Sunne matpakketips

august 19, 2013 at 3:32 pm 4 kommentarer

Av Anne Katrine

Skolene er igang, og med høsten kommer de gode rådene etter en lang og god sommer. Helsedirektoratet kjører denne uken igang en kampanje om skolemat  og kostrådene. Har du sett de lekre plakatene?grove kornprodukter Helsedir Du kan laste ned plakatene og mye annet materiell på deres hjemmeside. Blant annet har de laget noen gode matpakketips, først og fremst tilpasset travle foreldre, men alle kan nok ta med seg noen gode råd:

  • Kutt opp grønnsaker og frukt til å ha med i matboksen. Prøv for eksempel agurk, paprika, gulrot, salat, epler eller bær.
  • Grove kornprodukter holder deg mett lenger. Velg derfor grove brødskiver, rundstykker, chapati, pitabrød, knekkebrød eller liknende.
  • Det er mye sunt pålegg å velge mellom, som fisk, kalkun, kylling og annet magert kjøttpålegg, ost og egg. Velg det du liker, og se gjerne etter Nøkkelhullet! Frukt og grønnsaker kan også være pålegg.
  • Problemer med klissete pålegg? Bruk gjerne sandwich, pita eller lefser.
  • Lag en salat, gjerne dagen før og ta med i en boks.
  • Rester fra middagen kan fint være skolemat dagen etter.
  • Husk å drikke! Lettmelk, ekstra lett lettmelk og skummet melk er godt følge til matpakken.
  • Lyst på kaldt vann? Fyll opp en flaske med 1/3 vann, frys ned og hell på mer vann neste morgen.
  • Dårlig tid om morgenen? Lag matpakken kvelden før, og sett den i kjøleskapet til dagen etter.

matpakketips helsedir I tillegg til matpakketips, og gode forslag til nistemat, tilbyr de alle skoler et informasjons-kit.  Det kan brukes i undervisningen og inneholder plakater, en folder om matpakker og ferdige presentasjoner om kostrådene.

Kampanjen Små grep – stor forskjell fortsetter og den kan du følge på  https://www.facebook.com/smaagrep

Entry filed under: Ukategorisert. Tags: .

Verdens beste kur Økt konsentrasjon med frokost

4 kommentarer Add your own

  • 1. erdetsunt  |  august 19, 2013, kl. 10:27 pm

    Gode tips bortsett fra en. Alle kjøttpålegg fra butikk er tilsatt salt og natrium nitritt, e250. Dette er den type bearbeidet kjøtt som er kreftfremkallende. Foreldre burde lage kjøttpålegg selv, slik man unngår nitrosaminer o.l.
    http://erdetsunt.wordpress.com/2012/11/05/berabeidet-kjott-kylling-kreftfremkallende-stekemutagener-hca/

    Svar
    • 2. Anne Katrine  |  august 26, 2013, kl. 12:38 pm

      Takk for at du sier fra. Hver og en må nesten vurdere selv hvor mye en ønsker å lage av maten selv, men kjempeflott hvis flere kan motiveres til å lage mer mat fra bunnen av. Da har man mer kontroll på innholdet, det er sant.

      Svar
  • 3. Brumle  |  september 3, 2013, kl. 3:53 pm

    Flott med slike tips for foreldre som skal rekke barnehage, barneskole, sin egen jobb og i tillegg skal føle at det har vært en God Morgen!

    Svar
  • 4. Økt konsentrasjon med frokost | sunnhetsbloggen  |  oktober 25, 2013, kl. 7:26 am

    […] Dersom du tenker at barnet ditt burde spist mer om morgenen, men at det ikke lar seg gjøre, kan du lage en ekstra matpakke som kan spises i et friminutt mellom skolestart og lunsj. Dette gir kroppen litt mer næring før formiddagsmåltidet. Ta gjerne en titt på Anne Katrine innlegg om sunne matpakketips. […]

    Svar

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Feeds

Finn tidligere innlegg

Aktuelt fra Twitter

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Bli med 134 andre følgere

bloglovin
Blogglisten
Bloggurat

%d bloggers like this: