Spis fisk med glede

juli 16, 2012 at 10:05 am Legg igjen en kommentar

Av Gyrd

Helsemyndighetene anbefaler å spise fisk to til tre ganger i uken, blant annet for at vi skal få i oss de lange flerumettede fettsyrene som fisk er en god kilde til. Stadig flere undersøkelser viser hvor viktig det er å få i seg disse fettsyrene – både for små og store.

Det forskes mye på inntaket av fisk og omega-3 og disse komponentenes mulige effekter på helse. Her kommer en liten oppsummering av noen nylig publiserte studier.

Torsk – en viktig bidragsyter til god helse

Et nylig publisert doktorgradsarbeid viser at normalvektige personer som spiste 150 gram laks eller torsk i 15 dager fikk et redusert nivå av triglyserider i blodet. Et høyt innhold av triglyserider i blodet er en kjent risikofaktor for hjerte- og karsykdom. Et annet spennende funn i denne studien er at torsk også gir reduserte triglyseridnivåer. Tidligere har fet fisk fått det meste av æren for dette.

Omega-3 fettsyrer bremser vekst av kreftceller

Doktorgradsstudent Caroline Hild Pettersen og kolleger ved NTNU har forsket på omega-3-fettsyrene DHA og EPA . Pettersen har funnet ut at omega-3 ser ut til å redusere veksten av tarmkreftceller og leukemiceller fra mennesker. Om resultatene fra dette arbeidet underbygges i et tilstrekkelig antall studier, kan man se for seg at omega-3-fettsyrer kan bli et supplement til annen kreftbehandling, selv om det nok enda vil ta lang tid før vi eventuelt kommer dit.

Omega-3 til gravide

En Britisk studie underbygger resultater fra tidligere studier som har vist at et økt inntak av omega-3 i mors kosthold under svangerskapet bedrer barnas intelligens, finmotorikk og sosiale evner.  

Omega-3-fettsyren dokosaheksaensyre (DHA) og omega-6-fettsyren arakidonsyre (AA) er begge viktige bestanddeler i hjernen. Fettsyrene overføres i betydelige mengder via morkaken til barnet i siste tredjedel av svangerskapet. Det er derfor grunn til å tro at disse fettsyrene er av betydning for barnets utvikling, noe som underbygges av disse studiene.

Omega-tilskudd til for tidlig fødte

Forskere ved Universitetet i Oslo har sett nærmere på omega-3 og omega-6-tilskudd til for tidlig fødte barn. Resultatene fra studien viste ingen forskjell på den generelle testen av kognitiv funksjon mellom barn som fikk morsmelk tilsatt omega-3 og omega- 6 og barn som fikk morsmelk uten disse fettsyrene, mens frilek-testen antydet en forskjell mellom barna. Det så også ut til at barna som hadde fått tilskudd av DHA og AA var mer interesserte og flinkere til å beholde konsentrasjonen mot leken enn de som kun hadde fått tilskudd av en nøytral olje.

Dette er spennende resultater selv om det må gjennomføres flere slike studier før man kan anbefale at alle premature barn bør få ekstra tilskudd av omega-3 og 6-fettsyrer via morsmelken. Noe de for øvrig også påpeker i sitt arbeid. I dette forsøket fikk barna tilført fettsyrene via melken. Det er godt mulig det er andre måter å tilføre fettsyrene på som gir bedre effekt. Dette må det altså forskes mer på.

Resultatene er publisert i Ane Cecilie Westerberg sin doktorgrad.

Trygt å spise anbefalt mengde fisk

Med jevne mellomrom stilles det spørsmålstegn ved om det er så sunt å spise fisk. Det er spesielt fet fisk som trekkes fram, fordi den kan inneholde miljøgifter.

Vitenskapskomiteen for mattrygghet (VKM) har laget en rapport hvor de har sett på både negative og positive sider ved å spise fisk. De konkluderer med at fisk bidrar med mer positivt til kropppen enn negativt, og at dette overgår det eventuelle negative bidraget fra fisken.

Det er derfor ingen grunn til å la være å spise fisk to til tre ganger i uken, men du bør unngå å spise fisk fra de sjøene hvor Mattilsynet har påvist høye nivåer av miljøgifter.

Entry filed under: Fett, Næringsstoffer, Nytt fra forskningen, Svangerskap, Vekt. Tags: , , , , , , , , , , , .

Nordmenn spiser rekordlite sukker «Supermat» – trenden er her

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Feeds

Finn tidligere innlegg

Aktuelt fra Twitter

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Bli med 134 andre følgere

bloglovin
Blogglisten
Bloggurat

%d bloggers like this: