Velg sunt uten at lommeboken blir ribba

januar 7, 2011 at 1:12 pm 1 kommentar

Av Anne Katrine

Det er januar og mange ønsker tips til lavbudsjettmat etter en kostbar desember. Jeg mener det er en myte at all sunn mat er dyr, for hvis du holder deg til sesong og følger med på tilbud, kan du lage både sunne og gode måltider. Bruker du mye grønnsaker og lager maten selv, vil du iallefall kunne spare mye!

Noen sparetips finner du i en artikkel fra januar i fjor: middag under 50 kr  På Matportalen.no får du også mange gode tips til billig og sunn mat. Et lite søk på nettet viser at mange er opptatt av billig mat og har mange tips:

En ting som jeg bruker å gjøre, er å hamstre (kjøpe 5-6 stk) kjøttdeigpakker når de er på tilbud og fryse ned. En kan alltid bruke kjøttdeig til et eller annet. Pasta, gryterett, taco, pizza osv.

Når man er heelt tom for penger, og må lage middag så billig som overhodet mulig, hva lager man da:
– pannekaker, blomkålsuppe, risengrynsgrøt, bakt potet m/fyll, «fried rice»

Diverse supper med grønnsaker, kjøp masse grønnsaker og kok suppe selv, ha to dager på rad feks?

Mange har hørt om merkeordningen Nøkkelhullet som viser veien til et sunnere valg. I høst sto det flere artikler om at Nøkkelhullet koster flesk men også at Nøkkelhullsmaten er mye sunnere. Alle skjønner vel at fiskekaker som inneholder mer enn 50% fisk og har Nøkkelhull, er dyrere enn fiskekaker med 15% fisk. Dessuten er det forståelig at det kan koste noe mer å erstatte billige råvarer som sukker og fett med sunnere alternativer. Men la oss velge grønnsaker, som alle naturlig får Nøkkelhull.

Supper må jo virkelig være både billig, stort sett sunne og faktisk nesten like enkelt å lage som posesuppe. Frukt.no har mange gode og inspirerende suppeoppskrifter
Jeg bruker ofte en superenkel og god oppskrift på suppe som kan lages i grønn, gul eller hvit versjon:
1-3 poteter og/eller selleri
1 liten løk eller purre
2-3 dl buljong/kraft
Avhengig av om du vil lage gul, grønn eller hvit suppe tilsetter du biter av et par gulrøtter, 1/2 brokkoli eller 1/2 blomkål/selleri
Alt deles i biter og kokes i buljongen til det er mørt. Mos det med en stavmikser, og vips har du en god suppe. Tilsett gjerne melk/fløte eller mer buljong for å lage den litt tynnere, samt hardkokt egg og/eller biter av kokte grønnsaker. Det geniale ved suppen er at den blir naturlig glutenfri (uten mel) og kan lages melkefri, samtidig som den smaker supert, er billig og er rask å lage. Det er jo mer enn 3 ting på en gang!

Entry filed under: Oppskrifter. Tags: , , , , , .

Teller du kalorier Sykelig opptatt av sunnhet – ortoreksi

1 kommentar Add your own

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Feeds

Finn tidligere innlegg

Aktuelt fra Twitter

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Bli med 134 andre følgere

bloglovin
Blogglisten
Bloggurat

%d bloggers like this: