Be en allergiker til fest

januar 4, 2011 at 3:04 pm Legg igjen en kommentar

Av Kirsti

Det er ingen spøk å ha alvorlig matvareallergi. Men det er søren meg ingen spøk å være grandtante, kollega, venn, barnehage-onkel eller homeparty-vertinne til en heller, iallefall ikke når det er tid for å invitere til festlig lag. Ved melkeallergi må alle typer melk og melkeprodukter fra ku, geit, og andre pattetyr utelukkes helt fra kosten. Her er tips til deg som lurer på hva som er trygt å sette på bordet. 

1. Lag maten selv. Det er hyggeligst når alle gjestene får servert den samme maten, og det finnes flust av gode oppskrifter på mat som alle kan både like og tåle.  Sjekk allergikokken.no.

2. Det finnes gode erstatninger. Selv om eplemost, vann, ris-, soya-, kokos- og havremelk ikke inneholder de samme næringsstoffene som melk kan de fint gjøre nytten i matlagingssammenheng for en festlig anledning. Over tid bør man velge melkeerstatninger som er spesialtilpasset for allergikere. Disse får du på apotek.

3. Sjekk ingredienslisten nøye. Melk inngår i mange ferdigmat-produkter, som sjokolader, kjeks, desserter og middagsretter. Det skal gå tydelig frem av ingredienslisten dersom produktet inneholder melkeprotein. Er for eksempel «strøkavring» oppført som én av ingrediensene skal det være merket dersom kavringen inneholder melk. I Faktaark om melkeallergi fra Astma og allergiforeningen finner du ingrediens-navn du bør være oppmerksom på. Mange er innlysende, men kanskje ikke alle:

  • melk
  • myse/mysepulver
  • kjernemelkpulver
  • melkeprotein
  • laktalbumin
  • tørrmelk/melketørrstoff
  • skummetmelkpulver/melkepulver
  • Crème Fraîche
  • fløte
  • fløteis/melkeis
  • kasein/kaseinat
  • kesam
  • margarin
  • ost/ostepulver
  • rømme
  • smør
  • yoghurt/yoghurtpulver

ICA Sverige har også fin oversikt over matvarer som er naturlig melkefrie og hvilke som kan inneholde (spor av)melk. Det kan være greit å vite at hverken melkesyrebakterier eller kakaosmør inneholder melk, selv om det kan høres slik ut.

4. Ta vare på emballasjen! Det kan være at gjesten din ønsker å sjekke selv,  for sikkerhets skyld.

5. Sjekk med gjesten din hva hun reagerer på og hvor alvorlig reksjonen er, slik at du ikke lager deg mer arbeid enn nødvendig.  «Jeg tåler ikke melk» betyr ikke nødvendigvis at man trenger fullstendig melkefri kost. Under 1% av den voksne befolkningen er allergiske og må helt unngå melkeprotein, mens laktoseintoleranse er en  langt mer vanlig grunn til at noen trenger å kutte ned på melkeinntaket. Sistnevnte innebærer at man har nedsatt evne til å bryte ned sukkeret i melken, og som setter langt mindre krav til restriksjoner i kosten.

Faktaark både om melkeproteinallergi og om laktoseintoleranse finner du her.

Lykke til, og fin fest!

Reklamer

Entry filed under: Allergi/intoleranse, Dietter, Merking av matvarer.

Suksess for Sunnhetsbloggen i 2010 Unngå avokadoskader

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Feeds

Finn tidligere innlegg

Aktuelt fra Twitter

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Bli med 133 andre følgere

bloglovin
Blogglisten
Bloggurat

%d bloggere like this: