Nøkkelhullet lurer deg IKKE

mai 13, 2011 at 12:37 pm 5 kommentarer

Anne Katrine

Jeg vet at ingen ordning er perfekt, og at det er vanskelig å finne gode metoder for å veilede folk om hva de bør spise. Men jeg tror Birger Svihus bidrar til enda mer forvirring når han sier at Nøkkelhullet legitimerer usunn mat i Aftenposten i dag. Svihus vil heller ha en ordning som fokuserer på innholdet av fett, sukker og stivelse i form av kornprodukter (karbohydrater). Dette ville ha hjulpet folk til å få et energiinntak i samsvar med forbruket, sier Svihus.  Kanskje det er jeg som er vrang, men dette synes ikke jeg høres noe enklere ut!

Enkelt kan bli upresist

Ja, jeg er enig i at hvis en ordning blir altfor enkel, vil den lett kunne bli upresis. Likevel mener jeg at Nøkkelhullsordningen er blant de beste for folk flest. Hvis du først skal velge en matvare innen en kategori, så vil produkter med dette merket være et sunnere valg. De som ikke har lyst, tid eller kunnskap til å sammenligne innholdet av næringsstoffer opp mot hverandre slipper å gjøre det. De som kan mye om ernæring, slik som Svihus, vil kanskje uansett ikke ta hensyn til noen merkeordning når de velger mat.

De som er mest i mot Nøkkelhullsordningen er nok de som har en helt annen kostholdsfilosofi enn myndighetene. Det er helt greit at meningene er ulike, men vær oppmerksom på at mange blir forvirret og at mediene elsker uenigheter.

Frokostblandinger – et dårlig eksempel å trekke fram

Gruppen frokostblandinger var ikke den beste å trekke fram, for akkurat der vet jeg at mange får hjelp av Nøkkelhullet. Merkingen på fronten av pakningene er massiv, og det flommer over av påstander om lite fett og masse fiber. Ingen av dem skriver: «full av sukker og hvetemel». Hvis du velger en med Nøkkelhull, får du kanskje noen som er søtet (sukkerarter totalt maks 13%, inkl frukt), men da trenger heller ikke barna få lov å drysse på ekstra sukker. Det finnes også enda bedre valg i samme gruppe.

Velg deg et sunt kosthold

Matvarer som kan inngå i et sunt kosthold kan merkes med Nøkkelhull (derfor er bl.a. ikke snacks og kaker med). Flere matvaregrupper har blant annet kriterier for mengden frukt og grønnsaker, slik at innholdet av vitaminer og mineraler ivaretas. Men jeg kan jo forstå at noen synes det er rart at pizza får Nøkkelhull.

Spiser du mye mer fordi det er sunt?

Et poeng skal han få: Jeg forstår at folk kan tenke at de kan spise ubegrensede mengder av Nøkkelhullsmerket mat! Her har vi en viktig jobb å gjøre folkens.

 Så dagens sunnere middagstips: 2 kg kål kokt i 3 liter ekstra lett melk!  Store mengder Nøkkelhull, men kanksje ikke så fristende likevel?

God helg!

Entry filed under: Merking av matvarer, Nøkkelhull. Tags: .

Holmenkollstafetten – best når det gjelder Sunnere mat i farta

5 kommentarer Add your own

  • 1. Jan  |  mai 13, 2011, kl. 12:49 pm

    Ekstra lett melk inneholder langt mer melkesukker – bruk helmelk og fløte!

    Svar
  • 2. Anne Katrine  |  mai 13, 2011, kl. 12:57 pm

    Hei. Jeg ville bare gi eksempler på en matvare som er merket med Nøkkelhull. Jeg mente å gi et ironisk eksempel på at ikke alt som har Nøkkelhull bør spises/drikkes i ubegrensede mengder, og at det ikke blir sunnere av «jo mer, jo bedre».

    Svar
  • 3. Jan  |  mai 13, 2011, kl. 1:02 pm

    He he, jo mer fløte jo bedre 🙂

    Kål med ekstra lettmelk hørtes ikke veldig godt ut …

    Poenget er at Svihus har veldig rett. Nøkkelhullmerkingen er et blind- og feilspor. Det er merket varer med tilsetningsstoffer, stivelse, osv. – det trengs en skikkelig fornyelse av ernærings-Norge; Nøkkelhullordningen bidrar IKKE til det!

    Jan Mesicek, Forlaget Lille Måne

    Svar
  • 4. Fredrik Gyllensten  |  mai 18, 2011, kl. 6:16 pm

    Jeg mener at det største problemet med nøkkelhullsmerket er at ubehandlede matvarer som ferskt frukt og grønt, kjøtt og fisk ikke får nøkkelhullsmerket, kun produkter som er ‘pakket inn’ før merket, noe jeg mener blir feil. Ferske produkter kan også få merket om det settes opp i butikken der produktene ligger.

    Svar
    • 5. Anne Katrine  |  mai 19, 2011, kl. 1:07 pm

      Hei. Ja, jeg er enig med deg at dette kan virke forvirrende, men jeg vet at det jobbes med å endre kriteriene.

      Svar

Legg igjen en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Feeds

Finn tidligere innlegg

Aktuelt fra Twitter

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Bli med 133 andre følgere

bloglovin
Blogglisten
Bloggurat

