Verdens beste kur

august 1, 2013 at 1:49 pm 2 kommentarer

Verdens beste kur bildeAv Anne Katrine

Det er jo spennende at Arne Astrup med flere mener at han har funnet løsningen, nemlig en kur som fører til varig vekttap. Når jeg leser boken, får jeg likevel ikke følelsen av at det er en kur det snakkes om, men mer om en varig livsstil og noen tydelige valg i matveien.

Hva er hemmeligheten bak kuren?

Som det tydelig kommer fram i boken er metthet veien til å bli slank. De mener at man må unngå ekstreme dietter, og at maten skal smake godt og kunne spises sammen med andre. En fire ukers «oppstartskur» er beskrevet i detalj, og den er basert på resultatene fra Diogenes-studien.

Diogenes Bilde1Deltakerne i Diogenes-studien ble delt inn i 5 grupper som fikk mat med:

  1. Lite protein (13E%) og høy GI
  2. Lite protein (13E%) og lav GI
  3. Mye protein (25E%) og lav GI
  4. Mye protein (25E%) og høy GI
  5. Kontrollgruppe

Det viste seg at gruppen som fikk mye protein og mat med lav GI (3) klarte å følge dietten godt underveis, samt at de lettere klarte å opprettholde vekttapet enn de andre gruppene.

Karbohydratene i kostholdet bør i hovedsak ha en lav GI slik som for eksempel grovt brød, grove kornprodukter og brun ris fremfor lyst brød, ris og pasta. Poteten blir også «frikjent», blant annet fordi det er den råvaren som metter mest per kalori. Hva gjelder proteiner, så mener forfatterne at det ikke spiller noen rolle hvor proteinene kommer fra. Både linser, bønner, meieriprodukter, fisk og kjøtt er gode kilder til protein, men vi bør være forsiktig med bearbeidede blandingsprodukter.

Vanlige matvarer – godt med protein

Noe jeg spesielt liker i denne boken, er at alle matvarer som står omtalt, kan kjøpes i vanlige matvarebutikker. Den inneholder også oppskrifter som viser kuren i praksis. Rettene virker «normale» og kan passe inn i enhver norsk husholdning, dog med litt mer kål, kikerter, linser, rotgrønnsaker og bønner enn jeg er vant til å se i en samling oppskrifter. Du får for eksempel oppskrift på Perlespeltrisotto, Kyllinggryte med rotgrønnsaker, Okseragu med rødbeter og jordskokk, Salat med makrell, kål og rotgrønnsaker. En av dessertoppskriftene er is med kulturmelk og mynte. Mye nordisk mat med andre ord, og flere nordiske oppskrifter kan du finne på Idegryden.dk.

En oppskrift fra boken

Jeg fikk lyst til å prøve en salat med fennikel, kikerter og lime. Den kan gjerne stå og «trekke litt» før servering. Fennikel passer sikkert både til kjøtt og fisk, eller til grovt brød. Oppskriften passer til 4 personer.

2 fennikler, skåret i veldig tynne skiver (bruk gjerne ostehøvel)
saften av to lime
2 ss flytende honning
1 ss malt svart pepper
2 dl kokte kikerter, vendt i lime
friske urter drysses på toppen

Bland alle ingrediensene sammen. Jeg syntes den ble litt for syrlig, så kanskje jeg bytter halvparten av limesaften med appelsin neste gang. Serveres gjerne med fullkornsbrød. Husk at kikertene må legges i bløt før koking.

God appetitt og god lesning!

Entry filed under: Dietter, Kostråd, Oppskrifter, Protein. Tags: , .

Helsepåstand for fruktose virker mot sin hensikt Sunne matpakketips

2 kommentarer Add your own

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Feeds

Finn tidligere innlegg

Aktuelt fra Twitter

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Bli med 134 andre følgere

bloglovin
Blogglisten
Bloggurat

%d bloggers like this: