Hva får du for kaloriene?

mars 28, 2011 at 12:50 pm 2 kommentarer

Av Kirsti

Vi trenger den hjelpen vi kan få når vi skal sette sammen et kosthold som er både sunt og variert. Obligatorisk fremheving av kalorier, usunt mettet fett, sukkerarter og salt på matvarer diskuteres som et mulig våpen i kampen mot fedme og livsstils-sykdommer. Jeg er redd slik advarselsmerking trekker oppmerksomheten bort fra det som bør være viktigst for et informert matvarevalg.

Mat skal gi kroppen det den trenger

Matens viktigste oppgave er å gi de næringsstoffene vi trenger for å holde maskineriet i gang og å forebygge sykdom. Å trekke ut og fremheve alt det vi ikke skal ha er å sette problemstillingen på hodet. Slik advarselmerking, som får lettøl og skummet melk til å fremstå som jevngode valg, kan gjøre at vi glemmer å tenke gjennom det aller viktigste:  Trenger jeg denne matvaren, eller gjør jeg det ikke?

Kalorifattig er ikke det samme som sunn

Riskjeks er en gjenganger på handlelisten når bikinisesongen står på trappene. Med bare 20 kcal per stykk  havner de høyt på listen over kalorifattige alternativer.  Ensidig fokus på kalorier kan få «unødvendige» og næringstomme matvarer til å fremstå som noe vi kan spise ubegrensede mengder av. Det er lett å  å glemme at «bare 20 kcal» ekstra hver dag tilsvarer ti kilo ekstra kroppvekt på ti år. 

Velg mat som metter

Proteiner, fett, fiber og langsomme karbohydrater metter godt og lenge. Det er selvsagt rom for kos og «unyttige» matvarer i kostholdet, men når målet er å kontrollere inntaket er det lurt å tenke gjennom hvilke matvarer som metter mest og gir minst sug etter søtt. Sammenlignet med popcorn er nøtter en kalori-bombe av dimensjoner, men jeg er likevel ikke i tvil om at det er sistnevnte jeg velger når jeg er fysen på noe ekstra.

For å avgjøre hvilken rolle en matvare bør ha i kostholdet må vi vite hva den bidrar med, både av det vi trenger mer av og det vi som bør begrenses.  Næringsdeklarasjonen på matvarene bør gi sann og forståelig informasjon om begge deler.

Sunne valg er ikke bare et spørsmål om antall kalorier. Vi må ikke glemme å spørre oss selv om hva vi får på kjøpet.

Reklamer

Entry filed under: Merking av matvarer. Tags: , , , , , , .

Skatt på mettet fett i Danmark Historien bak Nøkkelhullet

2 kommentarer Add your own

  • 1. LovelyLiller  |  mars 28, 2011, kl. 7:37 pm

    hvorfor kaster dere dere ikke på lavkarbo/høy fett forskningen? det sies jo at mettet fett er sunt

    Svar
    • 2. Kirsti  |  mars 31, 2011, kl. 4:12 pm

      Hei! Det forskes heldigvis mer og mer på hvordan matvarer og ulike kostholdsmønstre påvirker helsen. Tidligere ble kostråd nesten utelukkende basert på på hva matvarene inneholder av ulike næringsstoffer, som feks mettet fett. Ost er et godt eksempel på at matvarer kan bidra mer positivt for kroppen enn hva man skulle forutsi ut fra inneholdet av «mettet fett». Om jeg ikke er helt enig i påstanden om at «mettet fett er sunt» er det iallefall veldig positivt at kunnskapen om ulike mettede fettsyrer blir stadig mer nyansert og at matvarer i stadig større grad blir vurdert ut fra hvordan de bidrar i kostholdet totalt sett.

      Essensen i et lavkarbo-kosthold er at man skal spise mat som gir langvarig metthetsfølelse og god apetittregulering. Det viktigste tiltaket er å begrense mat med sukkerarter som tas opp raskt, som loff og mat med mye tilsatt sukker. Prinsippene bak et slikt kosthold er basert på solid forskning og god dokumentasjon. Selv om jeg ikke er så begeistret for begrepet ‘lavkarbo’ (på samme måte som for mettet fett er det mye annet enn mengden karbohydrater som har betydning for hvordan maten virker på kroppen) er det mange som har god nytte av rådene som gis.

      Hyggelig at du følger med oss! Vi skal fortsette å følge med på forskningen, også på lavkarbofronten. Kirsti

      Svar

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Feeds

Finn tidligere innlegg

Aktuelt fra Twitter

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Bli med 133 andre følgere

bloglovin
Blogglisten
Bloggurat

%d bloggere like this: