Tid for noe nytt? Prøv quinoa

august 23, 2011 at 4:04 pm 12 kommentarer

Av Christine

Sommeren begynner å nærme seg slutten og kanskje kan det være på tide å introdusere noe nytt på tallerkenen hjemme? Da anbefaler jeg at dere prøver quinoa. Quinoa er definert som en type frø som opprinnelig kommer fra Syd Amerika der man i over 5000 år faktisk har kultivert og levd av dette. I utseende minner det om couscous og kan brukes som erstatning for pasta, ris eller potet.

Ernæringsmessig helt fabelaktig!

I motsetning til mange andre frø og kornsorter inneholder quinoa alle de essensielle aminosyrene og bidrar med et høyt proteininnhold.  I tillegg til en høy andel kostfiber og sunne fettsyrer inneholder også quinoa mange viktige mineraler som folat, fosfor, jern, magnesium og zink.  Sist men ikke minst er quinoa glutenfritt og egner seg derfor godt til de med glutenallergi. Til småbarn passer vel dette også ypperlig, de fleste barn elsker jo pasta så prøv om ikke quinoa slukes ned like fort.

Hvor får man tak i det?

I motsetning til i Sverige tror jeg ikke quinoa går an å kjøpe i vanlige matbutikker. Jeg har sett det i helsekostbutikker til den vanvittige prisen av 100kr/kg. Tilfeldigvis oppdaget jeg at man kunne kjøpe quinoa til en langt lavere pris nederst i Karl Johan i Oslo (på nedsiden av Kirkeristen der de selger nøtter i svære poser). Meget fornøyd kjøpte jeg en kilo.

Slik tillager du quinoa

Før man begynner å koke quinoa er det viktig å skylle frøene under rennende vann for å få bort bitterstoffene som sitter i skallet. Deretter tar du 1 del quinoa og tilsetter 2 deler vann. Til 4 personer trenger du ca 2 dl quinoa og 4 dl vann. La vannet koke opp og hell quinoan oppi. La småkoke i ca 15-20 min under lokk. Om du lurer på hva som lukter asparges, så er det bare quinoan (kan bare være min mening men..). Når quinoan er ferdigkokt, vil du se at frøene har fått små haler. Tilsett litt salt og la hvile i noen minutter.

Frokost, lunsj eller middag?

Quinoa passer egentlig til det meste. Om man koker det ekstra lenge, kan det tydeligvis spises som grøt (har ikke prøvd). Jeg spiste det her om dagen sammen med brokkoli, cherrytomater og fetaost til frokost. Det funket fint det. Ellers er det godt å ha i suppe, ved siden av kjøtt/fisk eller i en salat. Det kan smake litt tamt uten noe i. Jeg pleier å ha i litt av oljen som blir igjen etter fetaosten (i glass), smart måte å få brukt den opp samt få god smak på quinoan.

Håper det smaker!

Entry filed under: Protein, Sunnhetstips. Tags: , , , , .

Hva spiser barna våre når de er på skolen? Diabetes og melkeinntak blant tenåringer

12 kommentarer Add your own

  • 1. Mira Jakobsen  |  august 23, 2011, kl. 5:55 pm

    Åh, det vil jeg prøve! Anelse om hvor man kan få tak i det i Bergen?

    Svar
  • 2. lovelyliller.com  |  august 23, 2011, kl. 7:16 pm

    Mmmmm. Mira: du finner det på invandrerbutikker 🙂

    Svar
  • 3. randi  |  august 24, 2011, kl. 9:24 am

    coop mega fører quinoa her i Stavanger, til en relativt stiv pris (sammenlignet med usa hvor jeg har bodd i mange år) Men helt enig, quinoa er sunt, godt og meget anvendelig – godt i wook, salat, isteden for ris/pasta etc etc!

    Svar
  • 4. Christine  |  august 24, 2011, kl. 11:32 am

    Hei Mira

    Nei dessverre, jeg vet ikke hvor man får tak i det i Bergen men prøv etniske grønnsaks/frukt butikker eller om du er villig til å punge ut så finner du det garantert i helsekostbutikker. Lykke til med jakten!

    Svar
  • 5. Ellen  |  august 24, 2011, kl. 9:43 pm

    Du kan bestille quinoa på iHerb.com.

    Me åt quinoa til middag i dag, eg har kjøpt det på helsekosten, eg likar det, men mann og barn rynkar litt på nasen, og spiser heller ris.

    Svar
  • 6. Christine  |  august 25, 2011, kl. 10:11 am

    Hei Ellen!

    Takk for tipset. Synd at ikke mann og barn liker det, men men….kanskje det går etter noen gangers prøving? Jeg har hørt at i hvert fall når det gjelder barn må de gjerne prøve ting opp til 10 ganger før de liker noe nytt. Men menn er det dog sikkert annerledes 😉

    Svar
  • 7. Katrine  |  august 27, 2011, kl. 4:53 pm

    Jeg har sett det i flere dagligvarebutikker jeg har vært i! bor i Bergen… Har sett en grønn og hvit boks av merket gogreen, og det pleier vanligvis å stå i nærheten av sesamfrø og linser av samme merket. Håper du finner det neste gang!

    Svar
  • 8. Kamilla Haaland  |  mars 31, 2013, kl. 9:03 pm

    Jeg kjøpte 300 gram til 30 kroner, det er sykt dyrt. MEN, det er bra for kroppen og glutenfritt, så tommel opp likevel! Kanskje jeg må ta meg en tur til oslo for å handle inn 😉

    Svar
  • 9. Richard  |  juni 23, 2013, kl. 11:19 am

    Jeg pleier å koke quinoaen sammen med risen, blir godt og det blir mye sunnere enn bare hvit ris.

    Svar
    • 10. Anne Katrine  |  juni 28, 2013, kl. 1:39 pm

    • Takk for godt tips:) De har vel omtrent lik koketid også, så det går fint!
    • Svar
  • 11. Inka  |  august 19, 2013, kl. 3:01 pm

    Jeg bodde i Peru i noen år (for et herlig land når det gjelder mat!!!!) og det var nokså vanlig å bruke quinoa. Du fikk selvsagt tak i det på hvert hjørne, og det var selvsagt ikke dyrt. Har tenkt å prøve å importere det. Det er både sunt og godt.

    Svar
    • 12. Anne Katrine  |  august 26, 2013, kl. 12:34 pm

      Høres spennende ut. Har du flere tips til hvordan det kan brukes, så er det sikkert også veldig interessant for oss som ikke er så vant til å bruke det.

      Svar
  • Legg igjen en kommentar

    Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


    Skribenter

    Siste kommentarer

    Liv on Halvspist matpakke etter endt…
    Fannie on Hysterisk om palmeolje
    lukas prompestygg on Fysisk aktivitet viktig for…

    Feeds

    Stikkordsky

    5-om-dagen Allergi Anbefalinger Antioksidanter Barn Barnehage Blodtrykk Brød Bær Diabetes Fem om dagen Fett Fisk Frukt Fysisk aktivitet GDA glutenfri Glykemisk indeks Glykogenoppladning Grønnsaker HDL Helsedirektoratet Helsepåstander Hjerteinfarkt Idrettsernæring Kaffe Kalorier Kalsium Karbohydrater Kolesterol kosthold Kostholdsanbefalinger kostråd Kosttilskudd Laktoseintoleranse Lavkarbo Lavkarbodiett Matpakke Mattilsynet Matvarer Matvaretabellen Meieriprodukter Melk Melkeallergi Melkefett Merking Mettet fett Miljø Mineraler Næringsstoffer Nøkkelhull Olympiatoppen Omega 3 Overvekt Palmeolje Protein Proteiner Restitusjon Salt skolemelk Slanking Sukker Sunn Sunt kosthold Tilsetningsstoffer Transfettsyrer Trening Universitetet i Oslo Vegetabilsk fett Vekt Villedende Vitamin D Vitaminer Yoghurt YT

    Finn tidligere innlegg

    Aktuelt fra Twitter

    Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

    Bli med 134 andre følgere

    bloglovin
    Blogglisten
    Bloggurat

