Momskutt på Nøkkelhull slår feil ut

oktober 19, 2011 at 4:20 pm Legg igjen en kommentar

Av Anne Katrine

Kiwi har redusert prisene tilsvarende merverdiavgiften på nøkkelhullsmerkede produkter. Kampanjen har på mange måter vært vellykket, fordi salget av merkede varer har økt. Du tenker sikkert at det er udelt positivt, men faktisk kan kampanjen også  få noen uheldige konsekvenser.  Det kan nemlig bety færre nye nøkkelhullsmerkede produkter.

En vellykket kampanje

Siden begynnelse av 2011 har Kiwi kuttet prisene tilsvarende momsen på nøkkelhullsmerkede produkter. Formålet og hensikten med kampanjen har vært å dokumentere at effekten av reduserte priser har betydning for salget av sunnere produkter.  Resultatene fra kampanjen finnes på nettsiden www.momskutt.no. Kiwi har langt på vei lykkes med sin kampanje. I følge tall fra Kiwi har salget av nøkkelhullsmerkede produkter økt med 22 % etter at de senket prisene. Det er bra!

Hindrer produktutvikling

Momskuttet har imidlertid også noen uheldige konsekvenser. Når Kiwi reduserer prisene såpass mye på nøkkelhullsmerkede produkter, må de andre kjedene følge etter for å kunne være konkurransedyktige på de samme varene. Da blir det priskrig på nøkkelhullsmerkede produkter. Butikkene tjener ikke penger på disse matvarene, og er derfor mindre interessert i å ta inn nye varer merket med Nøkkelhull.

Vil ikke ha for mange Nøkkelhull i hyllene

Hvis kjedene velger å la være å ta inn nøkkelhullsmerkede produkter i butikk, er det uheldig. Dersom ulike matvareprodusenter vet at de ikke får inn nøkkelhullsmerkede produkter i butikkhyllene (såkalt listing), kan man tenke seg at de heller ikke tar seg bryet med å utvikle nye nøkkelhullsmerkede produkter. Resultat kan bli en stopp i utviklingen av nøkkelhullsmerkede produkter. Det er vel neppe en utvikling myndighetene ønsker?

Det er jo i strid med en av intensjonene bak regelverket om Nøkkelhullet, nemlig å stimulere industrien til økt produktutvikling av sunnere produkter.

Politikerne må ta ansvar

Jeg håper at beslutningstakerne får med seg resultatene fra Kiwis kampanje og forstår at redusert pris betyr noe for salget av sunnere matvarer. Samtidig håper jeg at de skjønner konsekvensene av en langvarig priskrig på disse produktene. Det er på høy tid at de vurderer avgiftskutt på sunnere produkter for å få folk til å spise sunnere. Det er ikke nok at det er Kiwi som står bak reduserte priser på nøkkelhullsmerkede produkter.

De kan hvis de virkelig vil

Det nylig fremlagte statsbudsjettet viser jo at politikere har muligheten til å justere på merverdiavgiften, men hvorfor ikke sette den ned på all nøkkelhullsmerket mat?  Inntektstapet kan de «erstatte» ved å øke momsen på alle andre matvarer.  Jeg må innrømme at jeg ble skuffet da jeg så at matmomsen ble satt opp fra 14 til 15 prosent.  En endring vi forbrukere knapt vil merke, men som gjør flere av oss ganske frustrerte. Fine ord og handlingsplaner om forebygging av overvekt og mål om et sunnere kosthold blir iallefall ikke fulgt opp med handling !

Vil de virkelig, og vil de nok?

Entry filed under: Merking av matvarer, Nøkkelhull. Tags: , .

Kostholdseksperter enige – spis mer grønnsaker Er nøkkelhullet = kostrådene?

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Feeds

Finn tidligere innlegg

Aktuelt fra Twitter

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Bli med 134 andre følgere

bloglovin
Blogglisten
Bloggurat

%d bloggers like this: