Den beste isen er den sunneste

juni 30, 2011 at 8:57 am 4 kommentarer

Av Kirsti

Like sikkert som at brennmanetene kommer når badevannet er passe varmt, dukkker «hvilken-er-sunnest»-reportasjene opp i aviser og magasiner omtrent samtidig. Is, sommerøl, pølser og sjokolade, ingen typiske sommermatvarer slipper unna. Nesten uten unntak er det antall kalorier som alene, eller til nød med en vurdering av innhold av fett og tilsatt sukker, avgjør hvem som går av med tittel-seieren.

Fløte, peanøtter, sjokolade og karamell får åpenbart øynene på terningen til å snu seg bort i vemmelse. Min favoritt kommer selvsagt bakerst i køen. Alltid. Men jeg har noen kort i ermet, her er mine gode og (nesten)faglige argumenter for likevel å velge den jeg liker best.

1) Jeg lar meg ikke forlede til å tro at det å velge den sunneste betyr at jeg kan spise is oftere. Is, og iallefall denne, er forbeholdt fest og når man har som aller mest lyst på. Ikke ellers. Estimert antall innsparte kalorier per måned: 100

2) Jeg slipper å spise dobbelt så mye fordi jeg ubevisst tenker at den er jo tross alt litt mindre usunn. Det er ingen grunn til å tro at jeg ville gjøre annerledes med is enn jeg vanligvis gjør med lett-ost. (Ettersom den lett kan jeg ta dobbelt så mye på skiva. Ikke?)  Estimert antall innsparte kalorier per måned: 100

3) Jeg får tilfredsstilt suget på isen jeg hadde aller mest lyst på, – og slipper å fylle på med mer av noe annet. Det hjelper tross alt lite med saftis når det er peanøtter og fløte som lokker.  Som jeg forøvrig blir veldig mett av, slik at jeg trolig lar det gå litt lenger til middag. Eller jeg tar en litt mindre porsjon.  Estimert antall innsparte kalorier per måned: 100

Det skulle bli omtrent 300 kalorier sunnere per måned. Tror jeg feirer med en is. God sommer!

PS. Her er noen av testene fra årets samling. Hvilken is Dagbladet mener du kan spise med best samvittighet i år finner du her. I denne sjokoladetesten fra Klikk.no er det også tatt hensyn til hva du får på kjøpet av sunne ting. Bra!

Entry filed under: Diverse, Sunnhetstips, Vekt, Vektkontroll. Tags: , , .

Kan ikke lage mat lenger Ikke så kult med gult -Advarsel på matfarger

4 kommentarer Add your own

  • 1. lovelyliller.com  |  juni 30, 2011, kl. 2:23 pm

    man kan jo lage is selv :))

    Svar
    • 2. Kirsti  |  juli 1, 2011, kl. 9:24 am

      Jaa! Er så heldig å ha fått ismaskin i gave, og har akkurat eksperimentert meg frem til verdens beste lakris-is. Anbefales!

      Svar
  • 3. Gjest  |  juli 28, 2011, kl. 5:14 pm

    Enig 🙂
    Men når det gjelder sjokoladetesten inneholder den også store svakheter. Mange mener for eksempel at stoffene i kakaoen ødelegges ved varmebehandling.

    Svar
    • 4. Kirsti  |  juli 28, 2011, kl. 9:48 pm

      Hei! Jeg ser at det ligger en del kommentarer om dette på nettet, men kan ikke finne noen god referanse som tilsier at de gode stoffene i kakao blir borte ved varmebehandling. Mange av antioksidantene tåler tross alt varme godt, enkelte av dem blir til og med mer tilgjengelige for kroppen. Som lykopen i tomat. Tenk også på at kaffe er den største kilden til antioksidanter i norsk kosthold(!), dét til tross for at kaffebønner er brent og kraftig behandlet. Tidligere var 86% sjokoladen fra Freia merket med antioksidantinnhold, noe jeg antar må innebære at mengden er sjekket. Jeg er ingen ekspert på feltet, men sjekk gjerne ut nettsidene til Professor Rune Blomhoff ved Universitetet i Oslo (http://folk.uio.no/runeb/). Her finner du fine tabeller over innhold av antioksidanter i matvarer. Kirsti

      Svar

Legg igjen en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Feeds

Finn tidligere innlegg

Aktuelt fra Twitter

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Bli med 134 andre følgere

bloglovin
Blogglisten
Bloggurat

