Salatløk – ukjent, men smakfull

november 1, 2011 at 12:12 pm Legg igjen en kommentar

Av Gyrd

Salatløk er vinneren av flere smakstester, men det er få som kjenner til den. Sunn er den visstnok også.

Hva er salatløk og hva kan den brukes til

Salatløk tilhører løkfamilien. Den er super å bruke i salater, omeletter, på hamburgeren eller i gryteretter. Den er ikke så lett å steke, men siden den er så mild på smak er det ikke noe problem å spise den rå. På grunn av smaken kan det også være lurt å bruke denne når du skal introdusere løk til barn.

Næringsinnhold

Salatløk inneholder litt av en rekke vitaminer og mineraler, men ikke i så store mengder at noen av dem utmerker seg. Salatløk er imidlertid en kilde til fytokjemikalier. De viktigste fytokjemikaliene i salatløk er noe vi kaller allylsulfider og quercetin. Man antar at disse har flere postive helseeffekter.

Som nevnt i Aftenposten for noen dager siden er løkvekster og tomat de eneste grønnsakene som blir spesielt trukket fram i myndighetenes nye kostråd.

Fetasalat med agurk og salatløk

Her har du oppskriften på en god all-round salat som passer til de fleste hovedretter (oppskriften passer til fire porsjoner). 200 g fetaost, 2 agurker, 1 salatløk, 1 bunt dill. Som dressing kan du prøve; 1 ss olivenolje, 1 ss vineddik, 1 fedd hvitløk, 1 ts sennep, 1 ts honning (obs – ikke til barn under ett år), salt og pepper.
 

La fetaosten få dryppe av seg. Skjær deretter i terninger (hvis den er hel). Skjær agurken i terninger og hakk løken fint. Bland fetaost med agurk, løk og hakket dill. Lag dressingen og smak til med salt og pepper. Slå dressingen over salaten rett før den serveres. Bon appetit!

Flere tips til hvordan du kan bruke salatløk, finner du på Bama sin nettside.

Hvor får jeg tak i salatløk

Salatløken kan være litt vanskelig å få tak i, men den skal visstnok være tilgjengelig i butikker som tilhører Norgesgruppen (Kiwi, Meny, Ultra) og i Coop. Det er sikkert også en del grønnsakshandlere som selger den.

Har du lyst til å bli litt mer kjent med de andre løktypene, har Opplysningskontoret for frukt og grønnsaker en fin oversikt på sine nettsier.

Advertisements

Entry filed under: Antioksidanter, Mineraler. Tags: , , .

Hysterisk om palmeolje Hvorfor tilsette vitamin D i mat

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Feeds

Finn tidligere innlegg

Aktuelt fra Twitter

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Bli med 134 andre følgere

bloglovin
Blogglisten
Bloggurat

%d bloggers like this: