Mange kutter ut melka uten grunn

mai 9, 2012 at 3:23 pm 4 kommentarer

Av Gyrd

Visste du at det kun er et fåtall nordmenn som ikke tåler melk, men at det likevel er mange som går på melkefri diett? (NRK Lørdagsrevyen 5/5-12) Flere fagfolk mener at dette er ernæringsmessig uheldig – spesielt for barn.

Melk og hvete får ofte skylda

Det er ofte melk og hvete som pekes på som synderen ved vedvarende mageproblemer. Mange kutter ut disse matvarene som følge av problemene. Det er imidlertid viktig å ikke gjøre dette uten at man er sikker på at plagene skyldes disse produktene  – det kan få ernæringsmessig store konsekvenser. Det er spesielt viktig å være oppmerksom på dette dersom man fjerner melka fra barnas kosthold.

Sørg for å bli utredet

Dersom du mistenker at det kan være melk eller hvete som skaper trøbbel for magen din, eller magen til barnet ditt, er det viktig å ta en tur til fastlegen. Fastlegen kan henvise deg til en spesialist for videre undersøkelser. Når det gjelder melk er det viktig å prøve ut om det faktisk er melka som skaper trøbbelet. Den beste måten å gjøre dette på er gjennom kontrollert oppfølging og kostveiledning av kvalifisert helsepersonell. På denne måten minimeres også risikoen for feilernæring fordi du får kvalifisert veiledning om hvilke matvarer som kan bidra med de næringsstoffene du mister ved å kutte ut melka.

Melk bidrar med mange viktige næringsstoffer

Noen velger å kutte ut melk av andre grunner enn allergi og intoleranse. Det er fullt mulig å leve melkfritt, men det er viktig å være klar over at melk bidrar med mange viktige næringsstoffer – blant annet protein, kalsium og en rekke B-vitaminer. Det er ikke umulig å få i seg disse næringsstoffene gjennom andre kilder, men for å få det til må du ha en viss kunnskap om ernæring og du må vite hvilke andre produkter som inneholder de aktuelle næringsstoffene.

Ikke bare bare å kutte ut melk og hvete fra kosten

Det er ikke bare enkelt å kutte ut melk og hvete fra kosten selv om det kommer flere og flere produkter på markedet uten både melk og hvete. Det tar mye ekstra tid å finne, og å lage, mat uten melk og gluten. Det er som regel også dyrere.

Det er heller ikke uproblematisk å skulle spise hos venner eller på restaurant. Melk og gluten inngår i mange matretter og ikke alle har like stort fokus på, eller vet hvordan de skal lage mat uten. Det er altså ikke noe å trakte etter å ikke spise melk og/eller hvete. Det er også vanskeligere enn det man kanskje tror det er. Det kan jeg skrive under på selv om jeg er ernæringsfysiolog og skulle ha de beste forutsetninger for å vite hvordan det skal gjøres!

Så rådet mitt er helt klart – mistenker du allergi eller intoleranse – få bekreftet at det virkelig er dette det er snakk om før du begir deg ut på alternative dietter. Da slipper du å bruke masse unødig tid, ressurser og energi på å følge en melkefri eller glutenfrikost dersom du ikke må.

Entry filed under: Allergi/intoleranse, Barn og ungdom, Dietter, Merking av matvarer, Næringsstoffer, Protein. Tags: , , , .

Jogging gir deg seks ekstra leveår Barn og ungdom må bli mer aktive

4 kommentarer Add your own

  • 1. Bård  |  mai 11, 2012, kl. 12:08 pm

    Jeg kan bare bemerke det jeg har sagt før om melk som menneskeføde.

    Med nedeforstående som vitenskapelig beviste fakta, synes jeg det er ganske drøyt å komme med unnskyldninger for å fortsette å drikke melk, på et sunnhetsforum! Når det i tillegg vektlegges at det i hvert fall er viktig at barn får melken sin.

    Jeg snakker ikke om å bannlyse all bruk av melk. Melk til matlaging er forbundet med langt færre problemer enn inntak av ren melk, spesielt om man taler om melkekulturer som vi finner i kulturmelk, ost og smør etc.

    Melkeavhengighet – Sykdom på flaske
    Nå for tiden er det vanlig å erstatte morsmelk med kumelk eller morsmelkerstatning. Menneskelig brystmelk er rik på laktose som oppretter et miljø fordelaktig for utviklingen av vennlige bakterier i spedbarnets tykktarm.
    Kumelk inneholder visse typer protein og antistoffer som ikke er mulig for en baby å fordøye. Disse stoffene, i stedet for å gjennomgå vanlig gjæringsprosess, går gjennom en forråtnelse i barnets tarmsystem, dersom barnet blir matet med kumelk eller andre kumelkbaserte erstatninger. Dette igjen fører til ’selvforgiftning’, ubalanse i microfloraen og til og med til forringelse av barnets tarmsystem.
    Erstatninger har ikke den samme biologiske informasjonen som morsmelk har, noe som fører til at baby stadig føler seg sulten og krever gjentatt mating. Et resultat av dette er at stivelse (poteter) og kjøtt produkter blir inkludert i dietten. Barnets fordøyelsessystem er ikke ferdig utviklet for dette, og derfor ikke klart til å fordøye og absorbere disse produktene. Visse nødvendige enzymer er bare ikke til stede i slik mat. Vi konstaterer at mange barn, i alderen to til fem år til stadighet har snue under nesen. Dette er uten unntak et resultat av for mye stivelse og protein i kosten. Kunstig føde ødelegger til slutt våre barns immunsystem. De blir mottakelige for alle typer infeksjoner, som stadige forkjølelser, rennende nese, influensa og lungebetennelse. Babyer som fores på denne måten er i de fleste tilfeller allergikere. Vi kan allikevel ikke forutse alle mulige helseproblemer som skyldes mangelen på morsmelk i våre barns diett.
    Enhver fremtidig mor burde vite at ingenting kan erstatte morsmelk; det er den naturlige føde for hennes baby. Ingen erstatning inneholder informasjon om kjærlighet, følelse og ømhet eller måter å unngå katastrofer og sykdom på. All denne informasjon kommer fra mor og er kodet inn i morsmelken.
    Om en gravid mors diett i hovedsak består av søtsaker, hveteprodukter, meieriprodukter, kumelk, kaffe, stekt eller bakt kjøtt og andre ’foredlede’ produkter, vil hennes barn lide alvorlige helsekonsekvenser. Det er til og med verre enn å røyke sigaretter.

    Svar
    • 2. Gyrd  |  mai 11, 2012, kl. 12:40 pm

      Hei Bård

      Jeg vet at det er flere synspunkter på dette med bruk av kumelk som menneskeføde. Meningene er mange og ulike, men amming er jeg veldig for. Når jeg skriver om barn i dette innlegget tenker jeg på barn som er over det stadiet hvor det er anbefalt å amme. Det er ingen tvil om at morsmelk er den beste føden for barna i ammeperioden. Når det er sagt er det jo mødre som av en eller annen grunn ikke kan, eller ønsker å amme. For dem og barna deres er det godt at det finnes alternativer. Hvilke alternativer de skal bruk er en annen diskusjon enn det jeg la opp til i innlegget mitt denne gangen.

      Svar
  • 3. Nooria  |  august 6, 2012, kl. 12:03 pm

    Jeg opplever at det har vært vanskelig å få en ordentlig utredning på min melkeintoleranse, men med mine symptomer og både mor og mormor som heller ikke tåler/tålte melk regner jeg (med støtte fra lege) med at jeg har intoleranse.

    Det er riktig som dere skriver at det ikke er uproblematisk å kutte ut melk, men jeg må si det har vært verdt det for min del! Jeg har fått en helt ny kropp og en helt ny mage.

    Svar
  • 4. TineB  |  september 13, 2012, kl. 12:05 pm

    Jeg må si meg enig med Nooria, og særdeles Uenig med forfatteren av innlegget. Matintoleranser der melk eller gluten er «synderen» kan gi veldig diffuse symptomer, og siden dette er matvarer vi inntar daglig er det vanskelig å skille syk fra frisk. Jeg har nettopp avdekket glutenintoleranse i en alder av nesten 40 år. Oppfølging fra fastlege har bestått i «tilbud» om utredning av helt andre sykdommer, for symptomene ligner mer på reumatisme og ME, samt sykemelding for å «hvile meg og komme meg ovenpå igjen».
    Omvendingen kom da jeg begynte på lavkarbo. Jeg skal ikke si at lavkarbo er det riktige for alle, men det er iallefall et kosthold der mengde gluten, melk og sukker blir kraftig redusert. Det var da jeg endelig kunne klare å skille syk fra frisk, og kjenne hvordan kroppen reagerte på ulike typer mat. Nå lever jeg glutenfritt, for det meste sukkerfritt, lite melk, og har fått et overskudd jeg tidligere bare kunne drømme om. Og jeg tenker… dette kan ikke være feil.
    Mitt råd til ALLE som kjenner seg slitne eller bare ute av form, som sliter med leddsmerter, overvekt, kalde hender, eller et eller annet; Bare PRØV, kutt ut gluten, melk og sukker fra kostholdet i en periode, og kjenn hva det gjør med kroppen når du innfører ting igjen (en og en ting gjerne, da er det lettere å kjenne etter).

    Svar

Legg igjen en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Feeds

Finn tidligere innlegg

Aktuelt fra Twitter

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Bli med 134 andre følgere

bloglovin
Blogglisten
Bloggurat

