Har du gått i frukt-fella?

juli 28, 2011 at 3:52 pm 3 kommentarer

Av Kirsti

Spis minst fem porsjoner grønnsaker, frukt og bær hver dag! Halvparten bør være grønnsaker. Rådet fra Helsemyndighetene er klokkeklart, og i kunnskapsrapporten som legges til grunn levnes ingen tvil om at grøntfôr er bra for helsa. Strategisk plassert på den største greina i et morell-tre i hagen til mor, og med en stadig voksende haug av fruktsteiner på plenen under, lurer jeg likevel. Kan det bli for mye frukt?

Langt igjen til fem om dagen

Bare om lag 65 % av nordmenn spiser frukt eller bær hver dag (Tabell 5, Utviklingen i norsk kosthold 2010)Selv er jeg ikke blant dem som synes det er vanskelig å få i seg nok.  Ofte sier man at mat som tar stor plass i forhold til hvor mye kalorier de gir, som frukt, metter så mye at inntaket begrenser seg selv. Denne «regelen»  gjelder tilsynelatende ikke for meg. Jeg kan fint klare godt over halvkiloen moreller i løpet av en sommerdag, fiber og vann til tross. Når jeg slutter å forsyne meg med fruktsalat er det ikke fordi jeg ikke har plass til mer, men fordi bollen er tom. 

To til tre porsjoner er passe

Sunn og næringsrik «ja-mat» gir også kalorier. I tillegg til fiber, antioksidanter og andre stoffer som de fargerike godsakene er stappfulle av,  bidrar de også med sukker og energi. To til tre porsjoner frukt og bær, eller om lag 250 gram, kan derfor være en fornuftig rettesnor for hvor mye vi bør spise. For de som har lett for å få i seg mer energi enn de forbruker kan det være greit å minne om at mye frukt og bær, utover de to-tre porsjonene,  fort kan bli mange ekstra kalorier. I matvaretabellen finner du informasjon om innhold av energi og næringsstoffer i frukt og bær. 

PS Anne Katrine har skrevet om betydningen av hverdagslykke for et friskere liv, og man skal ikke undervurdere gleden av å fråtse i frukt og bær mens de er på topp. Sommeren er kort, og fruktsesongen er tross alt av begrenset varighet.  Hilsen fra et morell-tre.

Advertisements

Entry filed under: Antioksidanter, Diverse, Fiber, Næringsstoffer, Overvekt, Sukker, Vekt, Vektkontroll. Tags: , .

Hverdagslykke gir et friskere liv Smalere midje med meieriprodukter?

3 kommentarer Add your own

  • 1. Tid for bær « sunnhetsbloggen  |  august 10, 2011, kl. 12:11 pm

    […] om det kan bli for mye frukt og bær, som Kristi skrev for noen dager siden, er det fristende å unne seg litt ekstra av disse godbitene når de henger der […]

    Svar
  • 2. Nete  |  august 19, 2011, kl. 8:59 am

    FOR mye frukt er ikke mulig! Selvsagt gir det kalorier – men kalorier av det positive slaget for kropp og sinn 🙂 og fruktsukker har ikke den negative påvirkningen på kroppen som annet sukker. Husk at du ikke spiser frukt i tillegg til all annen mat som er tettpakket med kalorier, men istedenfor 🙂

    Prøv etpar uker på Raw Food, hvor du selvsagt ikke bare spiser frukt, men også masse grønnsaker, nøtter og frø. Når du da kutter ut alle meieriprodukter, melprodukter og sukker så vil du oppdage at vekten går ned mens humøret og livslysten går opp 🙂

    Svar
    • 3. Kirsti  |  august 19, 2011, kl. 12:27 pm

      Hei! I de store linjene er jeg enig med deg, og at frukt og bær er positivt for kropp og sinn er det liten tvil om! Selv om fruktsukker virker på kroppen som alt annet sukker (det meste sukkeret vi bruker er jo faktisk hentet ut fra frukt, bær, og aller mest roer) er det «pakken» det kommer i som utgjør den store forskjellen: Fiber, antioksidanter og masse annet som vi får på kjøpet når vi inntar sukkeret i form av frukt og bær. Likevel, for mange (inkludert meg selv) er det ikke alltid slik at den ekstra frukten kommer i stedet for, men i tillegg til. Det er lett å tro at man kan spise ubegrenset av mat som har et slikt «sunnhets-stempel». Spesielt om man forsøker å gå ned i vekt, og passer nøye på hva man får i seg, mener jeg det er greit med en påminnelse om ikke å slippe tøylene helt løs når det gjelder fruktinntaket. Hadde vært spennende å høre andres erfaringer på området også!

      PS Send meg gjerne mer info om Raw Food. Jeg er i utgangspunktet tvilende, -men nysgjerrig også. Og man skal jo ikke uttale seg om noe man ikke har forsøkt, er det ikke så?

      Svar

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Feeds

Finn tidligere innlegg

Aktuelt fra Twitter

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Bli med 135 andre følgere

bloglovin
Blogglisten
Bloggurat

%d bloggers like this: