Hold deg frisk med nok vitamin D

januar 19, 2011 at 11:57 am 6 kommentarer

Av Anne Katrine

Hvordan står det egentlig til med vitamin D-inntaket ditt? Spiser du fet fisk minst én gang i uken eller fiskepålegg hver dag? Eller praktiserer du barnelærdommen og tar tran i alle måneder med ”r” i? – Selv om mange forsøker å være bevisste på hva de spiser, så vet vi at bare halvparten av oss får i oss nok vitamin D gjennom kosten. På vinteren er det jo vanskelig å få laget nok vitamin D i huden med hjelp fra sollyset. På bildet ser du noen gode kilder til dette viktige vitaminet. Christine har også skrevet et blogginnlegg om det tidligere.

Les mer på melk.no.og finn ut om du får i deg nok vitamin D og hvorfor det er så viktig at du får nok. Du trenger vitamin D til mange forskjellige ting, blant annet for å ta opp kalsium i kroppen. Byavisa i Trondheim skriver Pøs på med D-vitamin

Jeg er helt overbevist om at det også forebygger forkjølelse! Så dagens råd: spis frukt/grønt og litt fet fisk hver dag, får du både C og D. Det aller beste er nemlig å få i seg vitaminene naturlig gjennom matvarer, og ikke i piller.

Reklamer

Entry filed under: Benskjørhet, Diverse. Tags: , , , .

Bli inspirert til livsstilsendring– følg med på Puls Lureri å fjerne E-nummer?

6 kommentarer Add your own

  • 1. fredarn  |  januar 19, 2011, kl. 10:05 pm

    Selv med tran og fet fisk, så er det rimelig nytteløst å nå optimale nivåer for oss Nordmenn om vinteren. Supplementering eller soling er å anbefale.

    Sjekk ut min artikkel om det; http://fredarn.com/blogg/2010/10/01/soling-ikke-n%C3%B8dvendig-for-nok-d-vitamin-eller/

    Svar
  • 2. Anne Katrine  |  januar 20, 2011, kl. 9:11 am

    Hei og takk for ditt engasjement. Her er vi nok ikke helt enige. Jeg mener at det skal holde med tran og fet fisk, samt at vi forsøker å nyte de solglimtene vi kan få i løpet av vinter/våren. Mange nordmenn har problemer med å få i seg nok vitamin D, men jeg er skeptisk til altfor store mengder tilskudd. Hva kan det innebære i et langt perpektiv tenker jeg. I et folkehelseperspektiv må vi tenke enkelt og fokusere på å få med oss flere til å spise fet fisk og ta tran/kapsel. Å få flere til å gå en tur ut i lunsjen, samt en søndagstur, vil få alle et lite stykke på vei. For mennesker som plages veldig av vinterdepresjoner etc. må man vurdere individuelle tiltak.

    Svar
  • 3. fredarn  |  januar 20, 2011, kl. 2:39 pm

    Man trenger ikke ‘megadoseringer’, men rundt 3 000 IU om dagen burde gå en god vei.. En slik dose vil jeg si med rimelig stor sikkerhet er veldig trygt, selv over lang tid (1).

    Med mindre man skal drikke tran eller spise kg med fisk daglig, så er det svært lite man får fra kostholdet sammenlignet med sola – og jeg mener det blir alt for lite; «m du går ut i sola og soler deg til du blir ‘normalt’ solbrent, så gir det en D-vitamin mengde som kan sammenlignes med en oral dose på 10 000-25 000 IU»

    Jeg har ingen presise tall, men jeg med den ekstremt svake sola vi har her midt på vinteren, for ikk å snakke om at vi går med lite bar hud i sola – tror jeg ikke vi har noen sjanse til å få noe betydelige mengder fra sola om vinteren.

    1. Vieth R. Vitamin D supplementation, 25-hydroxyvitamin D concentrations, and safety. Am J Clin Nutr. 1999 May;69(5):842-56. [Medline]

    Svar
  • 4. Anne Katrine  |  januar 20, 2011, kl. 4:36 pm

    Takk. Som sagt tenker jeg mer i et folkehelseperspektiv og i henhold til nasjonale ernæringsanbefalinger, og at vi i størst mulig grad skal få i oss vitaminer og næringsstoffer gjennom matvarer. Enig i at solen er svak nå på vinteren, men jeg vil absolutt ikke anbefale soalrium heller, så jeg holder fast på tran/kapsler.

    Svar
  • 5. Fredrik Gyllensten  |  januar 21, 2011, kl. 2:17 pm

    Tran/kapsler er da også kosttilskudd, ingen vanlig matvare..

    Svar
  • 6. Jako Bo  |  september 6, 2012, kl. 9:51 pm

    se på http://www.eksaktmat.no der du kan bestille ett testsett slik at du tar testen hjemme, sender den tilbake og får svar etter 2 uker. Pålitelig, enkelt og viktig for å finne ut OM du trenger vitamin D

    Svar

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Feeds

Finn tidligere innlegg

Aktuelt fra Twitter

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Bli med 133 andre følgere

bloglovin
Blogglisten
Bloggurat

%d bloggere like this: