Krangler om kostrådene

desember 27, 2010 at 2:07 pm 2 kommentarer

 Av Anne Katrine

De nye kostholdsrådene fra myndighetene lanseres snart. Men debatten er allerede i gang om disse rådene er tilpasset ny forskning på kosthold.

Vg.no skriver at flere eksperter mener norske kostholdsråd må vrakes  og til forskning.no kommenterer Svihus at Glykemisk indeks (GI) ikke er nevnt i kostrådene. Til det sier jeg bare: «Lykke til». Å få norges befolkning til å begynne å regne hver gang de putter noe i munnen tror jeg er dødfødt. For en enkelt matvares GI-verdi er en ting, men hva når vi spiser et helt måltid og vi må regne ut den totale GB-en (glykemisk belastning). Det er jo tross alt den totale verdien som avgjør hvor mye blodsukkeret stiger. Hva blir GB-en hvis du spiser klibrød med gulost, melk og sjokolade i samme måltid? 

Jeg tror vi skal være glad for at kostrådene er litt mer generelle, og jeg har såpass tiltro til Ola og Kari Nordmann at de vet godt at de ikke bør spise for mye godteri, loff og søte produkter. Og hvis de spiser det, så er det iallefall ikke fordi det ikke står tydelig nok i de nye norske kostrådene!

Les gjerne utkastet til kostholdsrådene som ble sendt ut før sommeren. Jeg håper at formuleringene vil bli noe mer «folkelige» og konkrete, men jeg regner med at rådene blir omtrent slik. Når jeg leser dem, synes jeg det er ganske tydelig at det anbefales en sunt kosthold. Slik jeg forstår det, er det jo nettopp matvarer med lav GI som anbefales.

Her er en kortversjon av de 13 anbefalte kostrådene som har vært på en runde for innspill og som vil bli noe bearbeidet før de lanseres på nyåret.

  1. Det anbefales et kosthold som hovedsakelig er plantebasert og som inneholder mye grønnsaker, frukt, bær, fullkorn og fisk, og begrensede mengder rødt kjøtt,salt, tilsatt sukker og energirike matvarer.
  2. Det anbefales at man opprettholder balanse mellom energiinntak og energiforbruk.
  3. Det anbefales minst 5 porsjoner grønnsaker, frukt og bær hver dag.
  4. Det anbefales minst 4 porsjoner fullkornsprodukter hver dag.
  5. Det anbefales fisk tilsvarende 2-3 middagsporsjoner i uken.
  6. Velg magre meieriprodukter.
  7. Velg magert kjøtt og magre kjøttprodukter og begrens inntaket av rødt kjøtt og bearbeidet kjøtt.
  8. Velg matoljer, flytende margarin eller myk margarin.
  9. Vann anbefales som drikke.
  10. Begrens inntaket av tilsatt sukker.
  11. Begrens inntaket av salt.
  12. Kosttilskudd er unødvendig for de fleste.
  13. Det anbefales at alle daglig er i fysisk aktivitet i minst 30 minutter.

Hva synes du? Er du enig i at dette er gode råd for et sunt og variert kosthold for friske nordmenn?

Advertisements

Entry filed under: Sunnhetstips. Tags: , , , , .

Julemage = kulemage? Ny forskning om meieriprodukter

2 kommentarer Add your own

  • 1. Trine  |  desember 27, 2010, kl. 7:42 pm

    Jeg er enig i at dette er gode kostråd som kan gjelde store deler av befolkninge. Det er tross alt ikke alle som har diabetes eller hjerte-kar-sykdommer. En ting jeg synes er veldig synd er at debatten om hva man skal/ikke skal spise er så veldig åpen. Friske mennesker blir advart mot å spise alt fra kjøtt til litt for hardt stekte brød, og snart er det ingen matvarer igjen som man ikke trenger å være redd for. Dette kan trolig redusere noe av livskvaliteten til dem som velger å tro på det de hører og leve etter disse «rådene».

    Uansett er det ikke sikkert middels høy/høy GI er så farlig som mange vil ha det til. Kroppen produserer jo selv insulin når blodsukkeret er høyt, og glukagon når blodsukkeret er lavt. Om man da spiser raske karbohydrater som får blodsukkeret til å stige raskt like etter et måltid, så kan det vel tenkes at det skuffes inn i glykogenlagrene, og så hentes det ut glykogen derfra som spaltes til glukose når det trengs.

    En ting som er litt uklart i kostrådene er hva som regnes som «bearbeidet kjøtt». Det er klart at pølser er bearbeidet, men hva med kyllingkjøttdeig som er laget av lårkjøtt? Og fiskeprodukter?

    Nei, det gjelder å leve litt også!

    Svar
    • 2. Anne Katrine  |  desember 28, 2010, kl. 11:44 am

      Hei og takk for gode innspill. Vi må huske at kostrådene er tilpasset friske mennesker. Det er ikke lett når mediene forteller oss sprikende budskap som gjerne er spisset (ellers er det vel ikke interessant nok). Mange gir vel opp til slutt og skjønner ikke helt hva som er sunt og hva som er «farlig». Kort sagt så tror jeg man kommer langt ved å spise «rene» ubehandlede produkter slik som kjøtt og fisk. Det kan gjerne være malt og hakket, men ikke tilsatt salt eller tilsetningsstoffer,røkt, gravet etc. for å kalles «rent». Hvis du ser på Nøkkelhullskriteriene og definisjonen av fisk, så er det: Fisk, skalldyr, skjell og andre bløtdyr, som ikke er bearbeidet utover at de er partert, utbenet, delt i stykker, rengjort, hakket, kvernet, frosset eller tint. Når det gjelder definisjonen av kjøtt, skal det være muskelvev som brukes. En huskeregel er alltid å lese på varedeklarasjonen. Og ja, det gjelder absolutt å leve litt også!

      http://www.nokkelhullsmerket.no/nokkelhull/for_bransjen/article31.ece/BINARY/Veileder_endelig_15sept09.pdf

      Svar

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Feeds

Finn tidligere innlegg

Aktuelt fra Twitter

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Bli med 135 andre følgere

bloglovin
Blogglisten
Bloggurat

%d bloggers like this: