Et innblikk i en forskerspires arbeid

februar 26, 2013 at 12:08 pm Legg igjen en kommentar

Av Gyrd

Jeg har nylig begynt å studere til en doktorgrad. Jeg skal forske mer på sammenhengene mellom melk og helse. Det er en ny verden som åpner seg for meg som i det meste av mitt yrkesaktive liv har vært en byråkrat. Her er noen glimt fra en forskerspires verden.

Hva har andre gjort
ELISA1Mye av tiden min så langt har gått med til å finne ut av hva andre har gjort på dette område tidligere. Det er jo ganske fornuftig, for det er ikke noe poeng i å finne opp kruttet på nytt. Dette arbeidet består blant annet av å søke frem, og lese aktuelle artikler.

Øvelse gjør mester
Jeg skal jobbe mye på laboratoriet, noe jeg ikke har gjort siden studietiden. Det betyr at jeg må børste støv av gammel skolelærdom og øve meg på nye teknikker. I mitt tilfelle krever dette også tilgang til blod – noe som i øvingsfasen går hardt ut over meg. Jeg må nemlig bruke mitt eget blod! Det er visst bare å venne seg til å bli stukket i, og starte med jerntabletter så jeg ikke blir blodfattig😉

Jeg holder også på å lage en «oppskrift» på det jeg skal gjøre på laboratoriet, basert på erfaringer fra litteraturen. Så blir neste steg å prøve det ut og se om det funker for oss.

«Dumme» spørsmål
huvec(1)Ellers tror jeg aldri at jeg har stilt så mange dumme spørsmål før som jeg gjør nå om dagen! Men det må til – for her er det mye jeg ikke kan. Jeg er imidlertid heldig som har mange ekstremt dyktige folk rundt meg. Og så prøver jeg å tenke at det er lov til å være «dum» når man akkurat har startet opp med noe nytt. Eller kanskje jeg skulle tenke på det som å være nysgjerrig – og det er jo lov å være nysgjerrig. Det er et litt mer positivt ladet ord.

Så selv om det er mye nytt, har jeg ikke tatt skrekken (foreløpig), og gleder meg til fortsettelsen. Dette er gøy!

Entry filed under: Diverse, Nytt fra forskningen. Tags: , .

Forberedelser til Birken Ikke tro alt du leser

Legg igjen en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Feeds

Finn tidligere innlegg

Aktuelt fra Twitter

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Bli med 134 andre følgere

bloglovin
Blogglisten
Bloggurat

