Lavkarbo – evig slank, men evig lykkelig?

april 18, 2011 at 3:59 pm 10 kommentarer

Av Anne Katrine

Ordet lavkarbo er snart på alles lepper, og bøkene om temaet ligger på salgstoppen. I dag har Dagbladet et førstesidoppslag med tittelen: «Slik virker lavkarbodietten».  Det er populært å kutte karbohydrater, men er du klar over hva du gjør, og vil du fortsette å leve slik resten av livet? Alle skal få velge sin vei, men ikke tro at det er din vei som er det rette for alle.

Alle slankekurer virker

Det er ingen tvil om at du går ned i vekt ved å følge en ekstrem lavkarbodiett.  Alle slankekurer virker jo hvis de blir gjennomført slik de er beskrevet, enten det er ananaskur eller Grete Roede. Løsningen ligger vel i et lavere kaloriintak enn forbruk, samt at du må følge noen strenge regler og kutte ut en del matvarer en periode.  Min teori er at jo flere matvarer du liker godt, og som må kuttes ut, jo lettere er det å gå ned i vekt. Men hva skjer når du har oppnådd målet ditt og gjerne vil tilbake igjen til de matvarene du har savnet i løpet av kuren?

En evig omlegging

Jeg har stor respekt for deg som setter deg grundig inn i ernæringslæren og tester ut hva slags kosthold som passer for deg slik at du trives bedre med både kropp og sinn. Det er beundringsverdig når noen legger om livsstilen og får et bedre liv. Hvis alle hadde klart å kutte ned på mengden raske karbohydrater, som blant annet sukker og hvitt mel,  og begynt å bevege seg litt mer, tror jeg vi ville ha kommet et langt steg. Dette kaller jeg ikke for lavkarbodiett. Det er en omlegging til mer langsomme karbohydrater slik som for eks. grovere brød og grove kornblandinger framfor fint brød og søte frokostblandinger. Mat med mye tilsatt sukker, samt mye fint bakverk er heller ikke anbefalt i de norske kostrådene.

La hver og en ta sine egne valg

Jeg kan ikke kritisere andre for de valgene de tar for sitt eget liv, eller hevde at andres løsning når det gjelder kosthold er det rette, men jeg vil at alle bør vite hva de gjør. Det er vel særlig fråtsingen i bacon, all slags fullfett-produkter og  tidligere «forbudte» matvarer jeg reagerer mest på ved den ekstreme lavkarbodietten.

Men for all del, mange nordmenn trenger å lære mer om sammenhengen mellom maten vi spiser og hva det gjør med helsa vår. Det kan godt tenkes at fett i seg selv ikke nødvendigvis er «livsfarlig». Men når jeg leser om kosthold i aviser eller blader, skjønner jeg godt at de fleste bare blir mer forvirret.

Dagens oppfordring til dere som sprer kostholdsinformasjon: La oss få saklig og god informasjon om kosthold og mosjon som gjør hver enkelt i stand til å ta gode valg.  Minne oss på at det er forskjell på hverdag og helg, samt at det er viktig med regelmessig mosjon.

Jeg for min del opplever at det er mye matglede og nytelse å spise kjeks eller baguette sammen med gode oster, pasta eller stekte poteter sammen med fisk eller kjøtt, og ikke minst et par sjokoladebiter til ettermiddagskaffen. Kos og nytelse er også en del av kostholdet og livet mitt, men selvsagt i moderate mengder.  Og imens venter jeg på langtidsstudier på høyfett- og lavkarbodietter.

GOD påske!

Entry filed under: Dietter, Overvekt, Sunnhetstips. Tags: , .

Bedre slank med både trening og diett Ekte feta er laget av sauemelk

10 kommentarer Add your own

  • 1. Anonym  |  april 18, 2011, kl. 5:09 pm

    Jeg er virkelig helt enig med deg! Jeg synes det er skremmende hvor mye informasjon som skal dyttes innpå alle og enhver, og hvor mange ulike dietter man kan lese om i alle mulige blader. Særlig i ukeblader kan man få inntrykk av at man er i den gruppen som trenger å gå ned i vekt.

    Jeg tror ikke disse «kostholdsekspertene» tenker over hvordan de påvirker mennesker som ikke har behov for å gå mer ned i vekt, eller er i risikosonen for å utvikle livsstilssykdommer. Noen ganger er det faktisk slik at det er dem som har helt motsatt problem som tar til seg informasjonen og prøver å leve etter diettens strenge regler. For eksempel mennesker med spiseforstyrrelser tar dette til seg, og det gjør at veien deres ut av spiseforstyrrelsen blir 1000 ganger vanskeligere enn den hadde vært om all denne informasjonen ikke var tilgjengelig overalt.

    Så mitt helt klare ønske er at de som jobber med slanke- og livsstilsprogrammer er mer forsiktige med hvor de skriver om sin ideologi. For det kan lett gjøre mer skade enn det gjør godt hos mange

    Svar
    • 2. Anne Katrine  |  april 19, 2011, kl. 10:00 am

      Hei og takk for innspill. Vi lever i et informasjonssamfunn, og må nok bare forholde oss til det. Men vi får håpe at «ekspertene» også ser sitt ansvar og tar det på alvor.

      Svar
  • 3. lovelyliller: trening ,mat og morro.  |  april 18, 2011, kl. 5:56 pm

    folk må bare prøve seg fram hva de trives med 🙂

    Svar
    • 4. Anne Katrine  |  april 19, 2011, kl. 10:04 am

      Ja, enig i at folk må prøve seg fram, men da har vi alle et ansvar for å presentere ulike «valgmulighetene», både med fordeler og utfordringer disse valgene innebærer. Hvis vi klarer å gjøre det på en god måte, vil det kanskje være mulig for de fleste å kunne ta gode valg.

      Svar
  • 5. Tor  |  april 22, 2011, kl. 10:08 pm

    Hei,

    Det kunne jo vært interessant å hørt hva du reagerer på med:

    «… fråtsingen i bacon, all slags fullfett-produkter og tidligere “forbudte” matvarer jeg reagerer mest på ved den ekstreme lavkarbodietten.»

    Altså hva som er problemet..?
    Største problemet folk har i dag er at de fortsetter å spise noe som ikke gir dem ønsket resultat. De ser at det ikke fungerer og fortsetter videre i håp om at det skal fungere en dag.

    Andre problemet er at sunn helse og vekt kan være to forskjellige ting. At du har normal vekt er ikke det samme som at du har god helse. Kosthold er uansett viktig for immunforsvaret og hormombalansen. 🙂

    Svar
    • 6. Anne Katrine  |  april 26, 2011, kl. 9:15 am

      Hei Tor. Jeg reagerer vel mest på hvordan «statens» råd harseleres med, samt at mange nærmest «skryter» av å kunne fråtse i egg og bacon og så mye fett de orker daglig, og at det er sannheten for alle. Jeg tror ikke at sannheten for alle ligger i 20-30 egg ukentlig, bacon, fløte og smør daglig i ubegrensede mengder. Derimot tror jeg absolutt på et redusert karbohydratinntak, samt at de karbohydratene man spiser skal være av den «sunnere» typen.
      Jeg har faktisk også hørt flere som synes det kan være vanskelig å tilpasse seg et liv på lavkarbo, fordi det innebærer ganske mye ekstra arbeid å tilberede maten, (hvis de for eks. har vært vant til mange brødmåltider) samt utfordringene med å leve sammen med andre som ikke ønsker å spise den samme maten.
      Men som sagt. Gi folk nøktern og god informasjon, så må alle til syvende og sist finne ut av hva som passer for sitt eget liv og velvære.

      Svar
  • 7. Tor  |  april 30, 2011, kl. 4:55 pm

    Ja den gylne middelveien kan jo være en bra vei å gå. 😉
    Det hevdes stadig at lavkarbo kosthold skal være så vanskelig å tilpasse og ja, endringer kan være utfordrende. Men det gjelder alle endringer! Har du hatt et kosthold som har gjort deg syk eller overvektig over mange år, så er det tøft å legge dette om til noe annet uansett hva du legger om til. Dette ser ut til å være noe som mange glemmer når de kritiserer lavkarbo kostholdet. Hadde det eksistert enkle kostomlegginger ville vi ikke hatt noe fedmeproblem i verden, for alle «vet» jo hva de bør spise..
    Når det gjelder informasjon så kan det å ta livet av alle mytene være et godt sted å begynne. Som at mettet fett påvirker hjerte/karsykdommer negativt som et eksempel….det begynner å bli nok studier nå på det motsatte.

    Svar
    • 8. Anne Katrine  |  mai 4, 2011, kl. 12:52 pm

      Ja, jeg tror på den gyldne middelvei når det gjelder det meste (bortsett fra tobakk o.l). Jeg er jammen ikke helt sikker på at alle «vet» hva de bør spise, men muligens vet de fleste noe de ikke bør spise for mye av. Jeg skjønner at mange enten blir forvirret eller totalt likegyldig når de overøses av alle mulige «riktige» dietter. Når det gjelder mettet fett, så tror jeg iallefall at vi ikke lenger kan omtale det under ett, men begynne å differensiere det når det gjøres studier. På bloggen her finner du flere artikler om mettet fett i melk.

      Svar
  • 9. Silje  |  august 3, 2011, kl. 5:55 pm

    Jeg er ei jente på 20 år, og har alltid vært litt lubben (BMI på 25-26). I mange år har jeg strevet for å spise «sunt», masse fiber, hvitt kjøtt, plantemargarin osv osv. Allikevel går vekten sakte oppover. I tillegg var jeg plaget av luftsmerter og urolig mage. Tenk deg å ha intenst vondt i magen hver ettermiddag, og en mage som rumler og lager ulyder. Jeg var hele tiden plaget. Jeg var oppblåst, hadde vondt. Legene sa bare at jeg måtte spise mindre fiber. Det fungerte aldri.

    For et halv år siden kuttet jeg ut sett av dette er:

    Jeg begynner å få en sunn vekt.
    Jeg spiser alltid omkring 2000 kalorier om dagenkarbohydratene helt. Ligger på rundt 15 om dagen. De positive effektene jeg har .
    Jeg føler meg veldig opplagt iforhold til før.
    Jeg har ALDRI mageproblemer lengre. Aldri. Magen har nærmest sluttet å lage lyder. Nydelig.
    Jeg og kjæresten (som ikke er lavkarboer) spiser helt fantastisk mat. Hver dag. Vi har også blitt mer fantasifulle.
    Jeg har fått råsterke negler. De er steinharde og fliser ikke. For fliset de seg opp og knakk hele tiden.
    Jeg har fått bedre humør. Har ingen humørsvingninger.

    Det virker som om jeg har funnet min vei å gå, og jeg vil aldri gå over til et kosthold med vesentlig mye mer karbohydrater. Om jeg vil skeie ut en sjelden gang, gjør jeg det (f.eks Macdonalds, kebab, alkohol). Jeg lever på ingen måte et begrenset liv (friere enn før, for jeg har ikke vondt i magen :D)

    Det negative med et lavkarbokosthold er plagiatet aviser og ukeblader driver med. Selvfølgelig er det bra at de får spredt budskapet, men hvor mange skifter livsstil etter å ha lest Allers eller VG?

    Svar
    • 10. Anne Katrine  |  august 10, 2011, kl. 2:17 pm

      Takk for din historie. Det er flott at du har funnet din vei og at du trives med den.

      Svar

Legg igjen en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Feeds

Finn tidligere innlegg

Aktuelt fra Twitter

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Bli med 133 andre følgere

bloglovin
Blogglisten
Bloggurat

