Hvordan spise mindre salt

februar 9, 2012 at 10:09 am 4 kommentarer

Av Gyrd

Som jeg tidligere har omtalt på bloggen ønsker Helsemyndigheten at vi reduserer inntaket av salt. I dag spiser hver og en av oss ca. 10 gram salt hver dag. Helsemyndighetene ønsker at vi på sikt reduserer inntaket til maks 5 gram.

Vi er avhengig av en felles innsats fra myndigheter og industri for å lykkes med dette, men hver og en av oss har også et ansvar. Mens vi venter på at myndighetene skal godkjenne Nasjonalt råd for ernæring sitt forslag til saltstrategi, er det bare å ta skjeen i egen hånd.

Tips til å redusere saltinntaket

Salt smak er noe vi relativt fort kan vende oss av med. Det krever imidlertid en egeninnstas. Her følger noen tips til hvordan du kan redusere saltinntaket ditt med enkelt grep;

  • Velg fortrinnsvis mat med lavt saltinnhold. Dersom matvaren har oppgitt saltinnhold, velg produkter med lavt saltinnhold eller de som har nøkkelhullsmerking.
  • Begrens forbruket av matvarer med høyt saltinnhold. Bearbeidede matvarer og ferdigretter bidrar for de fleste med 70-80 prosent av saltinntaket. Råvarer inneholder mye mindre salt enn mange bearbeidede varer og bidrar med rundt 10 prosent, mens salting av maten under tillaging og spising (husholdningssalt) bidrar med 10-15 prosent av det totale saltinntaket. 
  • Begrens bruken av bordsalt og salt ved tilberedning av maten. Bruk andre smakstilsetninger som urter og saltfrie krydder i stedet for salt.
  • Begrens bruken av mineralvann med mye natrium eller høyt saltinnhold. Vann fra springen inneholder ubetydelige mengder, mens mineralvann kan inneholde betydelige mengder (1 gram salt per liter/0,4 gram natrium per liter).
  • Matlaging som tar utgangspunkt i rene råvarer slik som fisk, kjøtt, grønnsaker osv. fører som regel til et vesentlig lavere saltinntak enn et kosthold basert på halv- og helfabrikata.
  • Saltinnholdet i ferdigmat kan «tynnes ut» ved å tilsette for eksempel mer grønnsaker og poteter.

Det er ikke påkrev å merke hvor mye salt en matvare inneholder, og dersom det oppgis får du som regel kun informasjon om hvor mye natrium (Na) produktet inneholder. For å finne ut hvor mye salt (bordsalt) produktet inneholder, må du multiplisere natriumverdien med 2,5. 

Vil du lese mer om salt og antatte helseeffekter, kan du ta en titt på Helsenorge sine nettsider.

Lykke til!

Advertisements

Entry filed under: Hjerte og karsykdommer, Kreft, Mineraler, Nøkkelhull, Sunnhetstips. Tags: , , , , , .

Nå er det «glutenfritt» og «svært lavt gluteninnhold» som gjelder Gode rollemodeller viktig for et sunt kosthold

4 kommentarer Add your own

  • 1. Naturens Apotek  |  februar 12, 2012, kl. 12:14 pm

    Jeg tenker at å lage maten selv er den beste måten å unngå for mye salt.
    Samtidig trenger vi også salt, men kan godt bruke de sunnere variantene med næringsstoffer i, som himalayasalt eller havsalt.

    Svar
    • 2. Gyrd  |  februar 14, 2012, kl. 9:29 am

      Hei. Jeg er enig med deg i at en av måtene å unngå for mye salt på er å lage maten selv. Men det forutsetter jo at man ikke bruker salt i matlagingen. En annen måte, som jeg mener er vel så viktig, er å gjøre forbrukerne i stand til å forstå ingredienslister og næringsdeklarasjoner slik at de kan velge den maten som ikke inneholder så mye salt. Her er også nøkkelhullet (www.nokkelhullsmerket.no) et godt hjelpemiddel.

      Det er også helt korrekt at vi trenger små mengder natrium, som er en av bestanddelene i det vi til daglig kaller salt (NaCl). En voksen person kan klare seg med ca. 1,5 g salt per dag, noe som tilsvarer ca. 0,6 mg natrium (Grunnleggende ernæringslære av Pedersen et al., 2009). I dag får vi oss ca. 10 g salt per dag! Om man velger vanlig salt, havsalt eller Himalayasalt tror jeg ikke har så stor betydning siden det er snakk om så små mengder – både den mengden salt vi inntar og den mengden andre mineraler som er tilstede i saltet. Salt inneholder ca. 98 % NaCl.

      Svar
  • 3. Christian  |  mai 28, 2012, kl. 12:56 am

    utrolig bra blogg 🙂

    Svar
    • 4. Gyrd  |  mai 28, 2012, kl. 7:40 am

      Hei Christian. Så hyggelig tilbakemelding – tusen takk 🙂

      Svar

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Feeds

Finn tidligere innlegg

Aktuelt fra Twitter

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Bli med 135 andre følgere

bloglovin
Blogglisten
Bloggurat

%d bloggers like this: