Sunt brød på null komma niks

mai 14, 2012 at 7:45 pm 7 kommentarer

Av Christine

Ikke tid til å bake brød? Tro meg, dette brødet går fortere å bake enn å få på seg skoene og gå til butikken (nesten da!). For midt oppe i lavkarbohysteriet er det vel fremdeles noen der ute som nyter av brød og brødoppskrifter? Det håper jeg da inderlig. Det flotte med dette brødet er at det ikke trenger å eltes, dermed sparer man både tid, krefter og ikke minst slipper man å vaske kjøkkenbenken!

For å få super resultat kan man la brødet heve to ganger, men ganske ofte heller jeg bare deigen over i brødformen og hever den en gang i 40 min før den stekes i ovnen.

Slik baker du et kjempegodt, grovt brød som passer for hele familien (min datter på 1 år elsker det!):

Bland sammen:

  • 100g havregryn
  • 100g rugmel
  • 100g sammalt hvete
  • 70g korn/frø (finnes ferdigblandede poser eller bland sammen eks linfrø, gresskarfrø, solsikkefrø)
  • 285g hvetemel
  • 15g gjær (jeg bruker tørket)
  • 2 ts salt

Varm opp 6 dl vann slik at det blir fingervarmt og bland sammen med det tørre. Rør til alt er blandet sammen. For den kjappeste varianten: hell deigen i en smurt brødform (jeg pensler med rapsolje) og sett til heving i 40 min. Stek deretter i forvarmet ovn (225 grader) i ca 40 min. Om du vil la den heve ekstra så kan du la deigen ligge igjen i bakebollen og heve i 40 min, hell deretter opp i brødformen og la heve ca 45-60 min ekstra.

Et godt tips er å bake to brød når man først er i farten. Jeg skjærer brødet i skiver og legger i fryseren så er det bare å ta ut ved behov.

Du kan få mer informasjon og oppskrifter på Opplysningskontoret for brød og korn.

Entry filed under: Fiber, Jern, Oppskrifter. Tags: , .

Barn og ungdom må bli mer aktive Spiser ikke i henhold til kostrådene

7 kommentarer Add your own

  • 1. Nikoline  |  mai 14, 2012, kl. 9:53 pm

    Amazing oppskrift!! I morgen skal det bakes.

    Svar
    • 2. Christine  |  mai 14, 2012, kl. 10:05 pm

      Hei Nikoline!

      Brødet blir veldig godt og jeg håper du liker det like mye som meg;). God bakst!

      Svar
  • 3. Gro  |  mai 15, 2012, kl. 9:30 pm

    Er det riktig at det skal være hele 2 ss salt? Har det i så fall noe med den reduserte eltingen/hevingen?

    Svar
    • 4. Christine  |  mai 16, 2012, kl. 8:08 am

      Hei Gro! Nei det stemmer virkelig ikke at det skal være så mye salt, well spotted! Det skal selvfølgelig stå 2 teskjeer. Håper ingen har rukket å bake brødet enda….;)

      Svar
  • 5. Student  |  mai 18, 2012, kl. 3:41 pm

    Hei! Pleier du å bruke sammalt hvete grov eller fin? 🙂

    Svar
  • 6. Christine  |  mai 20, 2012, kl. 9:10 pm

    Hei! Det spiller mindre rolle hvilken type du bruker egentlig, jeg bruker det jeg har;)

    Svar
  • 7. trine  |  august 21, 2014, kl. 11:40 am

    Hvor mange brød blir dt av denne oppskriften? 🙂

    Svar

Legg igjen en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Feeds

Finn tidligere innlegg

Aktuelt fra Twitter

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Bli med 134 andre følgere

bloglovin
Blogglisten
Bloggurat

