Frukt med skallet på?

november 11, 2011 at 2:57 pm 1 kommentar

Av Gyrd

Mange skreller frukt og grønnsaker før de spiser dem. Det kan være flere grunner til det, men er det lurt? Jeg har ofte hørt at næringsstoffene sitter i, eller rett på innsiden av skallet og at disse fjernes dersom frukten eller grønnsaken skrelles. Men stemmer det?

I eller nær skallet

Ja, det stemmer at vitaminene ofte sitter i, eller i nærheten av skallet – litt avhengig av hvilke frukt og grønnsaker man snakker om. For epler, pærer, druer og poteter er dette tilfelle. For å få i seg alle næringsstoffene disse delikatessene har å by på er det viktig å ikke skrelle dem.

Det er imidlertid ikke alltid like hensiktsmessig, eller nødvendig å spise frukten eller grønnsaken med skallet på. Banan kan f.eks. godt spises uten skall, ikke bare fordi næringsstoffene i denne er mer jevnt fordelt, men også fordi skallet er vanskelig å tygge 🙂

Brokkoli, salat, bønner, gulrøtter, erter og appelsiner er andre frukt/grønnsaker hvor innholdet av næringsstoffer er mer jevnt fordelt.

Hvorfor skall

Skallets funksjon er å beskytte frukten/grønnsaken. Det beskytter for eksempel mot oksidasjon av vitaminene – en prosess som settes i gang ved kontakt med luft. Skallet beskytter også mot skitt og støv. Det kan derfor være lurt å skylle frukten/grønnsakene forsiktig før de spises.

Hvorfor skrelle

Mange tar av skallet fordi de ikke liker det, eller fordi det er vanskelig å tygge. Andre skreller produktene for ikke å få i seg rester av plantevernmidler.

Analyser viser at inntak av plantevernmiddelrester i frukt og grønnsaker representerer en svært liten helserisiko for den norske forbruker. Dette bør derfor ikke være avgjørende for om du skreller eller ikke skreller frukten/grønnsaken. Kjøper du i tillegg norsk frukt og grønnsaker kan du være ganske sikker på at det ikke finnes rester av plantevernmidler i disse. Et annet alternativ er selvfølgelig å velge økologisk produsert frukt og grønnsaker.

Fem om dagen viktigst

Uansett om du velger å skrelle frukten/grønnsaken er det viktigste å spise frukt og grønnsaker hver dag. Som kjent anbefaler Helsedirektoratet å spise fem frukt og grønnsaker daglig, hvor tre av dem bør være grønnsaker.

Synes du det er vanskelig å få i deg nok frukt og grønnsaker, finnes det mange oppskrifter og gode tips på nettsiden til Opplysningskontoret for frukt og grønt. Ta gjerne også en titt på nettsiden 5-om-dagen.

Advertisements

Entry filed under: Antioksidanter, Næringsstoffer. Tags: , , , , .

Hvorfor tilsette vitamin D i mat Alarm om Diabetes 2

1 kommentar Add your own

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Feeds

Finn tidligere innlegg

Aktuelt fra Twitter

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Bli med 135 andre følgere

bloglovin
Blogglisten
Bloggurat

%d bloggers like this: