Vingling om kostråd

august 10, 2012 at 2:59 pm 19 kommentarer

Av Anne Sofie

Jeg leste i Aftenposten for en stund siden: «Løk – helse i hver tåre». Endelig! – tenkte jeg. Da jeg gikk på Ernæringslinjen på Universitet i Oslo på 70-tallet lærte vi at løk ikke var noen spesielt viktig grønnsak i kostholdet fordi den ikke inneholdt spesielt mye næringsstoffer. Jeg greide aldri å få dette til å stemme med min intuisjon, men det var vitaminer og mineraler som var næringsstoffene som gjaldt den gangen. Idag hører vi ord som «organiske svovelforbindelser», «flavonoider» og «fruktaner» – forbindelser som dengang ikke var oppdaget, eller i hvertfall ikke var knyttet helseeffekter til.

Hvitløk i nesa

Jeg ble litt skuffet i 1979 da jeg fikk høre at løk ikke var spesielt sunt, fordi jeg hadde en egen opplevelse av at i hvertfall hvitløk hadde en god effekt på helsetilstanden min. Det kan ha hatt noe med at jeg hadde en mor som brukte store mengder løk, og hvitløk brukte hun i alt fra havregrøt til lapskaus. Hun puttet til og med hvitløk i nesa når hun merket at hun begynte å bli forkjølet. Det virket! Og familien var sjeldent syke. Nå har jeg endelig fått bekreftet at det hun gjorde var bra for oss.

Fokus endres

Jeg har nå fulgt med i kostholdsdebatten i 30 -40 år, og forundrer meg ikke over at folk er forvirret. Løken er bare ett eksempel. Jeg husker godt at jeg som barn på 60-tallet opplevde at reker ble usunt. Min mor, som var en meget helsebevisst dame, hadde fått nyss om at reker innholdt så mye kolesterol at det burde begrenses sterkt til voksne menn. Det kunne føre til hjerteinfarkt. Og dermed ble reker utelatt fra lørdagskosen. For ikke å snakke om peanøtter! Det inneholdt for mye fett og var tabu i mange år. Da var det jammen godt at potetgull ble oppfunnet. Det var jo laget av poteter, og jeg hørte aldri den gangen at poteter var usunt. Eller egg! Egg har har gått fra å være sunt til å være usunt i store mengder og blitt frikjent igjen. Dette skyldes selvfølgelig at vi har fått ny kunnskap underveis, men at det fører til forvirring er det ingen tvil om.

Mettet fett

Ett av de største paradoksene som har oppstått i løpet av de siste 50-åra, er redelsen for mettet fett. Jeg forstår selvfølgelig at dette kom som en grei forklaring på hjerteinfarktepideminen på 60- og 70-tallet (man kjente jo ikke til de skadelige transfettsyrene den gangen), men jeg har aldri helt greid å ta dette inn over meg. Mettet fett er jo den fetttypen som menneskekroppen produserer selv når den skal lage fett av karbohydrater, og da er det ikke det sunneste fettet den lager! Neida, det mest kolesteroløkende fettet lager den (palmintinsyre, C16:0) og sørger for at det blir lagt opp som lager enten på rumpa eller rundt magen, som energireserve til dårligere tider. Det er da helt ulogisk at menneskekroppen gjør dette hvis mettet fett er så skadelig? Jeg undrer meg på om det er noe med fett som vi ikke helt har forstått enda, og om vi kommer til å få noen endringer i anbefalingene når det gjelder inntak av fett om ikke så lenge. Det dukker stadig opp ny forskning som viser at mettet fett ikke er så skadelig som det man tidligere har trodd, og nylig ble det publisert en oversikt over forskningen som er gjort på melkefett .

 Alt med måte

Hva er det egentlig jeg vil fram til? Bak alle disse rådene som har kommet opp gjennom åra, er det ett råd som aldri er blitt forkastet: Spis variert! Vi friske mennesker tåler det meste hvis vi bare ikke overdriver. Og husk: til og med vann er helseskadelig i for store mengder. Idag kan vi ernæringsfysiologer anbefale det meste hvis vi bare inntar det i moderate mengder. Jeg har ingen problemer med å anbefale reker, egg, peanøtter eller poteter, hvis det bare inntas i moderate mengder. Jeg har heller ikke noe problem med å si at du kan unne deg en cola i ny og ne, eller litt potetgull. Men gjør det i begrensede mengder og ikke så ofte. – Og spar godteriene til lørdag :)  Jeg tror det er her nøkkelen til et sunt liv ligger!

God helg!

Entry filed under: Fett, Kostråd. Tags: , , , , , , .

Kjemi på kjøkkenet Hvorfor ikke helmelk som skolemelk?

19 kommentarer Add your own

  • 1. Er kroppen dum? | www.lenabeatrice.net  |  august 20, 2012, kl. 10:05 am

    […] til en helhet. Så finner jeg dette innlegget, skrevet at ernæringsfysiolog Anne Sofie – Vingling om kostråd. Hun skriverblant annet: Ett av de største paradoksene som har oppstått i løpet av de siste […]

    Svar
  • 2. kenneth  |  august 20, 2012, kl. 12:21 pm

    Det du sier er at ingenting av det alminnelige kostholdet er spesiellt sunt, derfor må alt spises med måte. Er veldig enig med deg i det🙂
    Mennesker er utsyrt med kjeveparti til en vegetarspiser. Vi kan «gnisse» kjevene fra side til side, noe som vil si at vi må gå over til mer vegetarmat fremfor animalsk og meieri. Alt vi spiser blir tatt opp i blodet, vil du ha bacon og melk i blodet ditt, eller frukt og grønnsaker? Hva tror du forurenser blodet ditt mest?

    Svar
    • 3. Anne Sofie  |  august 20, 2012, kl. 1:00 pm

      Nei, da har du mistolket meg. Det jeg skriver er at ALT i kostholdet er sunt hvis det spises i «riktige» mengder. Det finnes ikke usunne matvarer, bare usunne mengder. Jeg tror ikke noen matvarer «forurenser» blodet mitt, fordi alt blir brutt ned i tarmen til enkeltkomponenter før det blir tatt opp i blodet. Mennesket er utstyrt med kjevepartiet til en «alteter» (omnivor). Det er flere av disse i naturen. Hadde du vært en planteeter ville du hatt kanintenner……

      Svar
      • 4. Eivind Eliasson  |  august 21, 2012, kl. 3:21 pm

        Industrielt transfett er kanskje unntaket som bekrefter regelen? Fin artikkel som illustrerer mye av helsedebatten med mange paralleler til f.eks fysisk aktivitet, kaffedrikking osv.

        Liten digresjon som falt meg inn da du nevnte mettet fett og HKS:
        Jeg husker ennå i en tv-debatt før jul (må ta forbehold om noen feil siden det er en stund siden jeg så den, så et opptak av den for noen uker siden igjen) hvor godeste Drevon nærmest tilskrev mettet fett hele årsaken til hjerte- og karsykdom samtidig som han sa at vi burde spise langt mer grønnsaker, mer fisk og minst like mye brød som idag. Da Fedon parrerte med at transfett, fysisik aktivitet, røyking osv ikke hadde noe med HKS å gjøre fikk han ikke noe vettugt svar. Da han i tillegg parrerte med at vi spiste et par prosentpoeng mer fett enn anbefalt og at vi burde innta færre kalorier pgfa økende overvekt og at dette ikke samsvarte med Drevons marginale reduksjon i fett på bekostning av mye mer grønt og fisk fikk han heller ikke noe vettugt svar. Kommentaren til Fedon om at 2-3 brødskiver kanskje var passe i motsetning til 7 siden man fikk langt mer plass til frukt, grønnsaker og fisk om man åt 2-3 var også god.

        Svar
        • 5. Anne Sofie  |  august 21, 2012, kl. 4:29 pm

          Jeg syns egentlig at industrielt transfett bare føyer seg inn i rekken av misforståtte råd som er gitt opp gjennom årene. Da jeg var barn spiste vi enormt mye margarin som var laget av herdet fiskeolje fordi margarin ble anbefalt som et sunt (og billig) alternativ til smør. Det man ikke visste da, var at transfettsyrer fra herdet fett er noe av det mest usunne man kan spise. Det foreligger mye vitenskapelig dokumentasjon på det.
          Jeg vet ikke hva Fedon Lindberg siktet til hvis han sa at transfett, røyking og fysisk aktivitet ikke har noe med HKS å gjøre, for det har det definitivt, og det tror jeg Fedon Lindberg også er klar over. Han tenkte vel kanskje på at nedgangen av forekomsten i HKS som vi har sett de siste årene muligens kan ha en sterkere sammenheng med bedre medisinering og behandling ved akutt hjerteinfarkt enn med endringer i kostholdet?

          Svar
          • 6. Eivind Eliasson  |  august 21, 2012, kl. 8:05 pm

            Hei, skrev feil, mente såklart at Fedon hintet frampå om Drevon virkelig mente at mettet fett var årsak alene og at røyking, transfett, fysisk aktivitet ikke hadde noe å si? Han var tydelig på at han syntes Drevons hypotese var tynn.

            Svar
    • 10. Therese  |  august 20, 2012, kl. 3:19 pm

      Hvis du tror at du får bacon og melk i blodet ditt ved å spise det, da anbefaler jeg et kostholdskurs.

      Ingenting vondt om frukt, de fleste takler det helt fint, men les litt om hvordan store mengder fruktose fungerer i kroppen. Hint; organfett og midjefett

      Svar
  • 11. kenneth  |  august 20, 2012, kl. 12:25 pm

    Løk er antibakterielt. Det ikke bra å spise rå løk for en sunn balansert kropp. Varmer du løken er den mindre antibakteriell🙂

    Svar
    • 12. Anne Sofie  |  august 20, 2012, kl. 1:09 pm

      Mener du at det er skadelig å spise matvarer med antibakteriell virkning? Jeg troddde det var en fin måte å bekjempe infeksjoner på?

      Svar
  • 13. Marte  |  august 21, 2012, kl. 2:19 am

    Pleier vanligvis ikke å kommentere men jeg må bare si at bloggen din var veldig kul!

    Svar
    • 14. Anne Sofie  |  august 21, 2012, kl. 9:09 am

      Tusen takk! 🙂

      Svar
  • 15. Hanne  |  august 21, 2012, kl. 9:23 am

    Godt å se at det er flere som har like stort fokus på helse som meg.

    Svar
  • 17. Vi spiser mat, ikke næringsstoffer « sunnhetsbloggen  |  januar 9, 2013, kl. 2:58 pm

    […] å ha en gunstig effekt på helsen enn vitaminer og mineraler. Noe som blant annet gjør at løken nå anses som sunn som Anne Sofie skriver i et tidligere innlegg. Dette mener man at skyldes stoffer som vi har lært å kjenne som antioksidanter og […]

    Svar
  • 18. erdetsunt  |  juni 17, 2013, kl. 11:39 pm

    Egg er fortsatt usunt i store mengder. Diabetikere, de som har forhøyet kolesterol og hjerte-og karsykdom bør ikke spise mye egg http://erdetsunt.wordpress.com/2013/03/20/er-egg-sunt-naeringsinnhold/

    Svar
  • 19. erdetsunt  |  juni 17, 2013, kl. 11:44 pm

    Tine sine produkter er mye bedre!

    Svar

Legg igjen en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Feeds

Finn tidligere innlegg

Aktuelt fra Twitter

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Bli med 134 andre følgere

bloglovin
Blogglisten
Bloggurat

