Teller du kalorier

januar 6, 2011 at 2:28 pm 1 kommentar

Av Anne Katrine

Vi kjenner det igjen hvert år i januar. Mediene er opptatt av slanking og ikke minst kalorier og lettmat. I Dagbladet i dag kan du lese: slik kutter du kalorier . Det er forsåvidt en god påminnelse om at du kan spare mye ved å bytte for eksempel fra helfete til lettere varianter. Det som er fint i disse eksemplene at de gir forslag til relativt like, men mer kalorifattige valg.   Men noen ganger lurer jeg på om vi spiser mye mer av en matvare nettopp fordi den er så «lett»?

Jeg mener at vi ikke må være opptatt av kalorier alene, men det kan være kjekt å ha en viss oversikt over hva de ulike matvarerne bidrar med av energi. Men husk for all del at du også må være opptatt av hva matvaren bidrar med av næringsstoffer, hvilken type fett,  vitaminer, fiber osv. 

Hvis du vil vite hvor stor eller liten mengde du kan spise for å få i deg 100 kalorier så les VGs artikkel som lærer deg å kjenne igjen 100 kalorier.

Hvis du klarer å styre unne de verste kaloribombene uten spesielt mye næringstoffer, slik som godteri, potetchips eller store mengder kjeks, så kan du spise mye god mat isteden!

Jeg har heldigvis sluttet med å telle kalorier når jeg spiser, men jeg sitter jo inne med en del kunnskap og ikke minst en god dose selvdisiplin, så jeg spiser stort sett sunt til hverdags fordi jeg også synes det er GODT!

Entry filed under: Overvekt, Vekt, Vektkontroll. Tags: , , , , , , .

Unngå avokadoskader Velg sunt uten at lommeboken blir ribba

1 kommentar Add your own

  • 1. Fredrik Gyllensten  |  januar 12, 2011, kl. 3:34 pm

    Veldig sjeldent – ved agressiv slannking har jeg gjerne et ‘program’ for hva jeg skal spise, men jeg tar fortsatt ting på øyemål.

    Svar

Legg igjen en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Feeds

Finn tidligere innlegg

Aktuelt fra Twitter

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Bli med 135 andre følgere

bloglovin
Blogglisten
Bloggurat

