Min første 10 km i Oslo Maraton

september 19, 2013 at 3:31 pm 4 kommentarer

grove kornprodukter HelsedirAv Lise Marie

Yes, jeg er klar for min første 10 km. Én mil. Det er langt det, så jeg må gjøre alt jeg kan for å stille så forberedt jeg kan til start. Jeg kunne sikkert trent mer og bedre, men det kan jeg ikke gjøre noe med nå. Nå må jeg bare sørge for å få nok hvile, og spise og drikke riktig frem til start.

Hva er best for meg?

Jeg er utdannet klinisk ernæringsfysiolog og jobber daglig med idrettsernæring. Jeg vet hva forskningen viser er riktig og hva ekspertene anbefaler, men hva er riktig for meg? Hva er best for min kropp med mine forutsetninger? Jeg pleier ofte å få hold hvis jeg spiser feil i forhold til trening. Hvordan skal jeg være sikker på at jeg ikke får det på lørdag? Hvis jeg blir nervøs klarer jeg ikke å spise. Hvor nervøs blir jeg på lørdag?

Dagene før

I disse dagene før løpet prøver jeg å spise som vanlig, men har ekstra fokus på å få i meg nok karbohydrater. Grovt brød, korn, fullkornspasta, frukt og grønnsaker tar vanligvis opp stor plass i mitt kosthold, så jeg fortsetter bare med det. Også spiser jeg hver 3. time. Jeg tenker at kroppen skal bygge seg opp, og da er det dumt å gå sulten. Jeg vet jeg pleier å drikke for lite, så jeg prøver å drikke nok. Derfor drikker jeg mer juice og unner meg sjokolademelk,  i tillegg til vann. Fordi det er godt og fordi det gir karbohydrater og andre næringsstoffer jeg trenger. På jobb går jeg rundt med vannflaske for å huske å drikke nok. Fredag kveld skal jeg lage hjemmelaget pizza med grov bunn, karbonadedeig og grønnsaker. Litt ost får plass på toppen, men ikke så mye. Salter maten litt ekstra og drikker farris. For væskebalansens skyld.

Konkurransedagen

Jeg løper ikke før lørdag ettermiddag, men på lørdag tenker jeg å spise et brødmåltid med mager ost og skinke til frokost, havregrøt til lunsj, og en YT kesam ca. 2 timer før start. Tenker også å drikke litt Ekstra lettmelk og sportsdrikk til disse måltidene. De siste 60 minuttene før start inntar jeg ingenting i fare for å få hold. Det er en drikkestasjon underveis i løpet, men om det ikke er veldig varmt tror jeg heller ikke jeg kommer til å stoppe der.

Når jeg kommer i mål har jeg selvfølgelig med meg restitusjonsdrikk og sportsdrikk i bagen så jeg kan fylle på i massevis rett etterpå.

Mental forberedelse

Jeg prøver også å forberede meg mentalt på hvordan det blir å løpe gjennom Oslos gater. Målet er å løpe under 50 minutter, og jeg vet at jeg må ta det rolig i starten og øke på mot slutten om jeg skal klare dette. YT-gutta Sven Kilander og Jo Nordskar har filmet løypa for oss. Denne filmen inneholder hele maratonløypa, men 10 km kommer på slutten av maraton.

Entry filed under: Frukt, Idrettsernæring, Kostråd, Næringsstoffer, Trening, Væske. Tags: , , , , , , , .

Hjertesykdom rammer også unge God undervisning gir positive matopplevelser

4 kommentarer Add your own

  • 1. Kirsti  |  september 20, 2013, kl. 6:51 am

    Lykke til i morgen, Lise!🙂

    Svar
    • 2. Lise Marie  |  september 20, 2013, kl. 10:26 am

      Takk Kirsti. Gleder meg til å bli noen erfaringer rikere:-)

      Svar
  • 3. I  |  januar 3, 2014, kl. 11:21 pm

    Fin blogg. Hva tenker dere om sjokomelk ift vanlig melk? Og i forbindelse med trening? Så vidt jeg vet er det ikke mer tilsatt sukker i sjokomelk enn i f.eks youghurt, (som mange spiser hver dag)?

    Svar
    • 4. Lise Marie  |  januar 6, 2014, kl. 2:45 pm

      Hei!
      Hyggelig å høre at du liker bloggen vår:-)
      I følge myndighetene bør maks 10 % av energien i kostholdet vårt komme fra tilsatt sukker. Hvis man unngår store sukkerkilder som fks brus, saft og godter i hverdagskostholdet, ligger man som regel innenfor denne grensen. Da kan det være plass til yoghurt og sjokolademelk som bidrar med mange gode næringsstoffer i tillegg til det tilsatte sukkeret.
      I forbindelse med hard trening trenger kroppen påfyll av væske og karbohydrater for å yte optimalt, og flere studier har vist at melk egner seg godt til rehydrering. Dette fordi melken inneholder væske og mineraler som hjelper til med væskebalansen. I tillegg ineholder melk karbohydrater som bidrar til restitusjon av tomme glykogenlagre etter trening. Etter hard utholdenhetstrening trenger kroppen mye karbohydrater for å bli restituert, og sjokolademelk, som inneholder mer karbohydrater, kan derfor være godt egnet som et enkelt og raskt påfyll rett etter trening.
      Melk brukes ofte som et restitusjonsprodukt også fordi den inneholder proteiner som bidrar til å bygge og bevare muskler. Treningsprodukter bør brukes som en del av et sunt og variert kosthold.

      Svar

Legg igjen en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Feeds

Finn tidligere innlegg

Aktuelt fra Twitter

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Bli med 134 andre følgere

bloglovin
Blogglisten
Bloggurat

