Nye nordiske næringstoffanbefalinger

oktober 7, 2013 at 3:38 pm Legg igjen en kommentar

Av Anne Katrine

Nordiske anbefalinger 2013Nylig ble nye nordiske næringsstoffanbefalinger lagt fram. De norske anbefalingene blir som regel sammenfallende med de nordiske. Helsedirektoratet vil nå ta en gjennomgang og vurdere om det er nødvendig med justeringer til norsk kosthold. Les de nye anbefalingene på norden.org sine sider eller på Helsedirektoratet sine nettsider.

Usikkerhet om mengde karbohydrat

Da utkastet til anbefalingene ble presentert på en ernæringskonferanse på Island i juni 2012, ble det diskusjoner. Vi beskrev usikkerheten til mange ernæringsfysiologer i et blogginnlegg samme dag. Usikkerheten var knyttet opp til at det manglet klare tall, spesielt på mengde karbohydrater. Jeg ser at det nå blir anbefalt et spenn på 45 – 60 energiprosent (E%) fra karbohydrater, mot 50-60 E% tidligere. Erik Arnesen skrev et blogginnlegg i juni 2012, etter at første utkast til anbefalinger ble lagt fram på Island i fjor. Som tidligere er det anbefalt å ikke la tilsatt sukker bidra med mer enn 10 E%.

Anbefaling for fett går opp

Det er ikke bare spennet i mengde karbohydrater som har blitt endret. Anbefalt inntak for total fett har gått fra 25-35 E% til å bli 25-40 E%. Kort sagt et kosthold med litt mindre karbohdyrater og litt mer fett. Videre har vi fått mer spissede anbefalinger for de ulike typene fettsyrer som kostholdet bør inkludere. Mettede fettsyrer bør ikke gi oss mer enn 10 % av energiinntaket , enumettede bør gi mellom 10-20 E% og flerumettede mellom 5-10 E%. Transfettsyrer bør holdes så lavt som mulig.

Mer vitamin D

De siste årene har det vært snakket mye om vitamin D og at mange nordmenn har for lavt innhold i kroppen. Gyrd har tidligere skrevet noe om hvorfor vitamin D tilsettes i mat. Nå er anbefalingen for vitamin D økt for alle grupper, og for de fleste betyr det en økning fra 7,5 mikrogram til 10 mikrogram daglig.

Andre reaksjoner på anbefalingene

Jeg ser at Kostdoktorn.se (LCHF-blogg) har følgende kommentarer til de nye anbefalingene: «Ett myrsteg åt rätt håll»   (myr=maur)

På kostdoktorn kan du også se konferansen der de nye anbefalingene ble lagt fram (streamet)

Bramat.no trekker fram at det er bra med egne anbefalinger mot å sitte mye stille, altså å begrense inaktivitet.

Jeg synes det er bra at type karbohydrat og fettkvalitet har kommet mer i fokus i de nye anbefalingene. Likevel spørs det om den praktiske betydningen for folk flest blir så veldig annerledes  enn før.

Entry filed under: Kostråd, Næringsstoffer, Sunnhetstips. Tags: , , , .

Verdens skolemelkdag Nå kan du klage på usunn markedsføring

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Feeds

Finn tidligere innlegg

Aktuelt fra Twitter

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Bli med 134 andre følgere

bloglovin
Blogglisten
Bloggurat

%d bloggers like this: