Test din frokost

august 12, 2011 at 6:22 pm 2 kommentarer

Av Gyrd

Det har vært en del debatt rundt frokosten de siste årene – om det er viktig å spise frokost, eller om du like godt kan la det være. Jeg skal ikke gå inn på den debatten nå, bare referere til Opplysningskontoret for melk sin frokostkalkulator.

Test frokostkalkulatoren

Dersom du er en av dem som spiser frokost, og har lyst til å finne ut hvilke næringsstoffer frokosten din inneholder, kan det anbefales å prøve frokostkalkulatoren. Her har du et bredt spekter av mat- og drikkevarer å velge mellom. Det er relativt enkelt å estimere hvor mye du spiser av de ulike matvarene, fordi du f.eks. velger hvor mange osteskriver du spiser, hvor mange glass drikke du inntar osv. 

Individuell vurdering

Kalkulatoren gir deg et bilde av hvor mye energi, fett, karbohydrater, protein, fiber, kalsium, vitamin B2, vitamin B12, kalsium og vitamin D du får i deg gjennom frokosten. Du får også en vurdering av frokosten din. Denne er grei å  ta med seg, men det er viktig å huske på at frokosten bare utgjør ett av dagens måltider. Det spiller mindre rolle om frokosten ser bra ut om den ikke følges opp av sunne måltider ut over dagen. Min egen test av frokosten viser f.eks. at kalsiuminntaket er passe, mens det i realiteten vel kan sies å være litt marginalt siden omtrent all kalsiumen jeg får i meg kommer fra frokostmåltidet.

Jeg fikk en liten aha-opplevelse da jeg så hvor stor variasjonen det faktisk er i næringsinnholdet mellom ulike påleggssorter og tilbehør. Selv om jeg vet mye av dette, blir det mye mer visuelt og forståelig når det vises med tall og grafer.

Kan anbefales

Om jeg kunne få ønske meg noe, hadde jeg ønsket at flere næringsstoffer var inkludert i kalenderen, men totalt sett synes jeg dette er et nyttig og opplysende verktøy.

Trenger du tips til gode frokostmåltider, har Opplysningskontoret for melk samlet flere.

Andre kostberegningsverktøy

Dersom du ønsker et innblikk i hvordan ditt totale kosthold er, finnes det flere kostberegningsverktøy på internett, bl.a. Mat på data, somebody.no, og diett.no.

Entry filed under: Næringsstoffer, Oppskrifter, Sunnhetstips. Tags: , , .

Tid for bær Hva spiser barna våre når de er på skolen?

2 kommentarer Add your own

  • 1. Ellen  |  august 14, 2011, kl. 12:05 am

    Tips: Klikk på Se flere resultater, så får du opp hva du har fått i deg av alle vitaminer og mineraler det finnes anbefalinger på, samt hvor mye det utgjør av anbefalingene 🙂

    Hilsen Ellen på Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no)

    Svar
    • 2. Gyrd  |  august 17, 2011, kl. 8:22 am

      Det hadde jeg faktisk oversett! Takk for tipset. Kjempefint at det også fremgår hvor mye innholdet utgjør av anbefalingene. Da har jeg jo fått ønsket mitt oppfylt 🙂

      Svar

Legg igjen en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Feeds

Finn tidligere innlegg

Aktuelt fra Twitter

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Bli med 134 andre følgere

bloglovin
Blogglisten
Bloggurat

