Derfor kjøper jeg økologisk

mai 2, 2014 at 11:48 am Legg igjen en kommentar

Av Kirsti

Colorful fresh group of vegetables and fruitsJeg blir trolig ikke friskere av å drikke økologisk melk enn av den vanlige. Så er det heller ikke hensynet til egen helse som gjør at jeg velger økologisk.

– Basert på forskningen som finnes i dag, er det ikke grunnlag for å si at økologisk mat er bedre eller dårligere for helsen enn konvensjonelt produsert mat. Slik oppsummerer Bjørn Næss fra Vitenskapskomiteen for mattrygghet (VKM) en omfattende kunnskapsoppdatering  som tar for seg hvordan økologisk mat og produksjon virker inn på helsen til folk, dyr og planter. Rapporten var bestilt av, og ble lagt frem for Mattilsynet denne uken.

Ikke overraskende

Konklusjonen i rapporten er ikke overraskende. Jeg stoler fra før av på at maten jeg spiser, enten den er fremstilt økologisk eller vanlig konvensjonell måte er trygg å spise og gir meg de næringsstoffene jeg trenger. Det at jeg spiser nok og et variert utvalg av frukt, grønnsaker, korn og andre basismatvarer har mer å si for helsen min enn hvordan varene er produsert.

Likevel velger jeg ofte å betale litt mer for å legge Debio-merkede matvarer i handlekurven.

Et signal om hvordan jeg ønsker at mat skal produseres

Å velge økologisk er den måten jeg har å fortelle kassadamen, bonden, matprodusenten og politikerne at jeg er villig til å gi litt ekstra for at dyr i Norge skal ha nok plass og tilgang på utearealer, at de behandles med antibiotika kun når det er strengt nødvendig, og at frukten og grønnsakene jeg skal putte i munnen utsettes for minst mulig plantevernmidler.

Når VKM finner at forskjellen mellom økologisk og konvensjonelt produsert mat er liten er dette en bekreftelse på at ting er på stell i norsk matproduksjon. Norske dyr har det jevnt over bra, og et solid regelverk gjør det å være ku i en økologisk besetning mindre annerledes i Norge enn i mange andre land. Jeg er villig til å betale litt mer for å signalisere at det er slik jeg vil ha det.

Spiller hverandre bedre

Hverken konvensjonell eller økologisk produksjon svarer alene på hvordan vi skal forvalte verdens jordbruksressurser fremover. Mens den ene måten gir høyere avkastning og krever mindre av det landarealet vi trenger for å mette stadig flere munner, bidrar den andre til å ivareta artsmangfold og økosystemet i jorda. Vi trenger begge deler. Jeg kjøper økologisk fordi jeg tror en alternativ produksjonsmåte kan bidra til å utvikle og forbedre den konvensjonelle.  Jeg kjøper økologisk fordi vi trenger en alternativ produksjonsform som vi kan lære av, og som vi kan trekke det beste ut av for å forbedre oss. For å sitere Dag Anderaa, gårdbruker og amanuensis emeritus, i kronikken Øko-forsking gjer landbruket grønare i Aftenposten i desember i fjor: Det er i tradisjonell produksjon at vi kan vente størst helsemessig og berekraftig gevinst av satsinga på økologisk landbruk.

Kort sagt, å kjøpe økologisk gir meg en følelse av å gjøre noe som fører verden et bittelite skritt i riktig retning. Kanskje er det nettopp det jeg velger å betale litt ekstra for.

 

Entry filed under: Ukategorisert. Tags: .

Hvordan få sunnere mat på idrettsarenaen Skolens ansvar hva barna har i matpakken?

Legg igjen en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Feeds

Finn tidligere innlegg

Aktuelt fra Twitter

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Bli med 134 andre følgere

bloglovin
Blogglisten
Bloggurat

