Økt konsentrasjon med frokost

august 30, 2013 at 5:16 pm 2 kommentarer

Av Gyrd

For en tid tilbake raste debatten om frokost var viktig eller ikke. Helsedirektoratet mener at frokost er viktig for å få en god start på dagen, mens andre mener at det er helt greit å droppe frokosten. Kanskje han har rett når det gjelder voksne, men ikke la barna hoppe over frokosten.

Frokost gir bedre konsentrasjon

frokostblandingUndersøkelser viser nemlig at barn som hopper over frokosten, gjør det dårligere på hukommelsestester og konsentrerer seg dårligere på skolen enn de som spiste frokost. Frokosten bør også være av en viss størrelse og fortrinnsvis inneholde rikelig med langsomme karbohydrater (for eksempel grovt brød, grove kornprodukter). For å få i seg fem om dagen, er det også lurt med et grønt innslag til frokosten, for eksempel i form av noen paprikaskiver på brødskiven.

Barnet mitt vil ikke spise frokost

Barn kan ikke tvinges til å spise om morgenen, men jeg tenker at det er mye vi voksne kan gjøre for å legge tilrette for at barna skal få i seg en god frokost. For det første må det være tid til det om morgenen. Vekk barnet litt tidligere, slik at det rekker å våkne ordentlig. Lag en hyggelig ramme rundt frokosten hvor også den voksne setter seg ned og tar seg tid til å spise, å prate med barnet, eller bare være tilstede.

Lag noe du vet barnet ditt synes er godt. Hva med å stille opp med grove pizzasnurrer eller pannekaker til frokost? Alternativ kan du gi noe som er enkelt å spise, slik som velling, litt yoghurt eller en smoothie. La barnet bestemme mengden – det kan ta litt tid å venne seg til å spise om morgenen dersom man ikke er vant til det.

Ekstra matpakke

Dersom du tenker at barnet ditt burde spist mer om morgenen, men at det ikke lar seg gjøre, kan du lage en ekstra matpakke som kan spises i et friminutt mellom skolestart og lunsj. Dette gir kroppen litt mer næring før formiddagsmåltidet. Ta gjerne en titt på Anne Katrine innlegg om sunne matpakketips.

Flere frokosttips

Ønsker du flere tips til frokostalternativer, finner du mange og fristende oppskrifter, bl.a. på pizzasnurrer, på Opplysningskontoret for melk sine nettsider.

Entry filed under: Barn og ungdom, Kostråd, Næringsstoffer, Sunnhetstips. Tags: , , , .

Sunne matpakketips Hjertesykdom rammer også unge

2 kommentarer Add your own

  • 1. Marianne  |  oktober 24, 2013, kl. 10:58 am

    Hei.
    Jeg driver matpakkebloggen, og ser at dere har brukt ett av mine bilder i denne artikkelen.
    Det forbauser meg, ettersom jeg ikke har blitt kontaktet og spurt om dette er ok. Det forbauser meg også ettersom dere jobber i ernæringsavdelingen til Tine – da har jeg en forventning til at dere er profesjonelle og kan litt om bruk av sosiale medier og opphavsrett.
    Når dere heller ikke lenker til bloggen min eller på andre måter krediterer meg for mitt bilde, lurer jeg på om dette er gjengs for bruk av de andre bildene dere har på bloggen også.
    Skal faktura for bruk av bildet sendes til Tine eller til en av dere personlig?

    Svar
    • 2. Gyrd  |  oktober 25, 2013, kl. 7:22 am

      Hei Marianne
      Her må jeg bare «legge meg flat» og beklage at jeg ikke har fått
      henvist til bloggen din, eller kontaktet deg på forhånd og spurt om
      tillatelse. Jeg tar bort bildet så lenge.

      Svar

Legg igjen en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Feeds

Finn tidligere innlegg

Aktuelt fra Twitter

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Bli med 134 andre følgere

bloglovin
Blogglisten
Bloggurat

