Oppfølging hos alternativ terapeut

oktober 30, 2012 at 3:35 pm 4 kommentarer

Av Anne Katrine

Som jeg fortalte i et tidligere innlegg, var vi hos en alternativ terapeut, og mannen min ble rådet til å kutte ut kumelk, gluten og sukker. Etter ca 5 uker var det tid for en ny time.  Jeg hadde notert meg mange spørsmål, og  denne gangen skulle jeg ikke være helt taus. Mannen min hadde vært veldig «flink» og fulgt alle kostrådene, nesten helt til punkt og prikke.  Han hadde bare spist litt mørk sjokolade innimellom:)

Føler endringer i energier

Jeg var mest spent på om hun merket noen forskjeller i energien hos mannen min. Det er jo tross alt der hun har sine spesielle evner og på sin måte kan formidle om behandlingen har noen effekt.  Hun føler og beskriver flere typer energier bare ved å sitte nær en person. Den «totale» energien hans  følte hun hadde stabilisert seg på et litt høyere nivå enn ved forrige møte. Likevel må jeg si at det var skuffende små endringer hun kunne føle etter at han hadde gjennomført et så strengt kostregime. Hans fordøyelsesenergi, som hun mente var så dårlig sist, var jeg ekstra spent på. Hun kjente at den hadde steget fra 40 til 45 prosent. «Tja, hadde dette vært aksjer, så ville du vel vært fornøyd?» kommenterte hun. Hun forsøkte å lete etter årsaksforklaringer, som mye dårlig vær i det siste eller at han kanskje ikke hadde vært så flink til å følge dietten osv. Men da var jeg kjapp til å påpeke hvor flink han hadde vært, fordi jeg har laget det meste av det han har spist:)

Hvorfor ikke kumelk?

Sist  fikk vi høre at en viktig grunn til å kutte kumelk var mengden melkesukker. Økologisk smør var godkjent. Mitt oppfølgingsspørsmål gikk derfor på om det var ok med produkter som naturlig inneholder lite laktose slik som hvitost, rømme og fløte. Jo, hun var enig i at jo fetere produkter jo bedre. Men så satte hun igang med en lang utredning om geitemelkens fortreffeligheter, og kom blant annet med et par kraftsalver til TINE. «De forteller jo ikke i reklamen sin at det er geitemelk folk har blitt 100 år av», sa hun med et smil. Terapeuten vet fortsatt ingenting om min bakgrunn.

Geit bedre enn ku?

Mannen min lurte selvsagt på hvorfor geitmelk er så mye bedre enn kumelk.  «Geitmelk tåles mye bedre enn kumelk», mente hun, og antydet at det måtte være noe med størrelsen på proteinene. Jeg syntes det hadde vært helt greit hvis hun hadde stoppet der. Kirsti har tidligere skrevet blogginnlegget «Greit med geit», og nevner der at protein kan være en ledetråd, men at det kan være større ulikheter geiter og kuer imellom enn mellom geit- og kumelk. Men terapeuten fortsatte og hadde mange teorier: «Ja, for du ser vel for deg en liten geitekilling i forhold til en stor kalv», det er jo nødt til å være en forskjell i størrelsene på proteinene. I tillegg spiser geitene sunnere, er  mye ute og er ikke avlet opp slik kuene er, fortsatte hun. Så konklusjonen ble at ekte brun geitost går greit, mens vanlige hvitoster som Norvegia og Jarlsberg måtte han være forsiktig med.

Hvilke matvarer kan han spise?

Som nevnt tidligere, ble jeg ganske frustrert over lite konstruktive kostholdsråd og at det var lite variasjon i matvarene han kunne velge blant. Derfor ba jeg om å få noen flere anbefalinger. Jo, kokos, kokosmasse og spesielt kokosvann var bra. Men han måtte være forsiktig med kålrot, bønner, poteter og andre rotfrukter, mens søtpotet gikk fint. Nesten all frukt burde han være forsiktig med, mens andre grønnsaker, gjerne lett woket var flott. Rucula trakk hun fram som ekstra bra for alle, da hun mener at vi bør ha mer bitterstoffer inn i kosten.

Gode forslag til pålegg

Jeg fortalte at han hadde spist en del røkt makrell og lurte på om det var «godkjent» og om hun hadde noen andre ideer til gode påleggsforslag. Jo,  makrell var godkjent, men spørsmålet mitt sendte hun egentlig bare tilbake: «Vet dere, hvis vi hadde bodd i et annet land, ville ikke det spørsmålet kommet opp en gang. Hvem er det som spiser brød egentlig, annet enn nordmenn?» Jeg følte at hun latterliggjorde spørsmålet mitt uten å svare i det hele tatt. Det synes ikke jeg er en god kostrådgivning.

Skeptisk til store doser med tilskudd

Mannen min poengterte  at han ikke ønsket å overskride dosene som står på boksen med jod og på tilskuddet med omega 3. Hun anbefalte omtrent dobbelt så mye som det sto. Det spørsmålet sendte hun også tilbake ved å si at det bare er i Norge at vi er så strenge på doseringer. I andre land, som for eksempel Amerika har de helt andre anbefalte doser.

Hvordan går det med helsa?

Mannen min har absolutt hatt en god periode når det gjelder revmatiske plager, men det hadde vi også forventet ved å følge en slik ekstrem diett. Jeg konkluderer vel med at hans kosthold i utgangspunktet var ganske bra, og at han derfor ikke har merket de helt store utslagene av denne behandlingen. Når det gjelder andre litt mer diffuse plager er det for tidlig å konkludere.

Sunt og variert kosthold med mer matglede

Jeg merker at min motivasjon for å kjøre så strengt regime som de første 5 ukene er redusert, og jeg syntes at terapeuten ødela litt for min motivasjon med sine forklaringer og begrunnelser for valg av matvarer. Jeg tror også at hun er vant til at pasienter flest ikke følger hennes råd like godt som det vi hadde gjort. Etter forrige møte, merker jeg at vi bruker mer skjønn og  velger et sunt og litt mer variert kosthold som passer for oss begge to. Nå hører jeg ofte at han sier: «jeg føler at dette er godt for meg,»  og så tar han en bit av en god Brie (av kumelk). Vi får se om det «straffer» seg:)

Min foreløpige oppsummering av det hele: Hvis du skal gi kostråd, er du nødt til å ta pasienten på «alvor» og gi gode begrunnelser for hvorfor man bør velge slik. I tillegg må rådene være konkrete og mulig å gjennomføre i praksis. Jeg holder på å skrive et brev til terapeuten om våre erfaringer og noen råd til hvordan hun er nødt til å forbedre seg, for å klare å overbevise slike kritikere som meg. 

Foreløpig har vi ikke gjort noen ny avtale med terapeuten, men vi føler nok på oss når det er tid for et nytt treff:)

Entry filed under: Kostråd, Protein. Tags: , .

Kostråd og Nøkkelhull ut til folket Brokkolisalaten du vil elske!

4 kommentarer Add your own

  • 1. jeanette  |  november 2, 2012, kl. 3:25 am

    Hei;) hva heter denne terapeuten? Å hvordan kom dere i kontakt med henne?

    Svar
    • 2. Anne Katrine  |  november 6, 2012, kl. 11:43 am

      Hei. Mitt mål med disse innleggene er å formidle det jeg hører at mange opplever når de får kostråd fra alternative terapeuter. Erfaringene er ofte like, og ikke minst utfordringene for brukerne med å kunne leve etter disse rådene. Jeg har derfor ikke lyst til å «henge» ut enkeltterapeuter eller steder. Vi hadde hørt om denne terapeuten gjennom andre familiemedlemmer, som hadde fått god hjelp, men også store utfordringer med å «oversette» kostrådene til praksis.

      Svar
      • 3. jeanette  |  november 6, 2012, kl. 6:09 pm

        Ser den:) spurte hvem det var for at jeg kunne selv tenkt meg noen råd:) men bruker de å ta prøver av f.eks. tarmen? Eller gir de generelle kostråd? Ser på det som en mulighet med alternativ oppfølging fordi f.eks. fastlege ikke kan komme med utdypende råd på flere områder.

        Svar
        • 4. Anne Katrine  |  november 6, 2012, kl. 6:54 pm

          Jeg har hørt at det er mange terapeuter som sender brukerne til Balderklinikken for å få tatt prøver. Også «vår» terapeut gjør det.

          Svar

Legg igjen en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Feeds

Finn tidligere innlegg

Aktuelt fra Twitter

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Bli med 134 andre følgere

bloglovin
Blogglisten
Bloggurat

