Egget – fantastisk kilde til det meste

januar 21, 2011 at 10:38 am 9 kommentarer

Av Christine

Her om dagen var det en dame som satt mitt imot meg på trikken som begynte å gnafse på et kokt egg – det er ikke noe jeg anbefaler! Når lukten (som vi alle kan være enige i ikke er særlig god!) begynte å spre seg i vognen var det en del som kastet  misfornøyde blikk… En annen gang var det en mann på toget som mistet egget sitt og måtte krabbe rundt i gangen for å prøve å få tak i det, også en litt morsom opplevelse. Akkurat i reisesammenheng er kanskje ikke egget det beste mellommåltidet?…

Før var det mye prat om at egg kunne være ugunstig i forhold til kolesterolinnholdet. Man har nå sett at kolesterolet i maten har lite å si for kolesterolinnholdet i blodet. Mettet fett derimot har mye større betydning for blodkolesterolet. I følge Helsedirektoratets anbefalinger er det kun de med hyperkolesterolemi (svært forhøyede kolesterolnivåer i blodet) som bør begrense eggforbruket med 2 egg pr uke.

Et gjennomsnittsegg veier ca 67 gram og gir 95 kalorier.  Egget har den utrolige egenskapen at den inneholder samtlige vitaminer (og mange mineraler) bortsett fra vitamin C! Særlig eggeplommen er innholdsrik og har både høyere energi- og næringsinnhold enn hviten. Fettet finnes for eksempel bare i plommen og består av både mettet, enumettet og flerumettet fett (mest enumettet). I plommen finner vi også de fettløselige vitaminene. I et eneste egg får vi faktisk i oss hele 2,5 mikrogram vitamin D (anbefalingene per dag for voksne er 7,5) og også en god del jern- 1,5 milligram (anbefalingene ligger mellom 9-15 mg). Hviten derimot består nesten utelukkende av protein og er helt fettfri og «egg white omelettes» har derfor blitt et populært valg blant Hollywood stjerner som lever på strenge dietter. Personlig synes jeg det beste er plommen og man må jo ikke glemme at det er der mesteparten av sunnheten finnes!

Trenger du inspirasjon til nye eggoppskrifter finnes det et godt utvalg på matprat.no. Nå som det er helg, hva passer bedre enn en deilig omelett til søndagsfrokosten?

Entry filed under: Fett, Oppskrifter, Protein, Vitamin D. Tags: , , , , , , , , .

Lureri å fjerne E-nummer? E-stoffer er kjekke å ha!

9 kommentarer Add your own

  • 1. magnus  |  januar 24, 2011, kl. 1:15 am

    Det er mange som synes at egg fra burhøner smaker av dårlig samvittighet. De allerbeste eggene får vi fra økologiske høner som har fått bevege seg utendørs og kanskje fått seg litt grønt gras….

    Svar
  • 3. Christine  |  januar 24, 2011, kl. 3:32 pm

    Hei og takk for innlegg,

    Jeg er helt enig her! Jeg kjøper alltid økologiske egg og prøver å oppmuntre andre til å gjøre det samme….Jeg vet ikke om man egentlig kan smake forskjell, men man har som du sier i hvert fall bedre samvittighet.

    Ha en fin mandag,
    Christine

    Svar
  • 4. Fredrik Gyllensten  |  januar 25, 2011, kl. 10:02 pm

    Enda et pluss for egg; potensielt forebyggende for dårlig syn! Fra mine notater fra Alan Aragon’s Girth Control;

    «– Eggeplommen i kylling egg er en høy biotilgjengelig kilde av lutein og zeaxanthin, disse karotenoidene/carotenoids samler seg i netthinnen, og kan hjelpe med å hindre alders-relatert synshemning (6 – Density of the human crystalline lens is related to the macular pigment carotenoids, lutein and zeaxanthin – Pubmed). En 5 ukes studie viste 1 daglig eggs evne til å øke plasma nivåer av lutein og zeaxanthin uten å endre serum LDL eller HDL nivåer i eldre personer (7 – Consumption of one egg per day increases serum lutein and zeaxanthin concentrations in older adults without altering serum lipid and lipoprotein cholesterol concentrations – Pubmed).»

    Svar
  • 5. Wenche  |  januar 26, 2011, kl. 7:44 pm

    Hei Christine.
    Har egentlig ingen kommentar til innlegget ditt, men ser at du studerer ernæring i Oslo, og ville vært fint å høre om dine erfaringer om skolen og studiet, og om hvordan det er å få jobb med bachelor i ernæring? Tenker selv på denne utdannelsen

    Svar
  • 6. Trine  |  mars 9, 2011, kl. 4:44 pm

    Hei!
    Egget har jo vært omtalt en del pga høyt innhold av kolesterol i plommen. Jeg har også hørt at fettet i plommen er for det meste mettet, men ifølge matvareguiden er det ikke mer enn 7,5g mettet. Men det jeg lurer på er; kan man helt trygt spise ett egg for dagen uten at det vil øke kolesterolet i blodet mer enn det ville økt ellers? En eggeplomme gir vel rundt 300 mg kolesterol, og om man inntar det hver dag så vil vel det gjøre utslag?

    Håper vet noen svar!

    Svar
    • 7. Anne Sofie  |  mars 15, 2011, kl. 11:16 am

      Beklager at det har tatt lit tid å svare deg. Kolesterolet du inntar gjennom kosten regnes idag ikke for å være noe problem med mindre du lider av hyperkolesterolemi (= sykelig høyt kolestrol).
      Kolesterol er et stoff som kroppen trenger bl.a for å frakte fett i blodet og kroppen produserer faktisk selv kolesterol. Hvis du får mye gjennom kosten, reduserer kroppen selv sin egen kolesterolproduksjon. Friske mennesker kan derfor fint spise ett egg om dagen uten at det påvirker blodkolesterolet.

      Svar
  • 8. Christine Arnesen  |  mars 14, 2011, kl. 9:24 pm

    Hei Wenche

    Huff ser at det var lenge siden du skrev til meg, har visst ikke vært så flink med å følge med her…

    Jeg er veldig fornøyd med studiet, studerer altså på Atlantis Medisinske Høyskole og blir ferdigutdannet nå i mars. Har fått mye variert kunnskap inklusive anatomi og fysiologi, biokjemi, ernæring, matvarekunnskap og også helsekommunikasjon for å nevne noen ting.

    Jeg vet ikke helt hvilke muligheter man har å få jobb med bare bachelor, men jeg vet at mange i klassen min skal prøve seg og hoppe rett ut i arbeidslivet. Problemet er at det ligger svært få stillinger ute (som «ernæringsfysiolog»), man må ofte skape sin egen arbeidsplass og ta kontakt med ulike bedrifter, helsestasjoner etc. Jeg vil jobbe litt først og få erfaring før jeg eventuelt tar en Master, tenker at det kan være greit å vite litt mer spesifikt hva man kan tenke seg å lære mere om.

    Du må gjerne bare ta kontakt igjen om det er noe annet du lurer på. Lykke til med dine valg, jeg kan garantere deg at ernæring er et veldig spennende felt!
    Hilsen Christine

    Svar
  • 9. Hans  |  desember 12, 2011, kl. 9:25 pm

    Sitat: «Her om dagen var det en dame som satt mitt imot meg på trikken som begynte å gnafse på et kokt egg – det er ikke noe jeg anbefaler! Når lukten (som vi alle kan være enige i ikke er særlig god!) begynte å spre seg i vognen var det en del som kastet misfornøyde blikk…»

    Hææ? Kokt egg som stinker, du mener vel råttent egg?

    Kokte og stekte egg lukter nemlig ikke noe annet enn godt, iallefall de fra frittgående høner som JEG spiser. Og visst pokker er det sunt. Spiser flere ganger i uka nå.

    Før da jeg var «hjernevasket» av alt pjattet om at egg (og fett) var usunt, så skilte jeg ut eggeplommen og spiste kun eggehviten. Jeg brukte hverken smør eller margarin og drakk kun skummet melk. Tror jeg fikk i meg en fettprosent på godt under 15% om dagen. Og det var selvfølgelig ikke bra. Jeg ble jo rent anorektisk og hjernen fungerte dårlig…

    Fint om dere «ernæringseksperter» kan bli enige dere i mellom snart. Det er omtrent like mange forskjellige «kostholds-teorier» som det er «ernæringseksperter». Ingen eksakt vitenskap akkurat?

    Men har iallefall fått med meg at Christian A. Drevon er full av faktafeil og antagelig utdannet før krigen, da man hadde lite eller ingen kunnskap om kosthold og ernæring.
    Tenke seg til, før anbefalte de margariner laget av hydrogenisert tran, med transfettsyrer og dritt, noe som førte til mye hjerte- og karsykdommer. Også konkluderte de med at alt fett var usunt og livsfarlig. Snakker om vitenskapelig tilnærming.

    Svar

Legg igjen en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Feeds

Finn tidligere innlegg

Aktuelt fra Twitter

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Bli med 134 andre følgere

bloglovin
Blogglisten
Bloggurat

