Den optimale kost mot fedme funnet?

november 30, 2010 at 10:07 am 6 kommentarer

Av Anne Sofie

Forskere konkluderer fra verdens største kostholdsundersøkelse at proteinrik kost med lav glykemisk indeks er et effektivt våpen mot fedme. Resultatene fra forskningsprosjektet DIOGENES er nettopp publisert i det prestisjetunge tidsskriftet The New England Journal of Medicine. Forsøket viser en klar fordel ved et kosthold som har et høyt proteininnhold og lav glykemisk indeks. 

Formålet med DIOGENES-studien har vært å sammenligne de offisielle kostråd i Europa, med en kost sammensatt etter den nyeste viten om proteiner og karbohydraters betydning for regulering av appetitten. 772 europeiske familier, herav 938 voksne familiemedlemmer og 827 barn har deltatt. Deltakerne ble fordelt på fem forskjellige grupper som fikk ulike kosttyper de skulle følge i seks måneder:

  • Lavt protein-innhold / Lav Glykemisk Indeks
  • Lavt protein-innhold / Høy Glykemisk Indeks
  • Høyt protein-innhold / Lav Glykemisk Indeks
  • Høyt protein-innhold / Høy Glykemisk Indeks
  • Kontrol-diett

Resultatene antyder at dagens anbefalinger for inntak av protein og karbohydrater ikke er helt optimale til å forebygge vektøkning. «Hvis du vil gå ned i vekt, bør du spise mer proteinrik mat som magert kjøtt, magre meieriprodukter og bønner, og begrense inntaket av fint raffinerte stivelsesprodukter som hvitt brød og polert ris» konkluderer forskerne.

Dette tilsvarer de rådene Fedon Lindberg gir, og strengt tatt er vel ikke rådene fra myndighetene så ulike. Nasjonalt råd for ernæring har tidligere gått ut med at både lavkarbodiett og tradisjonelle slankedietter gir vektreduksjon. Det blir derfor spennede å se, når de nye kostrådene kommer på nyåret, om myndighetene har tatt denne nye kunnskapen til følge!

Entry filed under: Barn og ungdom, Næringsstoffer, Nytt fra forskningen, Overvekt, Protein, Vekt, Vektkontroll. Tags: , , , , , , , , , .

Hvem gjør oss fete? Frukt og grønt gir deg et rikt liv

6 kommentarer Add your own

  • 1. Fredrik Gyllensten  |  desember 1, 2010, kl. 12:19 am

    For en overraskelse (not!) 😉

    Men når det gjelder GI, så tipper jeg at lav-GI gruppen spiste mat med lavere energitetthet og høyere fiberinnhold, og jeg tror nok det er årsaken til lav-GI’s positive effekt, ikke den glykemiske indeksen i seg selv.

    Det er ingen grunn for folk å unngå høy-GI mat som poteter og brød, vertfall ikke pga. den Glykemiske Indeksen.

    Svar
    • 2. Anne Sofie  |  desember 1, 2010, kl. 12:25 pm

      Neida, ikke noen overraskelse, for teorien har jo vært lansert for lenge siden av Fedon Lindberg. Men denne studien er god dokumentasjon på at Fedon har rett.
      Og jeg er enig i at det ikke er noen grunn til å kutte ut potet og brød fra kostholdet. Man må bare være bevisst på hvor mye og i hvilken form. Grovt brød og kokte poteter har aldri tatt livet av noen, loff og pommes frites kan vel i større grad diskuteres.

      Det som blir spennede er om myndighetene tar dette inn over seg når de endelige nye kostrådene blir lansert. For oss i TINE er det spesielt interessant, for i utkastet til nye kostråd som kom i vår, var meieriprodukter nærmest puttet i gruppen «kan ikke anbefales». Men mange meieriprodukter har høyt innhold av protein og lav GI…..

      Svar
  • 3. Fredrik Gyllensten  |  desember 1, 2010, kl. 5:27 pm

    ..og ikke minst så viser nyere forskning at melkefett sannsynligvis ikke er noe skadelig, selv med et ganske stort inntak, noe man trodde tidligere.

    Svar
    • 4. Anne Sofie  |  desember 1, 2010, kl. 5:42 pm

      :o)

      Svar
  • 5. Camilla  |  desember 17, 2010, kl. 1:30 pm

    Hvor langt har vi kommet ift å bevise at animalsk fett og melkeprodukter er sunt? Når jeg skal motivere kanitnepersonell til å lage det jeg mener er sunnere mat, trenger jeg bakgrunnsstoff.
    Hva med smør mot margarin fra First Price? Er det belegg for å motivere til å bruke smør isteden?

    Svar
    • 6. Anne Sofie  |  desember 21, 2010, kl. 1:26 pm

      At magre meieriprodukter er sunt, er det enighet om blant ernæringseksperter. Når det gjelder melkefett, trengs det mer forskning for å påvise om det er sunt eller ikke, men de fleste forskningsresultatene som foreligger pr idag viser at det ikke er noen sammenheng mellom inntak av melkefett og risiko for hjerteinfarkt.

      Det er vanskelig å si om smør er mer sunt eller usunt enn margarin, for det er avhengig av hva margarinen er laget av. Hvis margarinen er laget av delvis herdet fett (og da er den merket med det), er den mer usunn enn smør. Dersom margarinen er laget av palmeolje, blir det hipp som happ, men ofte oppgir ikke produsenten om den laget av palmeolje. Ofte oppgir de bare «vegetabilsk olje» i varedeklarasjonen.

      Myndighetene anbefaler at mettet fett (som det er mye av i melkefett) erstattes med flerumettet fett, dvs fiskefett (langkjedet omega-3) eller vegetabilske oljer med omega-3 og omega-6 fett, dvs myke margariner.

      Jeg kjenner ikke First Price margarinen og vet ikke hva slags fett den inneholder. Jeg finner heller ikke noe om den på nettet. Men det er jo som regel slik at prisen på en vare avspeiler kvaliteten, og de mest usunne fetttypene er også de billigste. First Price er en merkevarer som kommuniserer lav pris.

      Det er mange aspekter som kommer inn når man skal vurdere hvilke fetttype man skal bruke i matlagingen. Hvis pris er det viktigste, er det ikke overaskende om folk velger First Price margarin. Personlig bruker jeg generelt lite fett, men jeg bruker Brelett/smør fordi jeg syns smaken er bedre enn på margarin.

      Håper dette var oppklarende 🙂 – hvis ikke: spør mer!

      Svar

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Feeds

Finn tidligere innlegg

Aktuelt fra Twitter

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Bli med 133 andre følgere

bloglovin
Blogglisten
Bloggurat

%d bloggers like this: