Melk som hjerneføde

mars 4, 2011 at 12:52 pm 3 kommentarer

Av Anne Sofie

Man har lenge visst at riktig tilførsel av næringsstoffer er viktig for utviklingen av barns hjerne. Da har det stort sett dreid seg om omega 3. Nå har man fått mer kunnskap om at også visse vitaminer er viktige, og ikke bare for barns utvikling, men også for å opprettholde hjernens funksjon når man blir eldre og dermed unngå Alzheimer og demens.

Jern og vitamin B12

Gry Hay, ernæringsfysiolog og seniorrådgiver i Helsedirektoratet, uttaler at alvorlig mangel på jern og vitamin B12 er forbundet med dårlig mental og motorisk utvikling hos barn, og kan i verste fall gi permanent skade på nervesystemet. De fleste norske barn får nok vitamin B12 gjennom maten. Det er stort sett hos barn i familier med strengt vegetarisk kosthold (vegankost) man ser mangelsymptomer. 

Gulloppskrift

Selve gulloppskriften for å få i barnet nok vitamin B12, er kumelk + leverpostei. Gry Hay har selv forsket på temaet og publiserte nylig en artikkel i det anerkjente tidsskriftet American Journal of Clinical Nutrition. Man har lenge trodd at kjøtt var den beste kilden til vitamin B12, men nå viser det seg at kumelk faktisk er den beste kilden, både blant barn og voksne.

Vitamin B12 og Alzheimer

Mye tyder på at Vitamin B12 er viktig også for å forebygge Alzheimer. Alzheimer skyldes at hjerneceller dør og at hjernen skrumper inn. Professor David Smith ved Oxford Universitet har funnet at det er en sammenheng mellom degrenerering av hjernen og lav vitamin B12 status. Er det vitamintilskudd som er løsningen? Berikning av matvarer? En enklere løsning er kanskje å drikke melk? Professor Smith anbefaler 2 glass melk om dagen dersom du ønsker et langt liv med friskt minne.

Entry filed under: Barn og ungdom, Kosttilskudd, Næringsstoffer, Nytt fra forskningen. Tags: , , , , , , , , , .

Prester bedre med riktig kosthold Priskrig på nøkkelhullsmerket mat

3 kommentarer Add your own

  • 1. magnus  |  mars 5, 2011, kl. 12:18 am

    En professor i ernæring ved Hammersmith Hospital i London, har uttalt at økologisk melk er den beste kilden til Omega 3.

    Svar
  • 2. Anne Sofie  |  mars 7, 2011, kl. 3:06 pm

    Han har nok rett – hvis du sammenligner med vanlig melk, da. Men jeg må nok skuffe deg med at melk ikke er noen viktig kilde til omega 3 i det norske kostholdet fordi melkefett inneholder kun 0,5% omega 3-fettsyrer. Det er nok lurt å satse på fet fisk eller tran hvis du skal få dekket behovet for disse viktige fettsyrene.

    Svar
  • 3. Fredrik Gyllensten  |  mars 8, 2011, kl. 12:34 pm

    Enig med deg der Anne Sofie – mange som legger for mye vekt i omega– berikete matvarer; omega-3 brød, omega-3-yoghurt, omega-3-egg og ditt og datt. Fet fisk er fortsatt den beste kilden for omega-3 🙂

    Svar

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Feeds

Finn tidligere innlegg

Aktuelt fra Twitter

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Bli med 134 andre følgere

bloglovin
Blogglisten
Bloggurat

%d bloggers like this: