Nå er det «glutenfritt» og «svært lavt gluteninnhold» som gjelder

februar 6, 2012 at 10:40 pm 10 kommentarer

Av Gyrd

Nå er det nye regelverket for merking av produkter som er egnet til personer med glutenintoleranse trådt i kraft på ordentlig. Overgangsperioden er over og produkter som skal merkes med informasjon om gluteninnholdet skal nå enten merkes «glutenfritt» eller «svært lavt gluteninnhold».

Hva er forskjellig fra tidligere

I Norge har vi ikke hatt noe spesifikt regelverk for merking av glutenfrie produkter, kun retningslinjer. Hovedregelen var at «glutenfritt» bare kunne brukes i tilfeller hvor innholdet av gluten var redusert, erstattet eller fjernet. Produkter som var naturlig fri for gluten (hvor man f.eks. erstattet hvete med ris for å gjøre produktet egnet til glutenintolerante) kunne merkes «naturlig fri for gluten». Dette har i praksis betydd at man bare kunne merke «spesialprodukter» som var laget til personer med cøliaki med betegnelsen «glutenfritt» eller «naturlig fri for gluten».

Nå er det åpnet for at også andre produkter enn spesialproduktene kan merkes «glutenfritt», men under forutsetning av at det er relevant og ikke villedende.

«Naturlig fri for gluten» kan ikke lenger benyttes, mens «svært lavt gluteninnhold» er en ny betegnelse. I tillegg er grenseverdiene for de ulike typene merking annerledes enn tidligere.

Merkingen må være relevant og ikke villedende

«Glutenfri» kan benyttes på produkter som er gjort glutenfrie, eller som ikke inneholder ingredienser med gluten (vanlige næringsmidler). Med «gjort glutenfrie» mener jeg at gluten er fjernet, eller redusert fra en matvare som opprinnelig inneholdt gluten. Et eksempel på dette er glutenfritt hvetemel.

For at vanlige næringsmidler skal kunne merkes «glutenfritt» må det være relevant og ikke villedende. Dette betyr for eksempel at epler ikke kan merkes «glutenfritt». Det ville være villedende å merke en eplesort med «glutenfritt» fordi man ikke vil forvente å finne gluten i epler. For en brun saus derimot, kan det være relevant å merke «glutenfritt» dersom denne ikke inneholder gluten fordi brun saus ofte er laget av hvetemel.

Produkter som er gjort glutenfrie kan merkes «svært lavt gluteninnhold» dersom innholdet av gluten ikke overstiger 100 mg  gluten/100 g vare (ppm). Er gluteninnholdet mindre enn 20 ppm i disse produktene kan også disse merkes «glutenfrie». Grenseverdien for innhold av gluten i vanlige næringsmidler som skal merkes «glutenfritt» er også 20 ppm.

Vil du vite mer om de nye merkereglene kan du ta en titt på Mattilsynet sin nettside. Der finner du også link til den aktuelle forskriften. Mer forbrukerrettet informasjon om temaet finner du på Matportalen og på Cøliakiforbundet sine nettsider.

Hva er gluten

Gluten er en bestanddel (et protein) som finnes i hvete, rug og bygg. Havre inneholder ikke gluten, men produksjonsmetodene vi har gjør at havren ofte er forurenset med hvete. For å være sikker på å få glutenfri havre må du derfor kjøpe den som er spesielt produsert med tanke på dette.

Gluten har blant annet gode teknologiske egenskaper som er fordelaktige ved baking. Det finnes etter hvert mange oppskrifter og tips til baking uten hvetemel. Noen eksempler finner du her.

Hvorfor regelverk på dette området

For de fleste er ikke gluten farlig, og det er ikke noe man bryr seg om at maten inneholder gluten. Det er imidlertid en del mennesker som er allergiske for hvete eller som har utviklet, cøliaki.

De som er allergiske må i de fleste tilfeller unngå hvete helt, mens noen cøliakere kan tåle små mengder gluten uten å få akutte symptomer, selv om de i prinsippet bør leve helt glutenfritt. Regelverket for merking av glutenfrie produkter er laget for de som har cøliaki skal få den informasjonen de trenger om produktene til å kunne foreta trygge matvarevalg.

Entry filed under: Allergi/intoleranse, Dietter, Merking av matvarer, Næringsstoffer. Tags: , , , , , , .

Fruktcup for å øke frukt- og grønnsaksinntaket Hvordan spise mindre salt

10 kommentarer Add your own

  • 1. Lovelyliller.com - Helse, livvstil og sunne oppskrifter  |  februar 6, 2012, kl. 11:58 pm

    høres bra ut! jeg tåler ikke gluten

    Svar
  • 2. Gyrd  |  februar 9, 2012, kl. 9:22 am

    Hei. Ja, jeg tror også at dette blir bra for de som har glutenintoleranse.

    Svar
  • 3. siljaifarta  |  februar 9, 2012, kl. 10:56 am

    Dette medfører ikke riktighet: «mens de som har cøliaki kan tåle små mengder gluten». Har man cøliaki så tåler man verken store eller små mengder gluten! Har man cøliaki så har man en t-cell respons i tarmen som er rettet mot gluten-peptidet og denne responsen trigges av gluten uavhengig av mengde! Dermed skal en som har fått diagnosen cøliaki etterleve regelen om en livslang glutenfri diett. Punktum.

    Derimot kan sympotomene fortone seg svært ulikt fra person til person. En person kan få veldig kraftige symptomer av mikroskopiske mengder gluten mens en annen person ikke føler noen symptomer etter å ha fått i seg større mengder gluten. Det var kanskje dette du mente?

    Poenget er i alle fall følgende: uavhengig av symptomer så tåler ikke en cøliaker gluten fordi immunforsvaret vil gjenkjenne gluten og starter en immunreaksjon rettet mot gluten. Resultatet av denne immunreaksjonen er en betennelsestilstand i tarmen. Og dette skjer altså uavhengig av om personen føler det i form av symptomer eller ikke.

    Dette er nå i alle fall det jeg har lært 🙂

    Svar
    • 4. Gyrd  |  februar 9, 2012, kl. 12:53 pm

      Hei, og takk for tilbakemelding. Du har rett i at det beste ved glutenintoleranse er å spise glutenfri kost. Det jeg mente med å si at en med cøliak kan tåle små mengder gluten, i motsetning til en allergiker, er at en cøliaker for eksempel ikke behøver å ta hensyn til merking med «kan inneholde spor av» på sammen måte som en allergiker må. Jeg gjør om litt på artikkelen slik at dette forhåpentligvis går litt klarere frem.

      Svar
      • 5. siljaifarta  |  februar 9, 2012, kl. 1:23 pm

        Ja jeg tror jeg forstår hva du mener…. og skal du ha det helt korekt så bør du skrive «mens NOEN cøliakere kan tåle små mengder gluten uten å få symptomer.» Det er nemlig ekstremt stor forskjell på hvor mye/lite eksponering en cøliaker tåler uten å få symptomer. Symptomer er heller ikke nødvendigvis en god indikator på graden av tarmdestruksjon selv om det synes å være en viss korelasjon 🙂 Denne artikkelen viser litt av hvordan man kan se for seg at man kan plasserer de ulike tilstandene på en skala: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1365-2796.2011.02385.x/pdf

        Ellers veldig bra at du skriver om dette altså 😉

        mvh Silja

        Svar
  • 6. Gyrd  |  februar 9, 2012, kl. 1:55 pm

    Hei Silja. Takk for gode innspill og kommentarer!

    Svar
    • 7. Marianne  |  februar 19, 2012, kl. 1:37 pm

      Jeg vil komme med en kommentar, og gi siljeifarta rett i hvorfor cøliakere skal leve på en livslang glutenfri diett.

      Cøliakere har en økt risiko for tramkreft og derfor skal de leve glutenfritt, på tross av at mange har forskjellig terskel i forhold til symptomer.
      Det er altså ikke symptomene man skal forholde seg til i forhold til mengde man kan spise, men gluten skal utelukkes helt, iallefall hvis man vil nedsette risikoen for tarmkreft.

      Håper det nye regelverket gjør det lettere for dem som har behov for disse produktene 🙂

      Mvh Marianne

      Svar
      • 8. Gyrd  |  februar 20, 2012, kl. 11:38 am

        Hei Marianne. Takk for en fin oppdatering – et viktig poeng.

        Svar
  • 9. Eyr  |  februar 13, 2012, kl. 3:18 pm

    Skikkelig flott og ryddig blogg dette. tusen takk for all informasjon!

    Svar
    • 10. Gyrd  |  februar 14, 2012, kl. 8:48 am

      Hei. Så hyggelig at du liker bloggen vår! Jeg skal videresende kommentaren din til de andre skribentene også:)

      Svar

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Feeds

Finn tidligere innlegg

Aktuelt fra Twitter

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Bli med 133 andre følgere

bloglovin
Blogglisten
Bloggurat

%d bloggers like this: