Feilslåtte opplysningskampanjer?

februar 28, 2012 at 8:31 am Legg igjen en kommentar

Av Gyrd

Myndighetene og andre som gir informasjon basert på de offisielle rådene har med jevne mellomrom kampanjer relatert til kosthold og helse – om hva som er sunt og ikke sunt. Spis mer frukt og grønnsaker, mindre salt og sukker, er fraser som går igjen. Men hvorfor gjør vi ikke alltid som disse kampanjene oppfordrer oss til å gjøre? Årsakene til det er nok sammensatte.

Kampanjene undervurderer oss

Danske forskere mener at mange av dagens kampanjer undervurderer oss og vår kunnskap om kosthold og helse. De mener at folk flest vet hva som er sunt, og at folkene bak opplysningskampanjer tror den eneste grunnen til at folk lever som de gjør, er at de ikke vet bedre. Dette mener de er feil, og bakgrunnen for at en del opplysningskampanjer ikke har den virkningen man skulle ønske.

Ulike situasjoner påvirker våre valg

De mener at det ikke bare er kunnskapen som påvirker våre valg. Det gjør også situasjonen vi er i – både på et overordnet nivå og på et individuelt plan. Går du forbi en kiosk på vei hjem fra jobb er du i en annen situasjon enn om du ikke har dette tilbudet på vei hjem. Når du kommer hjem og skal lage middag, vil du ha fisk, mannen vil ha kjøtt og barna pannekaker. Hva sluttresultatet blir er avhengig av en rekke faktorer. Enkelte kan vel kjenne seg igjen i den situasjonen!

Konklusjonen er at man må tilpasse seg. Beslutningene er ikke bare avhengig av hva du vet om kosthold og helse, men også av tilbudet, situasjonen, forhandlinger og konflikter, mener disse forskerne.

Hva er viktig ved formidling av de nye kostrådene?

I 2011 presenterte Helsedirektoratet de nye kostrådene. De har et stort arbeid foran seg med å gjøre disse kjent. Jeg mener at kunnskap som denne er viktig å ta med seg når man planlegger hvordan man best skal formidle noe om kosthold og helse. Den nye kunnskapen gir et større innblikk i ulike situasjoner og reaksjoner, og hva som er viktig for forbrukernes valg.

Men hva synes du? Hvordan bør myndighetene gå frem for å gjøre de nye kostrådene kjent? Er dagens kampanjer feilslåtte? Eller trenger vi også faktaopplysningene? Og ikke minst – hva skal til for at du følger dem?

Entry filed under: Nytt fra forskningen. Tags: , , , , , , .

Melka blir hva kua spiser Mye bra mat i barnehagene

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Feeds

Finn tidligere innlegg

Aktuelt fra Twitter

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Bli med 133 andre følgere

bloglovin
Blogglisten
Bloggurat

%d bloggers like this: