Lær barna gode matvaner

mars 19, 2012 at 4:38 pm 1 kommentar

Av Gyrd

Som jeg tidligere har skrevet om på bloggen spiller foreldre en viktig rolle når det gjelder å utvikle gode matvaner hos barna. En doktoravhandling som nylig ble lagt frem underbygger dette. I denne avhandlingen poengteres også viktigheten av praktisk tilrettelegging fremfor strenge regler om hva barna kan spise og ikke spise.

Handling fremfor pekefinger

Det viktigste redskapet vi har for å skape gode matvaner hos barna våre er å ha de sunnere alternativene tilgjengelig for barna, i tillegg til å ta dem med på matlaging og matinnkjøp. Gode matopplevelser er også viktig for at barna skal få et godt og avslappet forhold til mat. Dette er noen av konklusjonene i doktoravhandlingen til ernæringsfysiolog Elisabeth Lind Melbye ved Universitetet i Stavanger (UiS).

Videre mener hun at strenge regler for hva barna kan spise og ikke spise i enkelte tilfeller kan virke mot sin hensikt – først og fremst fordi det kan virke ekstra forlokkene og spennende med ting man ikke får lov til. Det kan nok være noe i det – jeg husker godt fra min egen barndom at det som ikke var lov, var ekstra spennende.

Hun påpeker imidlertid at det er foreldrene som bestemmer hvilke matvarer som skal være tilgjengelig i huset. Hvilket jeg også tenker er et viktig poeng. Da trenger man ikke ha regler for hva som er lov og ikke lov å spise fordi de usunne alternativene ikke er tilgjengelige. Dette betyr imidlertid at heller ikke foreldrene kan småspise snop og mindre sunne alternativer gjennom uka. Men på lørdag er det lov å skeie ut!

Tips til foreldre om hvordan man kan fremme gode matvaner

Gode vaner skapes som kjent tidlig i livet, selv om det aldri er for sent å snu. Det er ikke nok at barna får frukt som mellommåltid i barnehagen eller på skolen – de må også få tilbudet om sunnere mat hjemme. I tillegg må de sunnere alternativene være lett tilgjengelige. Her spiller foreldrene en sentral rolle.

Her er et par tips til hvordan man kan involvere barna og legge til rette for sunnere matvalg:

  • La alltid frukt- og grønnsaksfatet stå fremme
  • Tilby frukt og grønnsaker dersom barnet er sultent før middagen i stedet for kjeks ol
  • Inkluder alltid grønnsaker i middagsmåltidet og som tilbehør til brødmåltidene
  • La barna være med på å planlegge innkjøp. Ta dem gjerne også med i butikken, men da må du greie å si «nei» dersom det blir spørsmål om å kjøpe ting som ikke står på handlelista – f.eks. kjeks og godterier.
  • La barna være med på å lage middagsmåltidet

Foreldre sin rolle undervurdert

Jeg mener at myndighetene, i større grad enn de tilsynelatende gjør, må ta inn over seg hvor viktig foreldrenes rolle er når det gjelder å danne grunnlaget for gode matvarene. De må i større grad tilrettelegge for at foreldrene kan ta på seg denne rollen. Det betyr blant annet kursing av foreldrene.

Jeg synes Lind Melbye har et godt forslag – kurs i ernæring og matlaging til alle foreldre, f.eks. i regi av helsestasjonen. Hvorfor ikke innføre dette  som et tilbud til førstegangsfødende? Jeg synes det er et ypperlig tidspunkt når vi vet at vaner dannes helt fra starten av. På dette tidspunktet er ofte også foreldrene spesielt motivert til å gjøre endringer i sin egen livsstil. Oppfordrigen er herved gitt!

Advertisements

Entry filed under: Barn og ungdom, Næringsstoffer, Nytt fra forskningen, Overvekt. Tags: , , , , , .

Nøkkelhullet på spisesteder – noe for Norge? Mindre kjøtt ikke bedre for miljøet

1 kommentar Add your own

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Feeds

Finn tidligere innlegg

Aktuelt fra Twitter

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Bli med 135 andre følgere

bloglovin
Blogglisten
Bloggurat

%d bloggers like this: