Pizzasnurrer til matpakken

august 12, 2014 at 7:41 am 4 kommentarer

Av Gyrd

Selv om jeg er utdannet ernæringsfysiolog og vet at det er viktig å spise grønnsaker, er barna mine som alle andre og ikke alltid like begeistret for grønnsakene. Jeg må derfor bruke noen triks for å få i dem grønnsaker. Ett av dem er å inkludere pizzasnurrer med masse grønnsaker i matpakken. De får ikke pizzasnurrer hver dag, men innimellom.

Pizzasnurrer med grønnsaker

Grønnsaker og karbonadedeigJeg lager en stor mengde pizzasnurrer om gangen og putter dem i fryseren. De dagene ungene får pizzasnurrer i matpakken tar jeg dem opp fra frysen når jeg smører matpakker om morgenen. Da er snurrene tint til barna spiser formiddagsmat på skolen.

For at grønnsakene ikke skal bli så synlige kutter jeg dem i veldig små biter. Jeg bruker også grønnsaker som lett farges av pizzasausen slik at de ikke skiller seg ut på farge. Grønnsakene bruner jeg lett i stekepannen til de blir møre før jeg blander dem inn i stekt karbonadedeig og pizzasaus (blandes som oppgitt på pakken). Det er også mulig å kjøre denne blandingen i food prosessoren – da vil det være veldig vanskelig å skille de ulike ingrediensene fra hverandre.

Da jeg bakte pizzabunnen tok jeg utgangspunkt i oppskriften bak på pakken til pizzasausen, men byttet ut halvparten av hvetemelet med sammalt hvetemel. Her kan du gjerne også bruke havregryn og/eller kli. Oppskriften jeg brukte var basert på 4 dl mel, 1,5-2 dl vann (lunkent) , 1/2 pakke tørrgjær, 2 ss olje og litt salt (kan sløyfes). Med dobbel porsjon fikk jeg nok deig til 60 store pizzasnurrer.

Mange typer grønnsaker kan brukes

Pizzasnurrer med grønnsaker

Pizzasnurrer med grønnsaker

Jeg tar ofte de grønnsaken jeg har tilgjengelig, og det er mange typer grønnsaker som passer å bruke til pizzasnurrer, men denne gangen brukte jeg; 1 liten rødløk, 1 persillerot, 1/4 sellerirot, 1 stor gulrot, 1 pastinakk, 1/4 rød spisspaprika og 1 nepe. Til min doble porsjon brukte jeg i tillegg en pakke karbonadedeig (ca. 400 g), ost tilsvarende en liten norvegia og to pakker med pizzasaus (pulver til å blande ut med vann).

Da deigen var ferdig hevet kjevlet jeg den ut til en avlang firkant (pass på at deigen ikke setter seg fast i bordplaten), la på blandingen av karbonadedeig og grønnsaker, strødde på ost og rullet den sammen til en pølse. Så kuttet jeg over pølsen i passende skiver og la dem på en plate (smurt eller med bakepapir – jeg foretrekker det siste). Til slutt stekte jeg pizzasnurrerene i ovnen ved 200 grader i ca 15-20 min – til de var passe gylne.

Passerte smakstesten

Jeg hadde ganske mye grønnsaker i pizzasnurrene og jeg må si at jeg var litt spent på mottakelsen fra barna. Men – de passerte smakstesten og det kom ingen kommentarer til innholdet av grønnsaker🙂

Prøv da vel!

 

Entry filed under: Barn og ungdom, Fiber, Grønnsaker, Næringsstoffer, Oppskrifter. Tags: , , , , .

Omega-3 – fortsatt sunt? Er myseprotein bra for personer med diabetes type 2?

4 kommentarer Add your own

  • 1. mariesep  |  august 15, 2014, kl. 8:56 pm

    Disse må jeg også prøve🙂

    Svar
    • 2. Gyrd  |  august 20, 2014, kl. 7:51 am

      Håper de faller i smak hos dere også🙂

      Svar
      • 3. mariesep  |  august 20, 2014, kl. 7:59 am

        Kan jeg blogge oppskriften? Med link til deg selvfølgelig?🙂

        Svar
        • 4. Gyrd  |  august 20, 2014, kl. 12:15 pm

          Hei, det er bare hyggelig om du blogger oppskriften🙂

          Svar

Legg igjen en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Feeds

Finn tidligere innlegg

Aktuelt fra Twitter

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Bli med 134 andre følgere

bloglovin
Blogglisten
Bloggurat

