisten
Bloggurat

%d bloggers like this: