Mitt møte med alternativ terapeut

oktober 4, 2012 at 12:19 pm 13 kommentarer

Av Anne Katrine

Det alternative miljøet har fått kjørt seg  i programserien Folkeopplysningen på NRK 1. Jeg er relativt ydmyk og forstår godt at mennesker søker og får god hjelp til å løse små og store utfordringer i livet.  Mange blir jo sikkert mye bedre av at de møter noen som lytter og bruker tid på dem, noe de ikke møter i det offentlige helsevesen. Siden jeg er opptatt av mat, lytter jeg interessert når venner og bekjente forteller om hvilke råd de har fått hos ulike terapeuter. Nå har også JEG vært hos en alternativ terapeut.

Mannen min ville gjerne oppsøke en terapeut han hadde hørt om, som også er homeopat. Bakgrunnen er at han har ulike diffuse, og noen relativt klare plager, slik som revmatiske plager, litt lavt stoffskifte, søvnproblemer og lite energi. Jeg vet at kostholdet hans tidligere var litt ensidig,  men ikke veldig dårlig. Vi har de siste årene sammen gjort en del endringer i kostholdet, uten å gå veldig ekstremt til verks. Vi har blant annet kuttet ut svinekjøtt, spiser mye fisk, har redusert mengden hvetemel og hvitt sukker. I tillegg spiser vi relativt mye grønnsaker og frukt, og han drikker mye ingefærte og spiser en del hvitløk og chili. Disse endringene har kraftig forbedret symptomene på revmatismen.

Bare lytte og notere

Jeg hadde bestemt meg for å observere og ikke delta i samtalen mellom min mann og terapeuten. Terapeuten fikk ikke vite noe om min bakgrunn. Hun fortalte at hun tar inn andre menneskers energier, og understreket at ikke alt hun sier kan dokumenteres vitenskapelig, samt at hun gjør dette for å hjelpe andre, noe både jeg og mannen min syntes var en grei innledning. I etterkant håper jeg jo egentlig at hun «tok inn» litt av min energi også, for mange av de rådene som kom i løpet av samtalen, er jo nesten umulig å følge for en person uten matfaglig erfaring.

Kutt ut det meste

Ettersom vi spiser relativt sunt og variert, syntes jeg det var litt overraskende å høre at «det er jo ikke rart at du har plager, for du spiser jo helt feil mat».  Hva i all verden er så fryktelig galt med vårt kosthold», tenkte jeg i mitt stille, men åpne sinn, og gjorde meg klar for å notere. Hun ramset opp matvarer, og «slaktet» hovedgrupper av mat slik som  kumelk, gluten og sukker. Matvarene ble  gitt et tall fra -10 til + 10, som skulle beskrive hvor bra eller dårlig det passer for han. I tillegg til å fjerne alt hvitt sukker, kumelk og gluten, skulle han heller ikke spise havre, ris eller potet.

Og hva i all verden skal jeg spise da?

Terapeuten rakk jo selvsagt ikke å gå inn på alle matvarer, men spurte innimellom om han ble deprimert av å høre alt han ikke kunne spise. «Neida», svarte mannen min og tittet bort på meg for å forsikre seg om at jeg heller ikke hadde gitt opp! Hun kom med noen forslag til hva han kunne velge til middag, eksempelvis økologisk entrecote, steinbit, villaks og quinoa. Bare det var økologisk, gikk det fint an å spise både egg, smør og olivenolje. I tillegg måtte han ta store doser med omega 3 og jod og henviste til veldig konkrete merker. «Ja, men jeg tar jo tran», sa mannen min fornøyd. » Den er ikke ren nok,» fikk han til svar. Han ramset opp noen matvarer han liker godt, og fikk tall tilbake. Han var blant annet nysjerrig på favorittsjokoladen sin, en mørk type fra Freia . «Nei, de er jo bare opptatt av å tjene penger, så det kan jo ikke være bra for deg,» svarte hun og ga den minus 8. «Nå ble jeg  litt deprimert», sa han. Både øl, salte peanøtter og mørk sjokolade fikk veldig negative tall.  Jeg måtte jo smile litt der jeg satt, fortsatt taus.

Hverdagen kom brått

Da vi forlot terapeuten, kom alvoret fort over oss:  «Er det noen i denne verden som spiser riktig», tenkte jeg da vi gikk hyllelangs på Rimi. Mesteparten der var jo «helt feil» mat.  Hodet var fullt av bare «ikke» og negative tall, og jeg merket at matgleden og inspirasjonen ikke akkurat blomstret.

Vi sitter nå med flere spørsmål enn løsninger på hva han kan spise. Jeg merker at jeg blir litt provosert av alt dette økologiske og «rene» pratet. Det eneste tilbehøret vi kan velge er quinoa, men middagene går stort sett greit å lage. Men mannen min er stadig sulten, særlig på jobben, for det er så mye han ikke kan spise, og noen gode frokostforslag har han igrunnen ikke fått. Og hvordan skulle det ha gått hvis han ikke hadde hatt meg, som kan improvisere og tilpasse oppskrifter så de blir både gluten-, melke- og sukkerfrie?

Jeg har nå bakt glutenfrie rundstykker uten havre, noen sprø og gode  knekkebrød med mye frø og nøtter, og fryseren er fylt opp med «godkjente» fiskesorter i henhold til dietten hans, men riktignok ikke i henhold til WWF sin sjømatguide. Å være miljøbevisst er tydeligvis ikke alltid det samme som å være helsebevisst. Og jeg antar at det heller ikke er greit å spise frossenfisk, så det får vi vel vite ved neste konsultasjon?

Det blir spennende å høre hva som skjer på neste møte, og om terapeuten føler noen endringer på han. Og ikke minst håper jeg at listen over plussmatvarer blir litt lenger!

Jeg har iallefall mange spørsmål og kommentarer til henne, og har ikke tenkt til å være like taus neste gang:)

Entry filed under: Kostråd, Sunnhetstips. Tags: , , , .

Franske barns lykkelige matvaner Spis mer frukt og grønnsaker – bli glad

13 kommentarer Add your own

  • 1. Erik Arnesen  |  oktober 4, 2012, kl. 1:28 pm

    Litt morsomt at en homøopat anbefaler «store doser omega-3 og jod». Selve prinsippet med homøopati er jo at effekten blir sterkere jo mindre dosen er …😛

    Svar
  • 2. Anne Katrine  |  oktober 4, 2012, kl. 1:36 pm

    Det er sant:-) Jod-tilskuddet antar jeg hadde med stoffskiftet hans å gjøre. Jeg reagerte også på at han skulle ta høyere doser enn det står på flasken med omega 3 og på boksen med jod, så han holder seg innenfor «anbefalt» dose, det får rekke!

    Svar
  • 3. Pernille Nylehn  |  oktober 4, 2012, kl. 3:08 pm

    Hei,
    såvidt jeg vet har det lite hensikt å gi jodtilskudd for stoffskifteproblemer, med mindre man lider av jodmangel, noe som er svært sjelden i Norge. Vi får mer enn nok jod i oss i kosten og fra vannet. Og så lenge vi har nok jod har det ingen hensikt å pøse på med mer for å stimulere skjoldbruskkjertelen. Den styres av helt andre mekanismer.

    De som har for lavt stoffskifte har vanligvis underproduksjon av andre grunner, noen ganger som ledd i en autoimmun sykdom. I visse svært jodfattige områder (fjellene i Tibet etc) kan man se ekte struma, altså skjoldbruskkjertler som har svulmet opp på grunn av jodmangel. Jeg har aldri sett noe slikt i Norge og tviler på at jeg kommer til å se det heller. Og det er altså den eneste formen for stoffskiftesykdom hvor det hjelper å tilføre jod.

    Svar
    • 4. Erik Arnesen  |  oktober 4, 2012, kl. 3:33 pm

      Det er jo også veldig rart at hun kan si hvilke næringsstoffer man mangler uten å ta en eneste blodprøve… Forstemmende.

      (Forresten, svært høye inntak av jod kan også føre til struma).

      Svar
    • 5. siv  |  oktober 4, 2012, kl. 7:37 pm

      Er det ikke mulig å få struma fra medikamenter? Jeg har hørt at feks. Lithium kan gi en slik reaksjon.

      Svar
      • 6. Pernille Nylehn  |  oktober 6, 2012, kl. 12:37 pm

        Det stemmer. Man kan få både struma (forstørrelse av skjoldbruskkjertelen) og stoffskifteforstyrrelse (for lavt stoffskiftehormon) av litium. De to kan komme samtidig men ikke nødvendigvis, man kan ha for lavt stoffskifte uten at kjertelen blir forstørret.

        Svar
  • 7. Mari  |  oktober 4, 2012, kl. 3:42 pm

    Når man synser om hva som er sunt og plasserer matvarer helt villkårlig på en skala sier det seg jo selv at man er på ville veier. Dessuten må man jo komme med et forslag til hva man faktisk kan spise!

    Gleder meg til oppfølgingen!

    Og struma er jodmangel…

    Svar
    • 8. Erik Arnesen  |  oktober 4, 2012, kl. 4:09 pm

      Struma skyldes som regel jodmangel også, men store inntak kan faktisk også gi jodindusert struma. Men det skal jo mye til å ta overdoser av jod, ettersom 90 % skilles ut med urinen.

      Svar
      • 9. Pernille Nylehn  |  oktober 6, 2012, kl. 12:40 pm

        Struma skyldes vanligvis IKKE jodmangel. Den vanligste årsaken her til labds er autoimmun thyreoiditt, dvs. en betennelse i kjertelen. Kjertelen kan også bli forstørret pga. cyster eller knuter, eller i sjeldnere tilfelle kreft. http://no.wikipedia.org/wiki/Struma

        Svar
    • 10. Anne Katrine  |  oktober 5, 2012, kl. 1:57 pm

      Ja, jeg lover å fortelle mer:)

      Svar
  • 11. Mona Riis  |  oktober 17, 2012, kl. 10:08 am

    Det er uheldig å overdiagnostisere matvareallergier og intoleranser.

    Vi ser stadig eksempler på voksne og barn som lider av feilernæring som følge av ukvalifiserte diettrestriksjoner uten forankring i en allergi- eller intoleransediagnose. Mange kutter ut melk og meieriprodukter først, så hvete og andre matvarer som inneholder gluten, deretter kjøtt. Alt for å unngå ubehag og symptomer fra mage-tarmkanalen som slett ikke trenger å henge sammen med allergi eller intoleranse. Som følge av dette opplever mange sosial isolering, for det blir umulig for dem og spise sammen med andre. Istedet for å fokusere på hva man kan spise, forkuseres det på det syke og alt man ikke tåler. I stedet bør man fokusere på det man kan spise. For mange blir det også økonomiske belastninger ved å skulle leve på spesialprodukter uten å få refusjon, og i verste fall kan det bli problemer innad i familien.
    Mannen din er heldig som har en dame som er i strand til å bruke sunn fornuft!

    Lykke til
    mvh
    Ernæringsfysiolog Mona Riis

    Svar
    • 12. Anne Katrine  |  oktober 19, 2012, kl. 2:53 pm

      Takk for gode innspill. Jeg skal skrive en oppsummering med «gode råd» som jeg leverer til terapeuten neste gang, og jeg tar gjerne med noen av dine poeng:)

      Svar
  • 13. Oppfølging hos alternativ terapeut « sunnhetsbloggen  |  oktober 30, 2012, kl. 3:35 pm

    […] jeg fortalte i et tidligere innlegg, var vi hos en alternativ terapeut, og mannen min ble rådet til å kutte ut kumelk, gluten og sukker. Etter ca 5 uker var det tid for en ny time.  Jeg hadde notert meg mange […]

    Svar

Legg igjen en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Feeds

Finn tidligere innlegg

Aktuelt fra Twitter

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Bli med 134 andre følgere

bloglovin
Blogglisten
Bloggurat

