Kan ikke lage mat lenger

juni 28, 2011 at 3:52 pm 7 kommentarer

Av Anne Katrine

Jeg lurer på hva du tenker når jeg sier «mat fra bunnen av» eller «hjemmelaget». Jeg tror nok at mange lager «hjemmelaget» pizza når de bruker ferdig pizzabunn (iallefall fra en pose som bare skal blandes med vann), tomatsaus fra glass og skinkestrimler.  Med andre ord har begrepet hjemmelaget forandret seg.

Vit hva du spiser

Vet du egentlig hva du spiser når du bare blander ut en pose med vann? Produsenten skriver selvsagt innholdet i ingredienslisten, men leser du den? For 25 år siden, altså i «gamle dager» måtte man smelte smør, knekke egg og helle i melk og røre inn sukker og mel for å lage vaffelrøre.  Jeg stoler forsåvidt på at industrien fint klarer å gjøre dette for meg,  slik at jeg sparer tid og oppvask. Likevel tror jeg vi mister mye kunnskap om  mat og helse. Alle som har laget vafler fra bunnen av skjønner automatisk at det ikke er hverdagskost. 

Kunnskap om maten går tapt

Lager du guacemole selv skjønner du at det inneholder mest avocado. Har du laget majones eller kjevlet butterdeig, ser du hvor mye fett som brukes. Har du noen gang laget gele fra bunnen av? Jo, med pulver fra Freia svarer du kanskje.  Hvor mye mandler tror du det er i marsipan, og hvor mye fisk er det i fiskekaker? 

 Jeg mener ikke at alle må lage all mat fra bunnen av, men jeg er bekymret for at den grunnleggende kunnskapen om hva maten inneholder, samt grunnteknikkene for matlaging vil gå tapt. Forskning.no skriver om at nordmenn lærer stadig mindre om matlaging.

Vi har fortsatt et valg

Jeg synes ikke at vi bare kan unnskylde oss med at vi ikke har tid til å lage mat. Det er snakk om planlegging og prioritering. Det er fullt mulig å lage pizzasaus i store porsjoner og fryse ned, og det tar ikke mye lenger tid å lage en god middag enn det tar å steke er frossenpizza sier Yngvar på NRK Puls.

 Hvis ikke kunnskapen om matlaging skal gå tapt, må vi blant annet satse mer på faget «Mat og helse» i skolen.  Faget trenger økte ressurser og høyere status. Vi kan ikke forvente at foreldrene lærer barna å lage mat lenger! Jamie Oliver inviterer til å lage en matrevolusjon ved at alle lærer bort 10 retter til 3 personer hver.

Mat laget fra bunnen av smaker kanskje litt annerledes for deg hvis du ikke er vant med det, men det er faktisk det som er den originale smaken!

Entry filed under: Ukategorisert. Tags: , , .

LCHF – men uten sidesprang Den beste isen er den sunneste

7 kommentarer Add your own

Legg igjen en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Feeds

Finn tidligere innlegg

Aktuelt fra Twitter

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Bli med 133 andre følgere

bloglovin
Blogglisten
Bloggurat

