Vil ha sunnere mat i idrettshallene

januar 27, 2012 at 1:58 pm 7 kommentarer

Av Gyrd

En overveldende vaffellukt var det første som møtte meg da jeg var med sønnen min på sin første håndballkamp for noen uker siden. I kiosken, som var et lite bord plassert utenfor et kjøkken, står det fremme brus, sjokolade, pølser, kaker og de omtalte vaflene. Ungene var ganske fokusert på at de skal spille kamp, og på å finne garderoben sin, så kiosken går ganske upåaktet hen i først omgang.

Påfyll etter kampen

Verre er det da kampen var over. Da står selvfølgelig alle foreldrene og venter ved utgangsdøra, der kiosken også var plassert. Den ene etter den andre kom ut, slitne, sultne og tørste. Hver og en fikk den rosen de selvfølgelig skal ha for vel gjennomført kamp (selv om de tapte) og da var det ikke en guttunge som ikke hadde lyst på brus, kaker og sjokolade. Naturlig nok.

Jeg må si at jeg er mildt sagt lettere sjokkert over matutvalget i en del idrettshaller rundt om i landet. Nå skal det sies at jeg ikke har vært i så mange av dem. Det er først nå ett av barna mine har begynt med hallidrett, men jeg har selv drevet hallidrett og er redd at det jeg har observert er ganske representativt.

Gir dårlige vaner

En og annen gang gjør det selvfølgelig ikke noe å kjøpe en brus, en kake eller en sjokolade til guttungen etter en kamp, men når dette er mattilbudet de har etter hver kamp, blir det helt feil. Hva slags vaner og holdninger er det vi påfører barna? At god restitusjonsmat er sjokolade, kaker og brus?

Det er bare å si «nei» det, kan man si. Og, ja, det er det. Men da tenker jeg at det er viktig å få de andre foreldrene på denne måten å gjøre det på. Det er ikke alltid like kult å være den ene som aldri, eller sjelden får brus, kaker og pølse etter kamp.

Sunnere mat som gir penger i kassa

Selvsagt må klubbene tjene penger på salg av mat og drikke, men det må da være mulig å ha et litt annet matvareutvalg? Heldigvis er det noen som har tatt tak i dette. Østfold Idrettskrets satser litt sunnere og holder kurs for klubbene om kosthold og trening i prosjektet Velg sunt på idrettsarenaen . De mener at man kan tjene like mye på å selge litt sunnere retter. I heftet de deler ut, gir de flere oppskrifter på hva klubbene enkelt kan lage og selge på arenaen. Blant forslagene er Smoothies, grove toast, supper, salater, wraps og grove baguetter.

Ta med noe annet enn kake hjemmefra

De oppfordrer også foreldrene til å ta med andre ting enn kake for salg på arrangementer og forslår påsmurte rundstykker, grove pizzassnurrer eller grov vaffelrøre.  De har også foreslått hva foreldre kan sende med barna av gode mellommåltider slik som nøtter, oppdelt frukt, brødskiver, ost i biter, yoghurt med musli, melk, juice og vann.

Felles dugnad

Selv om mange av oss ikke kan nyte godt av prosjetktet i Østfold, kan vi la oss inspirere. Ta med noe annet enn kake neste gang du blir bedt om å bidra med mat til et arrangement, og prøv å påvirke klubbene til å ha noe annet i kafeen. Sjokolade, brus og kaker gir ikke de nødvendige næringsstoffene en ung kropp trenger til restitusjon. I stedet vil vi ha melk/YT, frukt, en god sportsdrikk (uten koffein), smoothies, juice, grove rundstykker/brødskriver med pålegg og yoghurt med musli i idrettshallene!

Entry filed under: Barn og ungdom, Idrettsernæring, Næringsstoffer, Sukker, Trening. Tags: , , , , .

Tvilsom bruk av betegnelsen «lavkarbo» avsporer debatten Fruktcup for å øke frukt- og grønnsaksinntaket

7 kommentarer Add your own

  • 1. Bård  |  januar 27, 2012, kl. 3:56 pm

    Det har slått meg mer enn en gang at det eneste som tilbys i sportshallene er sukkerholdig mineralvann (brus)!

    Spørsmålet er jo hvordan i all verden vi kan påvirke at dette endres til en praksis som legger til rette for et sunt kosthold!

    Svar
  • 2. Bård  |  januar 27, 2012, kl. 4:03 pm

    Merket meg også at det fremgår ønske om at det tilbys bl.a. melk i idrettshallene. Få det nå inn i skallen en gang for alle at melk ikke er menneskeføde! Det er direkte skadelig for mennesker å drikke melk!

    Sportsdrikker som også nevnes som et ønske, er også langt fra det vi forbinder med sunn kost! De inneholder som regel et utvalg av sukkerarter, og de som påstår å være sukkerfrie, inneholder ting som Aspartam, som er driekte giftig, samtidig som det sender forvirrende signaler angående sult og metthetsfølelse til hjernen.

    Vil vi legge til rette for spiseforstyrrelser, er det bare å pøse på med denslags…!

    Svar
  • 3. Gyrd  |  januar 31, 2012, kl. 3:41 pm

    Hei Bård – takk for dine kommentarer. Jeg er helt enig med deg i at det er en utfordring å få til en endring på denne fronten, men jeg tenker at man bare må begynne et sted, og kanskje i det små.

    Jeg er også enig i at alle sportsdrikker ikke nødvendigvis er spesielt sunne eller bra, så her må man være kritisk ved utvelgelsen. Finner man de rette, tenker jeg at det i alle fall er bedre enn brus. Det er noe med å bevege seg sakte og ta de små stegene av gangen, som jeg nevnte ovenfor – hele tiden finne noe som er litt bedre enn utgangspunktet.

    Når det gjelder melk, er du i din fulle rett til å mene det du gjør. Men det er også andre syn på den saken. Magre meieriprodukter anbefales av myndighetene (Helsedirektoratet) som gode alternativer i et variert og sunt kosthold, og kan være et alternativ i en sammenheng som dette.

    Svar
  • 4. trener  |  februar 4, 2012, kl. 11:27 pm

    deler ikke din mening om at vafler brus og kake er dårlig etter og under idrettsarrangementer. foreldrene vil heller ikke sitte og spise grove rundstykker under kamp. kaffi og kake er god gammel oppskrift. Fedme fokuset har blitt for mye i fokus. Det er ikke genetisk og det handler om å ikke spise for mye kake og brus, eneste plassen det faktisk hører hjemme er på idrettsstevener. selv spiser jeg sunn og variert mat, men i harde treningsperioder er problemet å stappe i seg nok mat. kaker og denslags er snasent.

    Svar
    • 5. Gyrd  |  februar 6, 2012, kl. 10:51 pm

      Hei, og takk for tilbakemelding. For en aktiv idrettutøver, som det høres ut som om du er, som i de fleste tilfeller kun spiser kake og drikker brus i forbindelse med trening, passer på å begrense mengdene osv, er det ikke så farlig om det finnes sjokolade og kaker i idrettshallene. Det er imildertid ikke dere jeg er bekymret for, men de som ikke trener så mye, de unge som skal lære hva et sunt kosthold er, og ikke minst de som sitter på tribunen hver helg og heier – både barn og voksne. Det er spesielt disse jeg mener kunne hatt en fordel av et annet matvareutvalg i idrettshallene.

      Svar
  • 6. Sunnere mat på idrettsarenaen | sunnhetsbloggen  |  april 28, 2014, kl. 10:32 am

    […] på sitt sortimentet i forbindelse med sin fotballcup. Jeg har også fokusert på dette temaet i tidligere innlegg på bloggen. Jeg håper tiden nå er moden for at det skjer noe. Men hva skal egentlig til for å få til en […]

    Svar
  • […] Tema på sunnhetsbloggen til TINE – verdt å lese […]

    Svar

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Feeds

Finn tidligere innlegg

Aktuelt fra Twitter

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Bli med 133 andre følgere

bloglovin
Blogglisten
Bloggurat

%d bloggers like this: