Er kanel farlig?

desember 17, 2013 at 10:16 am 7 kommentarer

Av Anne Marie

Har du lest at du bør begrense inntaket av kanel? Er kanel blitt farlig? Fredag 6.desember skrev Mattilsynet at de anbefaler å bruke litt mindre kanel i baksten. Og det gjelder ikke bare om du baker kanelboller eller julekaker. Dersom du ofte spiser havregrøt med kanel på eller drysser kanel over annen type mat, drikker kanelte, bruker det som kosttilskudd eller bare er veldig glad i kanelboller og spiser det ofte, bør du tenke litt over hvor mye kanel du får i deg hver dag.Fresh Homemade Cinnamon Rolls made for breakfast. isolated on wh

Kumarin kan gi skader i leveren

Bakgrunnen for artikkelen fra Mattilsynet er et nytt regelverk fra EU, hvor de har satt en maksgrense for hvor mye kanel du kan ha i bakverk. Grensen er satt til å være 15 milligram kumarin per kg bakst. Kumarin er et naturlig stoff som finnes i kanel, som blant annet er med på å gi kanelen sitt særpreg. Grenseverdien for bruk av kumarin er satt fordi det har vist seg at det kan gi skader i leveren.

Mengde kumarin varierer

Cinnamon - sticks and powder  isolated on whiteMengden kumarin varierer i de to ulike typene kanel vi har. Før var det mest vanlig å bruke kanel av typen Cinnamomum zeylandicum (ceylonkanel), men i dag er det byttet over til typen Cinnamomum aromaticum (cassia), som nå i hovedsak brukes på det norske markedet. Cassiakanelen smaker mer bittert og har en mørkere farge. Det er også denne typen som inneholder mest kumarin. En teskje Cassiakanel inneholder mellom 5-12 milligram kumarin.

Pass på hvor mye du strør på!

På samme måte som det er en grense for hvor mye som kan brukes i hvetebakst er det også satt en grense for hvor mye kanel du maks bør få i deg per dag. Denne grensen kalles tolerabelt daglig innntak – som sier noe om hvor stor mengde du kan få i deg av et stoff hver dag gjennom et helt liv uten at det medfører noen helseskade. For voksne er det sagt at man skal tåle å spise 1,4 gram kanel hver dag, noe som tilsvarer en halv teskje. Barn, spesielt de minste barna (1- og 2-åringer), som ofte spiser grøt er litt mer utsatt. Barn har en mye mindre kroppsvekt å fordele kumarinet utover, og bør derfor være litt mer forsiktig med kanel.

Alt med måte

Selv om du bør passe på hvor mye du strør på er det viktig å huske at det er det gjennomsnittlige inntaket over tid som er viktig! Er du glad i mye kanel på julegrøten, og det blir en del pepperkaker og kanelboller nå i desember er det ikke dermed sagt at du lever farlig. Om du overskrider maks anbefalt dose en dag, en uke, eller en måned, utgjør det ingen stor helsefare dersom du har et lavt inntak ellers. Det er hvor mye du i snitt får i deg over tid som har betydning. Så da passer det å avslutte med det gode gamel ordtaket – alt med måte.

typical christmas cinnamon star cookies, nuts and cinnamon stick

Entry filed under: Sunnhetstips, Nytt fra forskningen, Kosttilskudd, Dietter, Antioksidanter, Kostråd. Tags: , , , , , , , , .

Smør versus planteoljer «Hvorfor så mye beinskjørhet når vi drikker så mye melk…?»

7 kommentarer Add your own

  • 1. LovelyLiller  |  desember 17, 2013, kl. 3:50 pm

    Jeg hørte jo om dette med kanelen allerede i 2006, så det er jo gammelt nytt :p

    Svar
    • 2. Anne Marie  |  desember 19, 2013, kl. 10:20 am

      Ja, at kanel bør begresense har vært kjent fra før. Nytt er EU sitt regelverk som begrenser bruk av kanel i bakst.

      Svar
  • 3. meg  |  desember 19, 2013, kl. 12:08 am

    tull

    Kanel er jo det eneste sunne i de bollene!
    Det regulerer blodsukkeret.

    Svar
  • 4. Magnus Jonsson  |  desember 19, 2013, kl. 9:03 am

    Dette er resultat av jakten på billig mat. Cassia-kanel er mye billigere. Velger en den litt dyrere økologiske varianten er den som av ceylon-typen.

    Svar
    • 5. Anne Marie  |  desember 19, 2013, kl. 10:25 am

      Det er sant. Kanel man får kjøpt i dagligvare er ofte cassiakanel, men det går å få tak i den andre type i økologiske varianter eller i helsekostbutikker. Da får man kanel som nesten ikke innholder kumarin

      Svar
  • 6. Christine Arnesen  |  desember 19, 2013, kl. 11:45 pm

    Dette visste ikke jeg. Min 2 åring spiser havregrynsgrøt med kanel hver dag så dette var kjipe nyheter;(. Vi får vel prøve å begrense mengden litt og gå over til syltetøy eller noe annet…Takk for opplysningen!

    Svar
    • 7. Anne Marie  |  desember 20, 2013, kl. 9:42 am

      Bare hyggelig Christine. Er lurt å tenke over mengden hvert fall, og prøve å begrense litt. Lykke til🙂

      Svar

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Feeds

Finn tidligere innlegg

Aktuelt fra Twitter

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Bli med 134 andre følgere

bloglovin
Blogglisten
Bloggurat

%d bloggers like this: